چرا احتمالا برجام احیا نمی شود؟

چرا احتمالا برجام احیا نمی شود؟

روهر نه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه اخیر خود درباره توافق هسته ای گفت: «نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات یک شبه حل و فصل شوند». یک دیپلمات فرانسوی همچنین گفت بعید است که آمریکا به درخواست ایران مبنی بر حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی عمل کند.
بلومبرگ معتقد است امید چندانی به احیای برجام وجود ندارد. رسانه ها به نقل از چهار مقام ناشناس گفتند که سفر مورا به تهران بعید است که درها را باز کند.

اتفاق عجیب دیگری همزمان با بازگشت مورا از تهران رخ داد که به گفته رسانه های حامی دولت می تواند نشانه از سرگیری مذاکرات با برجام باشد. کارکنان فرودگاه فرانکفورت انریکه مورا و تیمش را چند ساعت پس از بازگشت از تهران خارج کردند. مورا در توییتر خود نوشت: ما از هم جدا شدیم و از اظهار نظر درباره دلایل آنها برای نقض کنوانسیون وین خودداری کردیم.

خبرگزاری ایرنا معتقد است بین این حادثه و از سرگیری مذاکرات ارتباط وجود دارد. این آژانس در گزارشی اعلام کرد: «اسرائیل پشت این حادثه است تا از پیشرفت در مذاکرات وین جلوگیری کند».

هزینه سیاسی احیای برجام

به گفته رسانه های آمریکایی یکی از دلایل شکست این سفر، بهایی است که جو بایدن برای احیای برجام در آمریکا باید بپردازد. بایدن مدتی است که نسبت به احیای برجام خوش بین بوده، اما اکنون به این نتیجه رسیده است که احیای برجام در آستانه انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا که پیش بینی می شود شش ماه دیگر برگزار شود، به نفع دموکرات ها نخواهد بود. ایران به عنوان باج برای این کشور معرفی خواهد شد و این به نفع دموکرات ها نیست. از سوی دیگر، جریانی که هر دو طرف آمریکایی در آن شرکت داشتند، هفته گذشته به کاخ سفید هشدار داد که کنگره با لغو تحریم های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مخالف است.

نقش روسیه در احیای برجام

یکی دیگر از دلایل بدبینی آمریکایی ها به احیای برجام، اتفاقاتی که از دو ماه پیش آغاز شد. از سرگیری برجام قبل از تهاجم روسیه به اوکراین امکان پذیر بود، اما جنگ اخیر معادلات ژئوپلیتیکی منطقه را به هم ریخته و انگیزه های دستیابی به توافقی را که در آن نقش روسیه حیاتی است، از بین برده است. در ابتدا به دلیل درخواست روس ها برای تضمین آمریکا برای روابط روسیه با ایران، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. برخی معتقدند چشم انداز کاهش قیمت نفت در صورت فروش نفت ایران در بازارهای جهانی، انگیزه روسیه برای حمایت از احیای برجام را تضعیف می کند.

نفت 100 دلاری از نگاه ایران، احیای برجام را یک ضرورت کرد. قیمت نفت از زمان آغاز مذاکرات با برجام دو برابر شده است، اما در عین حال چین و روسیه به این کشور اطمینان داده اند که به خرید نفت و توزیع کالاهای اساسی ادامه خواهند داد. این می تواند روند احیای برجام را کند کند زیرا ایران نیازهای اساسی خود را برآورده می کند و ارزش خود را می فروشد.

تاکنون طرف‌های اروپایی نقض توافق برجام را اعلام نکرده‌اند، زیرا در صورت تحقق این امر، سازمان ملل باید از مکانیسم تحریم‌های بین‌المللی «اسنپ‌بک» استفاده کند که به این معناست که نفت بیشتری از بازارهای جهانی و قیمت انرژی کسر می‌شود. برخاستن

چنین اقدامی می تواند منجر به انتقام گیری ایران در خاورمیانه و حمله به زیرساخت های ترانزیت انرژی شود. همه اینها ممکن است در زمانی اتفاق بیفتد که جهان هنوز درگیر تهاجم روسیه به اوکراین است. تحلیلگران بازار نفت که پیش از این بر توافق با ایران و بازگشت نفت ایران به بازار تکیه داشتند، دیگر چنین عاملی را در نظر نمی گیرند. حساب. جی پی مورگان در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرده است که تا پایان سال جاری میلادی تنها 400 هزار بشکه در روز به عرضه جهانی نفت افزوده خواهد شد و در سال آینده به یک میلیون بشکه خواهد رسید. ناتاشا کنوا، تحلیلگر جی پی مورگان، در یادداشتی که در 4 مه منتشر شد، گفت: ما انتظار داریم تولید و صادرات نفت ایران تا سفارش بعدی ثابت بماند.

بازداشت اتباع خارجی در جریان مذاکرات

همانطور که آزادی دو زندانی انگلیسی در ماه مارس همگان را به کشف احیای برجام امیدوار کرد، دستگیری دو شهروند فرانسوی در هفته گذشته این امیدها را بر باد داد. اگرچه ایران هرگونه ارتباط بین از سرگیری برجام و بازداشت این دو شهروند فرانسوی را رد کرده است، اما دیپلمات های اروپایی می گویند ایران تلاش کرده قدرت مذاکره خود را در برجام افزایش دهد. یک مقام آمریکایی به بلومبرگ گفت که ایران و ایالات متحده در مسیر درستی حرکت نمی کنند. وی گفت تا زمانی که بازگشت به برجام به نفع آمریکا باشد، دولت بایدن به کار خود ادامه خواهد داد، اما ممکن است زمانی فرا برسد که دیگر به نفع آمریکا نباشد و بایدن باید تصمیم بگیرد.

گزارش خطرناک آژانس بین المللی انرژی اتمی

در حالی که برجام در بلاتکلیفی به سر می برد، ایران به پیشرفت های هسته ای خود ادامه می دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ، انباشت دانش هسته ای در ایران، ایالات متحده را بر آن داشته تا هشدار دهد که اگر طرفین در اسرع وقت به تعهدات خود باز نگردند، توافق اولیه ممکن است عملاً منسوخ شود.

اگرچه ایران همیشه نگفته است که مسیر پیونگ یانگ را در پیشرفت هسته‌ای خود دنبال خواهد کرد، یک دیپلمات اروپایی به بلومبرگ گفت که تهران به این نتیجه رسیده است که نقض برخی از محدودیت‌هایی که داوطلبانه پذیرفته است به او اجازه می‌دهد خارج از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون لطمه به توافق، گزارش دوسالانه خود را در ماه آینده در مورد منابع شناسایی شده ذرات اورانیوم در چندین مکان ناشناخته منتشر خواهد کرد. این توافق تا زمانی که این مشکلات حل نشود، دست نیافتنی است.

دیدگاهتان را بنویسید