چرا توسعه صنعت فضایی حیاتی است؟ / خیام؛ ابر پروژه ایران و روسیه


ساعت: 14:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889332

افزایش فرصت های اقتصادی در رشد بخش های فضای تجاری؛

خیام را می توان ابرپروژه ایران و روسیه برای صنعت فضایی نامید که می تواند اشتراکات سیاسی و بین المللی این دو کشور را افزایش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ۸دی، امروزه فعالیت انسان در فضا فقط یک خیال یا یک موضوع بی اهمیت نیست، بلکه برای هر کشوری که بخواهد در آینده حرفی برای گفتن داشته باشد و نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشد، امری اجباری است.اهمیت صنعت فضایی فقط قابل درک خواهد بود. زمانی که می خواهیم بفهمیم این صنعت در سال گذشته بیش از 277 میلیارد دلار درآمد جهانی داشته است.


امروزه کاربردهای صنعت فضایی چیست؟


پیش بینی دقیق آب و هوا:

پیش‌بینی دقیق آب و هوا که توسط سیستم‌های فضایی فعال می‌شود، به عنصر مهمی در زندگی روزمره ما تبدیل شده است که بر منابع عمومی، دولت، صنعت و تصمیم‌گیری شخصی تأثیر می‌گذارد.

ماهواره های آب و هوا تقریباً هر ساله با ارائه هشدارهای عمومی برای طوفان جان هزاران نفر را نجات می دهند. ماهواره های رصد زمین همچنین گازهای گلخانه ای و سایر شاخص های مهم آب و هوایی و همچنین سلامت کلی اکوسیستم زمین را بررسی می کنند. بدون این نوع اطلاعات زیست‌محیطی که از ماهواره‌ها به دست می‌آید، برنامه‌های مقابله با تغییرات اقلیمی پایه علمی کمتری خواهند داشت.

همه می دانند که موضوع آب و مدیریت آن موضوع بسیار مهمی برای کشور امروز است که حتی ممکن است در سال های آینده به یک موضوع امنیتی تبدیل شود. با اندازه گیری دقیق از ماهواره انجام شود.

خبر خاکستری


منابع زمین را ببینید:

رصد زمین اطلاعات و پشتیبانی را برای تولیدات کشاورزی، مدیریت شیلات، مدیریت آب شیرین و مدیریت جنگل و همچنین نظارت بر فعالیت‌های مضر مانند قطع درختان غیرقانونی، شکار غیرقانونی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و معادن مخرب زیست‌محیطی فراهم می‌کند. که برای کشور حیاتی است و این مشکل فقط با ماهواره امکان پذیر است.


خدمات ارتباطی فضایی:

قابلیت های ارتباطی فضایی تقریباً بر هر جنبه ای از تمدن بشری تأثیر مثبت دارد. فناوری ماهواره‌ای در حال حاضر انقلابی در بانک‌ها و امور مالی، ناوبری و ارتباطات روزمره ایجاد کرده است، و این امکان را فراهم می‌کند که تماس‌های تلفنی بین‌المللی و داخلی، ارتباطات ویدئویی، رسانه‌های جریانی و تلویزیون و رادیو ماهواره‌ای به یک امر عادی تبدیل شوند. یکی از تلاش‌های دشمنان ایران استفاده از فناوری‌های پیشرفته امنیتی و ارتباطی است که موساد در ترور شهید فخری‌زاده اینگونه به کشور ضربه زد.

فناوری هایی که امروز در ارتباطات جهانی شاهد آن هستیم به ویژه اپلیکیشن های واتس اپ، اینستاگرام و تلگرام با کمک ماهواره های دقیق موفق بوده اند و اگر ایران می خواهد در اینترنت حرفی برای گفتن داشته باشد باید به طور جدی وارد این موضوع شود.


موقعیت یابی فضا، ناوبری و خدمات آب و هوا:

سیستم های ماهواره ای جهانی PNT، که می توانند مکان را تا چند متر (یا بهتر) در هر نقطه از سطح زمین تعیین کنند، ناوبری زمینی و دریایی و لجستیک را بهبود بخشیده اند. (از جمله خدمات ناوبری شخصی متحول کننده)، کشاورزی دقیق، عملیات نظامی، شبکه های برق و بسیاری دیگر از جنبه های صنعتی و اجتماعی زندگی بر روی زمین. سرویس‌های مکان‌یابی مبتنی بر فضا که در تلفن‌های همراه و برنامه‌های تلفن همراه تعبیه شده‌اند، چنان با زندگی مدرن در هم تنیده شده‌اند که خاموش شدن ناگهانی آن‌ها فاجعه‌بار تلقی می‌شود.


افزایش فرصت های اقتصادی در گسترش بخش های فضای تجاری و غیرفضایی:

فراتر از خدمات ماهواره ای تجاری بلندمدت، صنعت فضایی در حال گسترش در حال حرکت فراتر از وابستگی انحصاری به بودجه های محدود دولتی و قراردادهای گران است. فرصت های اقتصادی، نه تنها برای کسانی که مستقیماً در بخش فضا کار می کنند، بلکه برای بازیگران خارج از فضا، از جمله بسیاری از مشاغل کوچک.

به عبارت دیگر، رشد صنعت فضای تجاری نه تنها به مشاغل با فناوری پیشرفته، بلکه به مشاغل روزمره مرتبط با ساخت و ساز، خدمات غذایی، عمده فروشی و خرده فروشی، امور مالی و موارد دیگر در جوامع میزبان منجر خواهد شد. فضای تجاری شرکت ها


همکاری فضایی بین‌المللی برای رفع تنش‌های ژئوپلیتیکی:

پروژه های فضایی مشترک بین کشورها گاهی تنها نیروی مثبتی است که با سوء ظن متقابل و رقابت ژئوپلیتیکی مقابله می کند. ایستگاه فضایی بین المللی نمونه بارز چنین پروژه ای است که مایه مباهات همه کشورهای درگیر است. روابط فرامرزی بین مشاغل نیز همین هدف را دنبال می کند. ما یک جامعه جهانی هستیم و تلاش‌های فضایی، عمومی و خصوصی، ما را به هم وابسته‌تر و مرتبط‌تر می‌کند.

همکاری مشترک ایران و روسیه در ماهواره خیام می تواند منافع دو کشور را بیش از پیش به هم پیوند دهد و ایران را قدرتمندتر از گذشته در برابر تجاوزات غرب نشان دهد و دشوارتر خواهد بود.


فناوری های کاربردی:

از آغاز برنامه فضایی، بیش از 2000 نمونه از فناوری‌های توسعه یافته در فضا وجود داشته است که از آن زمان تاکنون کاربردهای مفیدی بر روی زمین پیدا کرده‌اند، از جمله ابزارهای برقی بی‌سیم یا Wi-Fi، غذاهای خشک شده در یخ، کپسول‌های آتش‌نشانی مقاوم در برابر آتش. تجهیزات، مدارهای مجتمع، عایق های سبک وزن، بهبود دیالیز کلیه، تشخیص رعد و برق و تراکنش های خودکار کارت اعتباری. ناسا هر ساله این فناوری‌ها را که spin-off نامیده می‌شوند، در طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله حمل‌ونقل، ایمنی عمومی، کالاهای مصرفی، انرژی و محیط زیست، فناوری اطلاعات، بهره‌وری صنعتی و بهداشت و پزشکی ردیابی می‌کند.


ماهواره خیام چه کاربردهایی دارد؟

ماهواره خیام که با همکاری ایران و روسیه ساخته شده است، توسط پرتابگر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با موفقیت به فضا پرتاب شد. سیگنال های ماهواره ای هیام در پایگاه فضایی مخدشت کشورمان دریافت و رویت می شود.

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است که قادر به گرفتن تصاویر با دقت یک متر است. ارتقای بهره وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیرمجاز و مقابله با جنگل زدایی، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور از جمله کاربرد داده های دریافتی از ماهواره خیام

خیام را می توان ابرپروژه ایران و روسیه برای صنعت فضایی نامید که می تواند اشتراکات سیاسی و بین المللی این دو کشور را افزایش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید