چرا دلایل برگزاری دادگاه غیرعلنی مهدی هاشمی، جزئیات پرونده عیسی شریفی، دلایل رد صلاحیت لاریجانی و… مشخص نشد؟

چرا دلایل برگزاری دادگاه غیرعلنی مهدی هاشمی، جزئیات پرونده عیسی شریفی، دلایل رد صلاحیت لاریجانی و... مشخص نشد؟

روز جدید بدون شک در جامعه ای که با ورود تکنولوژی جدید، انواع اطلاعات مشکوک به گونه ای وارد ذهن افراد می شود که کاملاً با واقعیت ها منطبق به نظر می رسد، سلب حقوق این موجود خبیث مستلزم جهاد کامل است.

در گذشته فقط برای یک نفر امکان تقلید صدای دیگری و شک و تردید وجود داشت. امروزه آنها می توانند تصویر متحرکی از فردی را نشان دهند که در حال بیان سخنانی است که کلمات نادرست را به روشی کاملا طبیعی بیان می کند.

بی جهت نیست که مقام معظم رهبری تلاش برای حذف این اطلاعات ناپاک از جامعه را جهاد بنامند. در واقع جنبه های توضیحی تلاشی بزرگ برای تصحیح اطلاعات نادرست و ارائه محتوای صحیح و قابل اعتماد به افراد است. در این راه نباید فراموش کرد که حفظ جان انسانها و رفع آثار انحطاط اخلاقی بسیار دشوارتر و پرهزینه تر از ایجاد شبهه در ذهن و روح مردم است. حذف مجدد آن آسان است و باید تلاش زیادی کرد تا این سیاهی ها به سفیدی برگردند.

اگر بخواهیم اطلاعات درست و صادقانه را به مردم ارائه کنیم، واقعاً نیاز به اعلام جهاد داریم تا اطلاعات نادرست و مشکوک پس از انتشار آن از بین برود. چون خیلی سخت تره اولی بازنمایی زمان است و شاید حتی به تلاش کمتری نیاز دارد و ممکن است بیان یا اجرا نامیده شود; اما دومی باید با نشانه گذاری و معنی زیاد انجام شود و ده ها بار انرژی بیشتری می طلبد.

معمولاً دشمن از جهل و ابهام استفاده می کند و هر طور که می خواهد آنها را مطرح می کند و به همین دلیل اطلاعات مبهم و پنهان جامعه را بهانه و توطئه برای حمله و تخریب اذهان قرار می دهد.

البته این فقط به دشمنان خارجی مربوط نمی شود، بلکه به سوء ظن و سوء ظن برخی دوستان داخلی با ضرب المثل معروف «دشمن عاقل بلندت می کند، جاهل سرنگونت می کند» نیز مربوط می شود. بنابراین تلاش برای شناخت به معنای ارائه صادقانه مشکلات در جامعه و جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست به دشمن و آلوده کردن اذهان و بهتر از آن محدود کردن نیاز به جهاد گسترده است.

شاید بتوانید از چند مثال ساده برای روشن شدن مشکل استفاده کنید.

1- همه به خاطر دارند که در جریان محاکمه آقای مهدی هاشمی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دادگاه ایشان را مختومه اعلام کرد. آقای مهدی هاشمی خواستار باز شدن دادگاه شد. وقتی متهم خواستار گشایش دادگاه و ارائه دفاعیات خود به مردم شد و دادگاه با این موضوع مخالفت کرد و سپس او را محکوم کرد، آیا این شبهه به ذهن مردم خطور نکرد که محاکمه و حکم مشکل خاصی دارد؟ در اینجا دشمن از این شبهه استفاده می‌کند و می‌گوید دادگاه نمی‌خواست همدستان او را درگیر کند و به این ترتیب اذهان را آلوده می‌کند.

2. در جریان رد صلاحیت آقای علی لاریجانی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، در حالی که ایشان می خواستند دلایل رد صلاحیت خود را بیان کنند و هیات امناء موافقت نکردند، دیدیم که چه گمانه زنی هایی صورت گرفت و چه سوء استفاده هایی صورت گرفت.

3- محاکمه آقای عیسی شریفی منش معاون سابق شهردار تهران نیز قابل توجه است. مردم نمی دانند آقای شریفی کیست. اتهام او چه بود؟ آیا او به عنوان معاون شهردار (که یک امر مدنی است) محاکمه می شود یا به دلیل اینکه در دادگاه نظامی نگهبان است؟ بالاخره نمی دانند حکم 20 سال زندان او برای چیست. پخش فایل صوتی از فرماندهان سپاه، وقتی اطلاعات درست به مردم داده نمی شود، دشمن انواع و اقسام اطلاعات مختلف را به مردم می دهد و مردم حق دارند باور کنند.

حال جهاد چه چیزی را تبیین می کند و چگونه می خواهد ذهن ها را تبیین و روشن کند؟ اگر «تلاش احراز هویت» یعنی انتشار اطلاعات دقیق در وهله اول صورت می گرفت، آیا دست دشمن را نمی زدند؟ البته در جامعه ای که اعتماد کم رنگ شده است، گروه های مختلف از هر اطلاعات برداشت خود را خواهند داشت و هر کدام آن را تفسیر و منتشر می کنند و طبیعی است که ذهن ها آلوده شوند.

یکی از جامعه شناسان به عنوان نمونه ای از این سوال، موضوع اسیدپاشی در اصفهان را مطرح می کند و می نویسد که برداشت گروه ها از این قرار است:
– یک بیمار روانی روی زنان با عوارض شخصی اسید پاشید.
– سرویس های امنیتی خارجی برای منافع جامعه و برهم زدن امنیت ملی اقدام به اسیدپاشی علیه زنان کرده اند.
– فرد یا گروهی با برداشت نادرست از تکلیف شرعی اقدام به اسیدپاشی کرده است.
– درست است به این افراد متعرض اسید پاشیده شود تا دیگران عبرت بگیرند.
حتی اگر فرد یا افراد دستگیر شده به جرم خود اعتراف کنند، هر اعترافی که می‌کنند، باز هم توسط گروه‌های بی‌اعتماد (که متأسفانه غیرمعمول نیستند) تفسیر و باور می‌شوند.

امیدواریم جامعه سلب اعتماد نشود و جهاد تبیین (با رعایت اهتمام به شناخت) بتواند در جامعه شفافیت ایجاد کند مشروط بر اینکه در کنار جهادگران دارای ویژگی های خاصی از جمله. سواد کافی، آموزش فراوان، قلم و حفظ هنر توانا و روشن بین، مجریان اصلی اطلاع رسانی در جامعه که ما آنها را «جستجویان شناخت» می نامیم، خود را حرکتی جدا از «جهاد تبیین» نمی بینند و نمی گویند. در دل آنها این است که آنچه می خواهیم می گوییم و ترسی از آن نیست. زیرا بعداً جهادگران توضیح او را توضیح می دهند و توجیه می کنند و مردم باید آنها را باور کنند. ما معتقدیم باید «شناسایی طلبان» وجود داشته باشند و از قبل اطلاعات دقیقی به مردم داده شود تا مفهوم جهاد کم رنگ نشود.

دیدگاهتان را بنویسید