چرا دلار 31 هزار تومان شد؟

چرا دلار 31000 تن بود؟

روز جدید : نرخ ارز طی چند روز اخیر با نوساناتی همراه بوده و حتی در بازار آزاد به 31 هزار جلد رسیده است.

در روزهای اخیر شاهد روند صعودی نرخ ارز در بازار بودیم که دلایل مختلفی از تاثیرگذاری مذاکرات وین موسوم به احیای برجام گرفته تا سودآوری دلالان بازار دارد.

پایان دور هفتم مذاکرات در وین موسوم به احیای برجام و انتظار برای افزایش دلار، شکاف بین نرخ ارز ملی و بازار آزاد و تخصیص 2200 یورو سرانه هزینه خدمات از جمله دلایل رشد تقاضا برای ارز خارجی

یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار، معاملات غیررسمی در فضای مجازی است که به آن معاملات فردا یا شبانه نیز می گویند. معاملات شبانه ابزاری برای نوسان سازها و معامله گران است تا بتوانند انتظارات تورمی جامعه را افزایش دهند.

بازاریابی مجازی در شبکه های اجتماعی در دو روز اخیر به اوج خود رسیده و نرخ ارز با خرید و فروش های فردا به صورت لحظه ای نوسان می کند، در حالی که دلار در این نوسانات به 31 هزار تن رسید، اما در برخی موارد از این عدد برگشت و روند نزولی به خود گرفت.

در این چند روز دلار در کانال های بازار آزاد و فضای مجازی به قیمت 30 و 31 هزار تن رسید در حالی که نرخ دلار در بورس سراسری حدود 27 هزار تن برآورد می شود.

.

چرا دلار 31000 تن بود؟

چرا دلار 31 هزار تومان شد؟

چرا دلار 31000 تن بود؟

چرا دلار 31 هزار تومان شد؟

واقعیت بازار ارز کشور سامانه نیما است

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر دلار در کشور با نرخ های مختلف 4200 تومان، نیمایی، سنا و بازار آزاد وجود دارد، گفت: حجم مبادلات در بازارهای غیررسمی و خیابانی بسیار است. کوچک و محدود و سهم آن در ذخایر دلاری ما زیر 8 درصد است.

وی گفت: دولت قبل به مجلس قول داده بود که با صدور بخشنامه و اصلاح ساختار ارزی فعالیت دلالان در بازار فردا را محدود کرده و آن را غیرممکن کند، اما این وعده هرگز محقق نشد.

مشاوره رایگان سرمایه گذاری

زنگنه ادامه داد: در جلسات مجلس شورای اسلامی نیز ریسک های بازار فردا به آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی منتقل شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: واقعیت بازار ارز کشور در بازار فردا سبزه میدان و چهارراه استانبول نیست. دماسنج ارزی کشور در واقع سامانه نیما است. ضمنا ارز مورد نیاز واردات نیز از اینجا تامین می شود.

افزایش شکاف قیمتی دلار در بازار متشکل و بازار آزاد

بر اساس این گزارش، تفاوت قیمت دلار در بازار تنظیم شده با بازار آزاد از فروردین تا حدود 2 هفته قبل از 6 درصد فراتر نرفته و عمدتاً زیر 4 درصد بوده است. اما اندازه این تفاوت دو هفته پیش به شدت افزایش یافت. مهمترین اتفاق بازار در دو هفته اخیر آغاز دور جدید مذاکرات برای احیای برجام است و می توان گفت که افزایش این شکاف به همین اتفاق مربوط می شود.

در 13 آذر 1400 مذاکرات ایران با آمریکا برای برجام پایان یافت و هیئت ایرانی پس از پنج روز مذاکره در 13 آذر به تهران بازگشت. طبق گزارش ها، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولین کسی بود که پس از نشست کمیته مشترک روز جمعه گفت که دور مذاکرات در وین ناموفق بوده و دور بعدی مذاکرات احتمالا به زودی از سر گرفته خواهد شد.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: حتی طرف اروپایی نیز هرگز ادعا نکرده است که پیشنهادات ایران مبنای قانونی ندارد.

30500 دلار در دست دلالان

مشاهدات میدانی از مبادلات ارزی نشان می دهد که هر دلار 30500 تن ارزش دارد.

در این میان نقش بانک مرکزی در کنترل اوضاع برای جلوگیری از التهابات بازار مهم است، می تواند نرخ ارز را کاهش دهد اما سیاست و رفتار بانک مرکزی در کنترل نوسانات احتمالی ارز در آینده بسیار مهم است.

وضعیت بازار ارز رو به بهبود است

در این شرایط علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی وعده بهبود بازار ارز را داد و گفت: خوشبختانه امسال دسترسی بانک مرکزی و نظام اقتصادی کشور به منابع ارزی بهبود چشمگیری پیدا کرده است. از نظر ورود ارز به کشور در وضعیت بسیار خوبی هستیم و پیش بینی من این است که در آینده نزدیک وضعیت بهتر شود.

وی افزود: مجموع عرضه ارز در کشور و برای واردات تمامی کالاها معادل 36 میلیارد دلار است که بخشی از آن در سامانه نیما و بخشی دیگر از طریق بانک این میزان بسیار بیشتر از کل ارز ارائه شده در سال گذشته.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امسال بازدهی ارز حاصل از صادرات بدون نفت معادل 22.4 میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل 20 میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 درصد افزایش داشته است.

بر این اساس بانک مرکزی دو روز پیش با کاهش فاصله نرخ ارز ملی با بازار آزاد، گام مثبتی برای کاهش تقاضای سفته بازی در بازار ارز برداشت که باید دید چه تاثیری بر بازار خواهد داشت. .

رشد تقاضا برای ارز خارجی

کامران سلطانی زاده کارشناس ارزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از دور اول مذاکرات، مردم اقدام به خرید ارز کردند، بنابراین تقاضا برای عرضه افزایش یافت و شاهد افزایش قیمت ارز هستیم. قیمت ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یافته است و احتمال اینکه مردم به دنبال ارزهای رمزپایه و ارائه دلارهای فیزیکی نباشند افزایش خواهد یافت.

وی گفت: تولیدکنندگان بازار باید قبل از شوکه شدن بازار وارد عمل می شدند و انتظار این افزایش قیمت را داشتند. زیرا وقتی شوکی وجود دارد، مانند وضعیت فعلی، یافتن و کنترل آن دشوار می شود.

سلطانی زاده گفت: همچنین باید شرایطی فراهم شود تا صادرکنندگان بتوانند حواله های نیم بها را از صرافی های تحت نظارت بانک مرکزی دریافت کنند و سپس عرضه را در این سامانه افزایش دهند که می تواند مانع رشد نرخ سود شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر صادرکنندگان بتوانند حواله های صرافی های تحت نظارت بانک مرکزی را با قیمت مناسب دریافت کنند و به طور کلی حجم معاملات در سامانه نیما افزایش یابد، رشد نرخ سود تا حد زیادی محدود می شود.

دلار نیز قیمت سکه را افزایش داد

در پی افزایش نرخ ارز در بازار، طلا و سکه نیز در روزهای اخیر افزایش قیمت داشته اند.

کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این خصوص گفت: با توجه به رشد اونس جهانی طلا و همچنین روند صعودی نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت سکه و طلا هستیم. در بازار.”

وی افزود: در حال حاضر قیمت سکه طرح جدید 13 میلیون و 150 هزار تن، قیمت طرح قدیم 12 میلیون و 950 هزار تن، نیمی 6 میلیون و 800 هزار تن، ربع 3 میلیون و 900 هزار تن است. تن و گرم سکه 2 میلیون است. 350 هزار تن فروخته شد.

کشتی آرای گفت: امروز هر اونس طلا 5 میلیون و 680 هزار تن و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 311 هزار تن قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید