چراغ امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی/قتل اصیل باید شناسایی و معرفی شود.


ساعت: 14:46
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887892

سبزکار با اشاره به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(ع) تاکید کرد: امروز بشریت بیش از هر زمان دیگری نیازمند تبیین اندیشه های امام همام در این عرصه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقمداحی و مرثیه خوانی همه ساله در ماه محرم و طبق روایات ائمه اطهار(ع) که گریه و گریه و گریه و زاری در عزاداری امام حسین (ع) ثواب زیادی دارد، از اعضای لاینفک آن حضرت به شمار می رود. جماعات و هیئات مذهبی . با نگاهی اجمالی به تاریخ اسلام از صدر تا امروز درمی یابیم که مداحی ریشه تاریخی در سیره پیامبر و اهل بیت دارد.

مدح و ستایش ائمه پس از شهادت امام حسین(ع) و پس از دوران تقیه افزایش یافت. امام باقر (علیه السلام) و پس از او امام صادق (علیه السلام) مردم را به احیاء و زنده نگه داشتن نام اباعبدالله (علیه السلام) و آیات و اشعار مربوط به او تشویق کردند. شاعران در محضر امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) شعر خواندند و مورد تشویق قرار گرفتند و چون شعرشان شعر رنج بود از خانواده خود دعوت کردند تا پشت پرده بیایند و در سماع امام شرکت کنند. گلایه حسین (ع)


هنر عالی ستایش

هنر ممتاز مداحی یکی از موضوعاتی است که از دیرباز مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی بوده است. دیدارهای مستمر و سالانه معظم له با مداحان اهل بیت (علیهم السلام) از سال ها قبل تا کنون گواه این اهمیت است. درک صحیح جایگاه تفویض و هنر مداحی، لزوم آموزش صحیح مداحی، استفاده از اشعار معنادار و خوش سروده و متناسب با نیازهای روز، بایدها و نبایدهای مداحی، پرهیز از ایجاد اختلاف. بین مسلمانان و برانگیختن احساسات مذهبی مسلمانان علیه یکدیگر، لزوم انتخاب آهنگ های غیر لهوی و چند موضوع دیگر از جمله مواردی بود که رهبر انقلاب در این سال ها بر آن تاکید داشتند.


به بهانه ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان (علیهم السلام) در ادامه گفت و گوی خبرنگار خاورستان با «کربلایی مهدی سبزکار» از مداحان برجسته بیرجندی می خوانید:

مهدی سبزکار در مقدمه سخنان خود با اشاره به روایتی از رسول خدا (ص) که فرمودند امام حسین از درهای بهشت ​​است، هرکس با او دشمنی کند بوی آن را در بهشت ​​حرام می کند. : الحمدالله 26 افتخار خادمی امام حسین (ع) در منزل است و از سال 75 به صورت نیمه حرفه ای مداحی را شروع کردم.

وی در این سال ها برای نشان دادن ارادت خود به اهل بیت علیهم السلام در مجالس مذهبی بسیاری در استان حضور یافت و افزود: من پیمودن این راه را توفیق بزرگ الهی می دانم که ناشی از ذات مقدس اهل بیت است. (علیه السلام) و الصلوة و الصلوة من والدين نيكو.

این مداحی از اهل بیت(ع) با اشاره به ویژگی های مداحی خوب ادامه می دهد: مداحی زیبا که بخواهد در ذهن و روح شنونده تأثیر بگذارد باید سه وجه شعر، ترانه و صدای خوب داشته باشد.

سبزکار که سال ها مداح و مداح اهل بیت(ع) بوده است، ادامه می دهد: وقتی شعری پیام دارد قطعاً مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد و رسالت مدا این است که کاری را انجام دهد که تأثیرگذار باشد. به تعبیر مقام معظم رهبری گاهی چند بیت شعر از چند ساعت سخنرانی تاثیرگذارتر است و یک شعر خوب با ترانه ای زیبا می تواند در ذهن مخاطبان و حاضران در مجلس تاثیری مضاعف داشته باشد. .

او پیشنهاد می کند که اگر امروز در مجامع تلفیقی هنرمندانه از آهنگ ها و اشعار قدیم و جدید داشته باشیم، سبک و مداحی قدیم ادامه پیدا کند و به نسل جدید منتقل شود.

سبزکار با بیان اینکه اگر شعری محتوا و پیام مناسبی نداشته باشد برای مخاطب جذابیتی ندارد و به قول معروف مجلسی لنگ است، می گوید: مدا با هنر خود می تواند جای احادیث و روایات را بگیرد یا به نوعی پیام خود را تغییر دهد. در قالب ستایش مخاطب به تأمل.



نور امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ حسینی

مداحی برجسته خراسان جنوبی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را در قیام امام حسین (علیه السلام) مطرح می کند و می فرماید: معظم له برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند; اما متأسفانه می بینید که برخی از مداحان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت هستند در حالی که این اشتباه است زیرا مدا می تواند در قالب هنر و برنامه های خود امر به معروف و نهی از منکر کند و اگر این مهم را نادیده بگیرد به نظر می رسد که او نمی دانسته است. اصلاً هدف از قیام امام حسین (علیه السلام) بوده است، لذا امروزه بشریت بیش از هر زمان دیگری نیازمند تبیین اندیشه های این امام همام در این عرصه است.

سبزکار که هر هفته کلاس آموزشی نماز را با حضور حدود 80 نوجوان و جوان در مسجد امام صادق (ع) برگزار می کند، با تاکید بر مطالعه آیات صحیح شهادت، یادآوری می کند که حدود 150 ساعت وقت صرف تلاوت آیات شهادت در کربلای معلی در شهرستان تویی را به زیارت مختلف رسانده است. اساتید

او همیشه به شاگردانش توصیه می‌کند که مکتل‌های لازم جماعت خود را از حدود 15 مکتل معتبری که وجود دارد، جستجو کنند.

این مداح بیرجندی با اشاره به اینکه شهادت های بسیار ضعیفی داریم که به گفته استاد مطهری از منابع تحریف شده بسیار ضعیف نقل شده است و در ادامه می افزاید: متأسفانه شهادت های معتبر بسیار کمی را معرفی کرده اند و حتی برخی از مددها آن شهادت را نمی دانند که در آیات است. یا کتابی به طور معتبر نوشته نشده باشد. ما یک مکتال معتبر و ضعیف داریم که باید شناسایی و معرفی شود زیرا تحریف ها مضر هستند.


هر آهنگ و آهنگی برای مداحی مناسب نیست

وی در بخشی دیگر از سخنان خود می گوید: مداحی ها نیز باید جاری و نو باشند، اما نه به هر قیمتی، زیرا هر آواز و آهنگی برای مداحی نمی شود; آهنگ های اصیل ایرانی داریم که به فرموده مقام معظم رهبری در صورت استفاده از آن ها برای مخاطب بسیار دلنشین و تاثیرگذار خواهد بود.

سبزکار تاکید می کند: به هیچ قیمتی مخاطب جذب نمی کنیم و اگر با آوردن ترانه های لاهویی و غربی به مراسم عزاداری امام حسین(ع) به فکر جذب مخاطب باشیم، برکت از مداحی محو می شود.


آفت های مداحی و مجالس عزاداری

این مداح خراسان جنوبی درباره آفات مدا اعلام می کند: هر چند سالی یک بار آفات مدا تغییر شکل می دهد و اکنون به نظر من یکی از آفت های مدا عدم ارتباط با روحانیون و طلاب است. در بسیاری از جلسات شاهد بوده ایم که وقتی روحانی هیئت سخنرانی می کند، حضار در خارج از مجلس هستند و به محض شروع مداحی وارد مجلس می شوند، یعنی کمتر حضار در حین سخنرانی می نشینند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) احادیث بخوان و بر مصائب ما گریه کن.

وی می افزاید: مجالس عزاداری دو بال دارد: افزایش معرفت و محبت. معرفت با نقل احادیث و روایات افزایش می یابد و عشق با گریه بر رنج است.

همچنین سبزکار از دیگر آسیب های مجالس عزاداری که بیشتر در شهرهای بزرگ برگزار می شود، حضور مداح با چند نفر و انجام کارهای دور از شأن مراسم عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) را ذکر می کند.

به گفته وی طولانی شدن بیش از حد مجالس عزاداری باعث رنج شنوندگان می شود و بیان می کند: یکی دیگر از آسیب های مجالس عزاداری پیش نیازهای مالی است که گاه ایجاد می کنند. در حالی که مجلس امام حسین (ع) قیمتی ندارد و نباید آن را با مادیات عوض کرد. البته آنچه به مداح داده می شود متفاوت است، اما قیمت گذاری برای آن درست نیست.

سبزکار می گوید: مدا مانند آب است که می تواند تطهیر و تطهیر کند، اما اگر مدا تهذیب درونی نداشته باشد به باتلاق تبدیل می شود. مدا باید اهل اشک و سینه و باطنی باشد تا بتواند معنویت و رسالت خود را به مخاطبان و عزاداران سیدالشهدا (علیه السلام) برساند.

وی در پایان این گفت و گو به برکات معنوی و معنوی مداحی اهل بیت(ع) در زندگی خود اشاره می کند و می گوید: هر لحظه حضور در مجالس ائمه اطهار(ع) خیر و برکت است. و مثلاً خطاب به امام حسین (علیه السلام) و این مجالس معنوی، اگر بچه دار می شدم، باید بچه دار می شدم.

این مداح بیرجندی این شعر را زمزمه کرد: «هرگز نگفتم بیا دستم را بگیر/ یک عمر طول کشید، غصه های من را رها نکن».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید