چرا باید نگران گسترش «تبوکریمه کنگو» در موسم حج باشیم؟ / لزوم کنترل دقیق مرزی و مراقبت از مسافران خارجی


ساعت: 16:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855727

امروز تعداد مبتلایان به تب کریمه در کشور به 18 نفر رسیده و متأسفانه یکی از هموطنان مبتلا به این بیماری جان خود را از دست داده است، در حالی که بیش از یک دهه است که تعداد مبتلایان به تب کریمه از 13 نفر فراتر نمی رود. اکنون به گفته نمازگزاران حاج ابراهیمی در آستانه عید سعید قربان و پیاده روی اربعین، نیاز به مراقبت دقیق از مرزها و مسافران خارجی بیش از پیش احساس می شود.


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ صبح امروز بالاخره وزارت بهداشت 18 نفر را مبتلا کرد کنگو را تبریک می گویم و از فوت دو هموطن بر اثر این بیماری خبر داد. این کمی عجیب است؛ زیرا در چند سال اخیر هیچ مدرکی دال بر افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری با این شدت وجود ندارد.


دکتر بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری های واگیر در انسان و دام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت وی در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب کریمه گفت: طبق آخرین آمار امسال 18 مورد ابتلا به این بیماری و یک مورد فوتی بر اثر آن داشته ایم.

پیش از انتشار این گزارش، خبرگزاری ها از فوت دومین هموطن در کشم خبر داده بودند که نگرانی ها در مورد تسریع شیوع این بیماری را افزایش داده بود.


a5a7e0bf b796 4036 9042 bef70d7c6996 خبر خاکستری

همانطور که گفته شد، در سال‌های گذشته تنها توصیه‌هایی از سوی مراجع بهداشت و تغذیه مانند وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به رسانه‌ها داده می‌شد. اما به نظر می رسد نه تنها مراقبان سلامت جامعه، بلکه مردم نیز می توانند با رعایت حداکثر توصیه های بهداشتی، بیماری را کنترل کرده و از شیوع آن جلوگیری کنند.

نکته دیگری که این نگرانی ها را ایجاد می کند زمان شیوع بیماری تب کنگو در کشور و دلایلی است که مردم ما پیش روی خود دارند که اگر به هر نحوی بیماری تب کریمه کنگو ساده یا خدای ناکرده سهل انگاری شود. چه بسا نه تنها تعداد بیماران، بلکه تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری دوباره باعث رنج و رنج مردم شود و باری بر دوش مسئولان بهداشتی کشور بیفزاید. اما در ادامه به مهمترین نکات اشاره خواهد شد.


2bb59fe5 0a8a 4a32 a0b8 022ba03dda22 خبر خاکستری


اولین: همانطور که همه ما کم و بیش در مورد این بیماری می دانیم، عامل بیماری تب کریمه کنگو در انسان ویروسی است که از حشره ای که توسط کنه به گوشت قرمز منتقل می شود، منتقل می شود. بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی مقامات بهداشتی برای مبارزه با این بیماری، گوشت دام‌های کشتار شده باید حداقل 24 ساعت قبل از مصرف در یخچال با دمای 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود تا در صورت وجود ویروس در گوشت، از «حذف» استفاده شود. کبد و سایر احشاء باید پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد مصرف شوند.

بنابراین افراد در صورت مصرف گوشت قرمز با رعایت دستورات مسئولان بهداشتی از احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو جلوگیری کنند.


1ef4f462 c02d 4d76 b711 34c54d76b347 خبر خاکستری


دومین: دیروز نخستین کاروان های زائران ایرانی بیت الله الحرام پس از دو سال جهانی شدن ولیعهد و مهار حداکثری آن در اکثر کشورها عازم سرزمین وحی شدند. البته در چند صبح آینده نمازگزاران عزیز به یاری خداوند به کشور بازخواهند گشت و عده ای از این عزیزان طبق معمول در روز عید قربان قربانی را ذبح کرده و یا خانواده ها برای عزیزان خود قربانی خواهند کرد. نمازگزاران می آیند. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از فعالان حوزه دام به تبلیغ دام فروشی می پردازند که در این رقابت با افرادی است که کمترین قیمت را برای اطاعت خود در نظر می گیرند. اکنون با توجه به افزایش چشمگیر قیمت گوشت و دام در کشور، بسیاری از خانواده ها می توانند بدون در نظر گرفتن مواد بهداشتی که مسئولان بهداشتی به ویژه سازمان دامپزشکی خرید از این منابع را ممنوع کرده اند، دام مورد نیاز خود را خریداری کنند. بنابراین چنین اقدامی احتمال بیماری زایی را افزایش می دهد. اکنون گفته می شود به خانواده ها و زائران عزیز توصیه می شود در خرید دام نهایت دقت را داشته باشند و دام را از مراکز مجازی خریداری کنند که احتمالا طی روزهای آینده از سوی شهرداری های شهرهای کشور معرفی خواهد شد. زیرا تمامی دام های موجود در مراکز مجاز فروش دام مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور هستند.


f03ebdd7 32fe 4f17 8960 7e523a62aed7 خبر خاکستری


سوم: سازمان جهانی بهداشت در گزارشی از شیوع بیماری تب کریمه در کشورهای مختلف جهان از شناسایی ۲۱۲ مورد ابتلا در عراق خبر داد. این خبر ممکن است مایه نگرانی باشد که شیوع این بیماری در کشورهای همسایه به ویژه عراق در آینده کشورمان را با خطر مواجه کند. اگر این مرزها کنترل و قرنطینه شوند، مشکل تردد مردم در امتداد مرزهای غربی ما با عراق می تواند مشکل ساز شود. به خصوص در دوران تاج گذاری کشورمان از مرزهای این کشور درگیر تاج انگلیس بود و دلیل آن نیز فروش تست های تقلبی PCR بود که برای ورود به کشورمان به عراقی ها فروخته می شد و همین امر باعث شد تا برخی از شهرهای غربی و جنوبی این کشور از این قبیل استفاده کنند. پرونده Crown که به دلیل اقدامات تحسین برانگیز تیم واکنش سریع تاج، نتوانست به شهرهای دیگر سرایت کند.


b2b47a16 1308 4908 849e c0423fd5d6ea خبر خاکستری

حال اگر این را هم اضافه کنیم که با آغاز ماه محرم و ورود زائران به عراق برای زیارت و حضور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، این تهدید بیشتر احساس می شود که در صورت عدم تدابیر جدی برای کنترل یا کنترل تب کریمه; خدای ناکرده عواقب جبران ناپذیری برای عبادت کنندگان محترم حضرت سید الشهد علیه السلام در پی داشته باشد.

گفتنی است، شیوع تب کریمه در کنگو در سال جاری نباید مانند سال گذشته دیده شود. برعکس، در این مورد باید مراقب بود; ضمن اینکه این بیماری امسال منجر به فوت یکی از هموطنان شد و در همان ابتدا و در صورت ساده سازی بعید است اتفاقات موثری رخ دهد.


0ded95fa 06df 4b70 ac20 bf558f49cd44 خبر خاکستری

با این حال، کنترل بیماری نیازی به ماه ندارد. مردم به محض خرید گوشت و دام های آلوده به ویروس کریمه کنگو تا مدتی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند و مسئولان و متولیان کشور که در حوزه بهداشت و امنیت مرزها و … وظایفی دارند به تعهدات خود عمل می کنند. و رگولاتورهای شهری نیز از فروش غیرقانونی دام جلوگیری می کنند، می توان اطمینان داشت که از حدود این بیماری فراتر نخواهد رفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید