چراغ سبز برای فروشندگان خودرو

چراغ سبز برای فروشندگان خودرو

شورای رقابت تصمیم جدیدی صادر کرد؛ فروش خودرو در بورس ممنوع است. حالا با این وضعیت همه چیز به قبل برمی گردد. در دورانی که بازار خودرو بیشتر از امروز به مذاق دلال ها خوش می آمد.

به گزارش فراز، بازار خودرو در یک ماه اخیر در حال ساماندهی و آرامش بوده است. در آن یک ماه بارها شورای رقابت از حضور مجدد در حوزه قیمت گذاری خودداری کرد. اکنون با دستورالعمل جدید شورای رقابت به نظر می رسد این صلح موقت را باید پایان یافته دید.

بر اساس آنچه در این دستورالعمل آمده است، کلیه خودروهای تولید شده به عنوان مونتاژ وارداتی انحصاری و مشمول قیمت گذاری تابلوی رقابت شناخته می شوند.

بر اساس این دستورالعمل، قیمت پایه بر اساس فرمول سازمان حمایت محاسبه می شود و برای حفظ فضای رقابتی، قیمت هر خودرو از قیمت سه خودروی هم کلاس از نظر کلاس، کیفیت و و استاندارد. البته این پیشرفت شورای رقابت است که قبلا قیمت را بر اساس وزن خودرو تعیین می کرد. علاوه بر این، تامین کنندگان خودرو می توانند خودروهایی از همان دسته را به گروه ضربت ارائه کنند.

در عین حال تمامی خودروها در دستورالعمل جدید شورای رقابت مشمول قیمت گذاری می شوند که پیش از این تنها برخی خودروها مشمول قیمت گذاری شورای رقابت می شدند. اما نکته مهم این دستورالعمل این است که به معنای پایان عرضه خودرو در بورس خواهد بود. چرا که فلسفه و سازوکار عرضه خودرو در بورس کاملاً مخالف و متضاد قیمت گذاری تعیین شده توسط شورای رقابت بود.

اظهارات نایب رئیس شورای رقابت

در همین حال نایب رئیس شورای رقابت از تداوم سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد و گفت: در دوران گذار از وضعیت فعلی نیاز به سامانه ای برای تحویل محصولات خودروسازان احساس می شود. طبق تصمیم شورای رقابت، سیستم یکپارچه فروش خودرو پیش بینی شده است، اما به معنای تایید قرعه کشی نیست. این سیستم تنها ابزاری برای فروش خودروهای تولیدی به کاربران واقعی است. محمود دودانگه در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بازار خودرو باید در چارچوب مصوبه شورای رقابت تنظیم شود، گفت: شورای رقابت با بررسی های انجام شده، بازار خودرو را انحصاری تشخیص داد. بنابراین، بر اساس بند 5، بند 58 قانون سیاست، اصل 44 قانون اساسی، دستورالعمل تنظیم بازار وسایل نقلیه موتوری باید در این مورد تدوین و اجرا شود. این بخشنامه چند محور دارد که یکی از این محورها تحقق قیمت خودرو است. در واقع قیمت بسیاری از خودروهای تولید شده توسط خودروسازان واقعی نیست و کمتر از قیمت تمام شده است، بنابراین قیمت خودرو واقعی فرض می شود که می تواند به خودروسازان کمک کند و زیان آنها را پوشش دهد.

سود شرکت ها طبق شورای رقابت

وی افزود: این بدان معناست که شورای رقابت نه تنها معتقد است خودروسازان نباید ضرر کنند، بلکه معتقد است این شرکت ها باید سودآور باشند. این پیام صریح از سوی شورای رقابت اعلام شده و این شورا تمایلی به ادامه قیمت گذاری سفارشات به ضرر خودروسازان ندارد. این امر می تواند به خودروسازان برای افزایش تولید، سرمایه گذاری های جدید و معرفی محصولات جدید کمک کند.

پدودانگ با اشاره به فروش خودرو در بورس کالا و فروش خودرو زیر قیمت بازار گفت: بازار خودرو دو طرف دارد. یک طرف عرضه و یک طرف تقاضا؛ فروش خودرو در بورس کالا، منافع عرضه را به حداکثر می‌رساند، اما آیا منافع مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرد؟ فرض کنید مجموع هزینه به اضافه سود برای یک خودرو 100 دستگاه باشد، اگر خودروساز مجاز باشد خودرو را با قیمت 200 دستگاه در یک فرآیند مزایده بفروشد، منافع مصرف کننده چگونه حفظ می شود؟

این عضو شورای رقابت با تاکید بر واقعی نبودن قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: قیمت ها در بازار به دلیل تقاضاهای سفته بازی واقعی نیست. در صورت وجود تقاضای واقعی در بازار و عرضه کافی، خودرویی با قیمت تمام شده 100 دستگاهی نباید برای 200 دستگاه به دست مصرف کننده برسد. موضوع مهم شورای رقابت ایجاد فضای رقابتی در بازار و حفظ منافع تولیدکننده و مصرف کننده است.

دودانگه پاسخ داد که با توجه به اینکه وزارت امنیت حذف سامانه یکپارچه را اعلام کرده، چرا در دستور شورا به ادامه این سامانه اشاره شده است؟ وی گفت: پیش بینی شورا این است که با ادامه تولید و عرضه خودروسازان و انجام واردات و اجرای قوانین سمت تقاضا، میزان مطالبات واقعی شود و نیازی به قرعه کشی نباشد، اما در طول مدت زمان مقرر دوره گذار از وضعیت فعلی، سیستم تحویل محصول برای خودروسازان مورد نیاز است. این سامانه در چارچوب مصوبه شورای رقابت، سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه می شود، اما به معنای تایید قرعه کشی نیست. این تنها ابزاری برای فروش خودروهای تولیدی به کاربران واقعی است.

شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را منتشر کرد که بر اساس آن عرضه کنندگان خودرو در هفت بند ملزم به انجام تعهدات هستند. شایان ذکر است شورای رقابت در بندهای 4 و 5 دستورالعمل ابلاغی به ارائه خودرو در سامانه یکپارچه اشاره کرده است.

عرضه بورس با دور زدن کارگزار

این در حالی است که بر اساس گزارش فراز، دلیل فروش خودرو در بورس، حذف کارگزاری ها و فرآیندهای دلالی از بازار خودرو بوده است تا قیمت خودروهای عرضه شده در فرآیندی شفاف تر و منطبق بر نیازهای واقعی بازار تعیین شود. بازار. با وجود اینکه انتقاداتی نسبت به همین روند عرضه خودرو در بورس وجود داشت، اما تجربه یک ماه گذشته نیز نشان داد که روند شکل گرفته توانسته بخشی از نفوذ دلالان را در بازار خودرو خنثی کند.

نکته اینجاست که دلیل اصلی شکل گیری فرآیندهای واسطه گری در بازار خودرو به دلیل قیمت گذاری های تحمیلی شورای رقابت بود که بدون توجه به منطق بازار عمل کرد. طبق این قیمت گذاری اجباری، عموماً به نام حمایت از مصرف کننده، خودروسازان قیمت های تحویل خودرو را غیرواقعی تعیین می کنند و این دلیل اختلاف قیمت تا 100 درصد از کارخانه به بازار است.

فروش خودرو در بورس کالا اگرچه از نظر فنی درست به نظر نمی رسید و باعث افزایش قیمت پایه خودرو در بورس شد، اما به تنظیم بازار و خروج تدریجی دلالان کمک کرد. زیرا قیمت کشف شده در بورس تفاوت چندانی با قیمت بازار نداشت و مشتری واقعی مجبور نبود در صف قرعه کشی خودرو بایستد. از سوی دیگر به گفته مدیران عامل شرکت های ایران خودرو و سایپا، فروش خودرو در بورس باعث کاهش زیان انباشته این شرکت ها شده است. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو ابتدای دی ماه امسال زیان این شرکت را 2800 میلیارد اعلام کرد.

شورای رقابت و قیمت گذاری خودرو نقطه کوری است

شورای رقابت به منظور تسهیل فعالیت بخش خصوصی و در مجموع صحنه اقتصادی و به عنوان عامل کاهش ریسک در این بخش تشکیل شد تا بخش خصوصی در هنگام ورود به بازار نگران انحصار و رقبای انحصاری نباشد. با این حال، پررنگ ترین حضور این شورا مربوط به بحث خودرو بوده است که با اشاره به اولین وظیفه این شورا که «تعیین قیمت خرید یا فروش کالا یا خدمات و نحوه تعیین آن است، به بحث قیمت گذاری خودرو نیز کشیده شد. به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بازار. شورای رقابت 12 سال است که از فرمول قیمت گذاری خودرو به عنوان ناظر قیمت گذاری خودرو استفاده می کند. ویژگی ای که خودروسازان آن را دلیل زیان 120 هزار میلیارد تومانی خود می دانند.

اوج درخشش شورای رقابت زمانی بود که بعد از اینکه نتوانست قیمت را کنترل کند و به جای اینکه به فکر حل ریشه ای باشد، قیمت را افزایش داد، روش قرعه کشی خودرو را افشا کرد. طرحی که هزاران مشتری را پشت خط قرعه کشی نگه داشت. فرآیندی که با الگوبرداری از چینی ها به دلیل افزایش خودروها در پکن، روش قرعه کشی پلاک را در نظر گرفتند.

طرح قرعه‌کشی خودرو یکی از طرح‌هایی بود که عملاً شکست خورد و خشم عمومی را به دنبال داشت، اما این شورا نخواست از طرح مذکور منصرف شود. تا اینکه سرانجام پس از 12 سال شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو حذف شد و با تصمیم ستاد تنظیم بازار، کشف قیمت خودرو به بورس کالا سپرده شد.

از همان ابتدای دی ماه با ارسال نامه 11 نماینده مجلس در انتقاد از عرضه خودرو، زمزمه بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو آغاز شد. محسن دهنوی و رضا تقی پور از جمله نمایندگانی بودند که این نامه را امضا کردند. اگرچه نظرات بسیاری در رد بازگشت مجدد شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو منتشر شده است، اما سرانجام صبح امروز پس از 3 روز تعطیلی بازار سرمایه در بحبوحه معاملات، دستورالعمل جدید شورای رقابت در مورد قیمت های منتشر شده از سوی شورای رقابت اعلام شد. ماشین های سواری

اجاره کارگزاران قابل استرداد است

شرایط خریدار در بخشنامه جدید تقریباً مشابه شرایط قرعه کشی خودرو است. نداشتن پلاک فعال، 18 سال سن و گواهینامه رانندگی از جمله شرایط تحویل خودرو است. در این بخشنامه مجدداً خودرو در همان سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش می رسد که سال گذشته حتی نتوانسته فروش موفق و روانی داشته باشد، همان اثر فاطمی امین وزیر صمت.

در مورد این پسرفت تاریخی نکات زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، چرا دقیقاً در شرایطی که مصرف کننده از عرضه خودرو در بورس کالا راضی است، خودروسازان ضرر و زیان را کوتاه می کنند و بازوی هر نوع اجاره ای برای دریافت خودروهای سفارشی با قیمت کارخانه کوتاه می شود و زمینه های فساد کوتاه می شود. برچیده می شوند، شورای باید رقابت برای عرضه قیمت خودرو بازگردد؟

اگر تجربه فروش خودرو در بورس کالا تلاشی ناموفق بود، شاید این بازدهی موجه بود، اما در این شرایط تنها کسانی هستند که از بازدهی شورای رقابت خوشحال می‌شوند که یا از شکاف کارخانه و بازار سود برده‌اند. و یا با سفارش خودرو به قیمت کارخانه.

توجیه حضور شورای رقابت، انحصار خودرو است، اما در شرایط تحریم و اجازه ندادن واردات بیشتر کالا برای مدیریت بازار ارز، تقریبا همه کالاها انحصار محسوب می شوند، اما نکته اینجاست که با با آزادسازی واردات خودرو، خودرو تقریباً از لیست کالاهای انحصاری خارج می شود اما اکنون شورای رقابت که به حوزه مخابرات نرسیده است، قصد دارد با عنوان ضدانحصاری به حوزه قیمت گذاری خودرو بازگردد. اگر واقعاً این شورا به دنبال انحصار طلبی است، بهتر نیست راه حلی برای باز کردن فضای بیشتری برای واردات خودرو با تعرفه کمتر ارائه شود؟ آیا همان تفاوت قیمتی که در اثر قیمت گذاری اجباری بین خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی ایجاد می شود، فضای اجاره جدیدی ایجاد نمی کند؟

هزاران سوال دیگر وجود دارد که دولتی که مدعی شفافیت و مبارزه با فساد است باید در رابطه با بازگشت شورای رقابت به آنها پاسخ دهد، اما باز هم مردم عقب مانده مردم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید