چرا استراتژی های دولت برای کنترل بازار اجاره شکست می خورد؟

چرا استراتژی های دولت برای کنترل بازار اجاره شکست می خورد؟

روز جدید محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن درباره راهبرد اصلی کنترل بازار اجاره گفت: از آنجایی که ساخت و سازهای شهری از نظر معماری غنی شده است، این امر با افزایش قیمت ها و افزایش تورم در مقابل درآمد خانوارها همراه بوده است. این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم در بحث مسکن ایجاد کرده است، بنابراین تا زمانی که دولت ریشه‌های این موضوع یعنی کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی را در دستور کار خود قرار ندهد، راه‌حل‌هایی که در حالت عادی می‌تواند بهترین گزینه برای کنترل بازار باشد، در این موارد. در شرایطی که آنها کارساز نمی شوند و بازار سر و سامان پیدا نمی کند، بنابراین برای کنترل بازار مسکن، دولت باید وضعیت کلان اقتصادی را بهبود بخشد و تا زمانی که این امر محقق نشود، تصمیمات برای مدیریت و تعادل بازار به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح جزئیات طرح ویژه دولت برای حمایت از مستاجران، گفت: بسته مدیریت اجاره مسکن شامل سه بخش است. بخش اول کمک یا افزایش عرضه خانه های خالی در بازار مسکن یا سامانه املاک است. وی برای اولین بار در آذرماه سال گذشته توانست بیش از 560 هزار واحد رایگان را شناسایی کند.

به گزارش فرارو، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قسمت دوم مربوط به افزایش تولید مسکن است، افزود: بالغ بر 567 هزار واحد مسکن شهری در قالب طرح های حمایتی مسکن در حال ساخت است. 158 هزار واحد مسکونی روستایی و 193 هزار واحد مسکونی در حوزه ملک مستقل در دست ساخت است. این در حالی است که 53 هزار واحد در منطقه صادراتی ساخته می شود که در مجموع به 918 هزار واحد می رسد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است که این تعداد خانه را به 2 میلیون واحد برسانیم، افزود: گام سوم کنترل بازار است که دو قسمت داریم که یک قسمت با مصوبات و پیشنهادات دولتی در کمیسیون های فنی قابل انجام است. . «تنظیم بازار روز یکشنبه در دولت تصویب و بحث شد، از سوی دیگر بخشی از کنترل بازار نیازمند قانون است که باید از مجاری آن نیز پیگیری شود.

محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با فرارو با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی عملا ناموفق بوده است، گفت: طبق اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی تنها 560 هزار خانه خالی در سراسر کشور شناسایی شده است.

وی افزود: اصولاً سازوکار شناسایی خانه های خالی هم اشتباه است، مثلاً شهری با تمام واحدهایش خالی تلقی می شود که این درست نیست، هرچند می توان این خانه های خالی را یکی یکی دید. هر کس به دلیلی خالی بماند، از سوی دیگر، این استدلال ها برای استفاده از ابزار مالیاتی برای مسکن خالی در کشورهای دیگر به هیچ وجه نباید به عنوان معیار پذیرفته شود.

اولاد گفت: عجیب نیست که در کشورهای مختلف در مورد یک موضوع تجربیات متفاوتی کسب می کنید و در این مورد می توان این سیاست را در یک شهر اعمال کرد، اما قطعاً در کشور ما همین سیاست اعمال می شود. از سوی دیگر در کشورهای مختلف مالیات خانه های خالی لزوما برای کنترل قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار انجام نمی شود، در حالی که در ایران مالیات خانه های خالی صرفا بر این اساس است. هدف محقق شده است.

این استاد دانشگاه افزود: بررسی های من نشان می دهد که در برخی شهرها از خانه های خالی مالیات می گیرند تا بتوانند به هزینه های عمومی شهر کمک کنند. خالی بودن خانه ملاک نیست، مالک به مخارج عمومی کمک می کند. در غیر این صورت در برخی از شهرهای دنیا صاحبان خانه های قدیمی به دلیل هزینه های موجود به ویژه برای تخریب و نوسازی، املاک خود را رها می کنند، زیرا بازسازی این ملک برای آنها به صرفه نیست و قیمت فروش این ملک چندان بالا نیست. آنها ملک را ترک می کنند، بنابراین برای جلوگیری از این امر، از خانه های خالی مالیات می گیرند، بنابراین مالک مجبور می شود تکلیف خود را تعیین کند و دیگر آن را ترک نکند.

اولاد همچنین درباره سیاست افزایش مسکن به منظور افزایش عرضه بازار گفت: افزایش ساخت و ساز یک سیاست بلندمدت است که باعث افزایش عرضه در این دوره می شود، اما این موضوع نیز شرایط خاص خود را دارد که در هر زمان و یا ساخت خانه در وسط بیابان و سپس انتظار داشته باشید که قیمت اجاره بها با افزایش عرضه کنترل شود، اینطور نخواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: وقتی فردی می خواهد در چنین مناطقی زندگی کند، اجاره بها را با هزینه هایی که باید در این مکان بپردازید مقایسه می کند. کمبود خدمات، امکانات بهداشتی و آموزشی و همچنین کمبود وسایل حمل و نقل، هزینه ها را در این گونه مناطق افزایش می دهد و فرد تصمیم می گیرد در مرکز شهر زندگی کند و اجاره بیشتری بپردازد، اما در اطراف امکانات وجود داشت، بنابراین مسکن تنها راه نیست. ملاک است، اما باید امکانات زیربنایی برای زندگی روزمره در این مکان را نیز فراهم کرد، زیرا بدون این امکانات زندگی عملا غیرممکن خواهد بود.

این استاد دانشگاه همچنین درباره راهبرد اصلی کنترل بازار اجاره گفت: از آنجایی که ساخت و ساز شهری از نظر معماری غنی شده است، این امر با افزایش قیمت ها و افزایش تورم همراه بوده است. از طرفی درآمد خانوارها به شدت افزایش یافته است که معمولا بهترین هستند. گزینه ها کنترل بازار است، کارساز نخواهد بود و بازار نظمی نخواهد داشت، بنابراین دولت برای کنترل بازار مسکن نیاز به بهبود وضعیت کلان اقتصادی دارد و تا زمانی که این امر محقق نشود، راهکارهای مورد استفاده برای مدیریت و تعادل بخشی به بازار مسکن است. بازار به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود.

چرا استراتژی های دولت برای کنترل بازار اجاره شکست می خورند 4 استراتژی بازار مسکن
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با فرارو، گفت: مسکن اکنون یک مشکل چندوجهی است. ما نیازی به نگاه به مشکلات این بخش نداریم، بلکه در این راستا با برنامه ریزی صحیح باید از راهکارهای موجود برای برون رفت از این وضعیت استفاده کرد تا مسکن از یک کالای سرمایه ای گران به کالای مصرفی تبدیل شود. قابل دسترس برای مردم

وی افزود: در این زمینه دو تصمیم اصلی و دو تصمیم مکمل وجود دارد. ابتدا باید ساخت و ساز مسکن در کشور تسریع شود تا عرضه در بخش مسکن، چه در بازار خرید و چه در اجاره، افزایش یابد. دولت برای ساخت 4 میلیون واحد در نظر گرفته است.«4 سال آموزش بسیار مهم است و اگر این امر با موفقیت انجام شود، شکی نیست که بازار مسکن در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

این نماینده کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی نگفته است که تنها در این دولت دو میلیون خانه می سازیم، گفت: رستم قاسمی در جلسه کمیسیون عمران سنوات را اعلام کرد. در دو سال گذشته دولت شروع به ساخت دو میلیون واحد بعدی می کند که سرعت ساخت را افزایش می دهد و اگر این کار انجام شود گامی بسیار اساسی در حوزه مسکن خواهد بود.

شاکری افزود: ثانیاً ساخت واحدهای ویژه استیجاری در دستور کار دولت، شهرداری ها و شرکت های حرفه ای ساخت مسکن قرار گیرد. این تصمیم حدود 15 سال است که نادیده گرفته شده است، اما اکنون باید مورد توجه قرار گیرد. این سوال در دنیا جواب می دهد: «این می تواند در کشور ما هم راهگشا باشد، باید شرکت هایی ایجاد کنیم که مسکن انبوه بسازند که فقط اجاره ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این دو راهکار مهم ترین عواملی است که باید در بازار مسکن ایجاد شود. همچنین باید دو موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه ناشی از معاملات مکرر در بخش‌های زمین و ساختمان دنبال شود تا بازار مسکن کاملاً کنترل شود.

وی گفت: البته در بحث اخذ خانه های خالی مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود تا این موضوع موثر واقع شود و در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه این موضوع همچنان در مجلس است و به قانون تبدیل نشده است. ، اما این طرح در تصویب نهایی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش سفته بازی در بازار مسکن داشته باشد.

عضوکمیسیون مدنی مجلس همچنین مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها در تهران و عدم اجرای آن را بیان کرد: چون با گرفتن و تعطیلی و توسل به اجبار نمی توان بازار را کنترل کرد. در طرحی که برای کنترل بازار اجاره در مجلس نیز وجود دارد، جنبه هایی از کار روی پشت بام ها وجود دارد، بنابراین باید مالکان را تشویق به ارائه واحد کرد. در بازار، زیرا با تهدید هیچ اتفاقی نمی افتد.

شاکری افزود: در این طرح برای مالکانی که سقف اجاره را رعایت می کنند مشوق هایی در نظر گرفته می شود تا این افراد به اجاره خانه خود تشویق شوند و کسانی که سقف را رعایت نکنند از این مشوق ها محروم می شوند. همچنین سقف اجاره بها هر ساله متناسب با تورم کل اعلامی از سوی بانک مرکزی محاسبه می شود تا صاحبخانه ها از این بابت متضرر نشوند، لذا باید مالکان را به بازاریابی و هرگونه اقدام مجرمانه تشویق کنند. در این رابطه پاسخی نیست

دیدگاهتان را بنویسید