چرا وعده کاهش قیمت خودرو ناکام ماند؟

چرا وعده کاهش قیمت خودرو ناکام ماند؟

روز جدید : 158 روز از تحویل گرفتن کلید ریاست جمهوری توسط ابراهیم رییسی می گذرد که در این مدت قیمت ها به طرز عجیبی تغییر کرده است.

تغییرات قیمت در بازار خودرو بسیار چشمگیر است. به طوری که تنها در پرطرفدارترین خودرو یعنی پراید شاهد افزایش 33 درصدی قیمت ها بوده ایم. این در شرایطی است که هم رئیس دولت سیزدهم و هم وزیر صمت بارها وعده کاهش قیمت خودرو را داده بودند اما روند بازار برخلاف این وعده ها به گونه ای دیگر پیش رفت و خودروسازان در آذرماه به طور رسمی قیمت خود را ۱۸ درصد افزایش دادند. ..

ابراهیم رییسی در جریان تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از احتمال افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه خبر داد و گفت: خودرو مهم است. به گفته وی، «مشکل دولت این است که با مردم صحبت نمی کند و مسائل و واقعیت ها را با آنها در میان نمی گذارد».

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، در مهرماه چندین بار در خصوص برنامه خودروسازی خود پس از بازدید از خط تولید خودرو تارا اتوماتیک، از روند نزولی قیمت خودروهای آزاد تا پایان سال خبر داد. به گفته وی، تا پایان سال بیش از 100 هزار خودرو بیشتر از برنامه تولید خواهد شد. تولید خودرو از خودروسازان در سال آینده به بیش از یک میلیون و 600 هزار خودرو خواهد رسید که در آن زمان دیگر قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و قیمت ها کاهش می یابد.» فاطمی امین حتی در آبان ماه در توییتی نوشت که «قیمت ها خیلی زود کاهش می یابد».

روند بازار و حتی قیمت هایی که این روزها از سوی خودروسازان اعلام شده نشان از شکست وعده های دولت دارد. اواسط آذرماه با مجوز رسمی از وزارت صمت، قیمت خودرو 18 درصد افزایش یافت، در حالی که وزیر صمت از سمت قبلی خود کناره گیری کرد و در بیانیه ای گفت: اصلاحات قیمتی بسیار کمتر از تورم بوده است. کشور بالای 40 درصد است اما از ابتدای سال تاکنون تنها 18 درصد افزایش قیمت خودرو داشته ایم.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که چرا دولت نمی تواند قیمت خودرو را کاهش دهد؟ وی گفت: ساده ترین تعریفی که دولتمردان ایران از اقتصاد نمی دانند ارتباط علت و معلولی تورم و افزایش قیمت هاست. اینکه تورم عامل افزایش قیمت است نه افزایش قیمت عامل تورم. همین امر را می توان در ترتیب عجیب آن هنگام درج قیمت تولید مشاهده کرد. جدولی غیر قابل اجرا که اصرار بر اجرا آن تنها به کمبود کالا منجر می شود و مانع از کار توزیع کنندگان می شود.

وی گفت: نمی توان در شرایطی که کسری بودجه بسیار زیاد است و دولت برای مالیات های غیرقابل وصول بدون حذف معافیت ها و معافیت ها فشار می آورد، هزینه های گزاف سازمان های ناکارآمد و موازی و کاهش قیمت کالاها را پرداخت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: متأسفانه افزایش تولید در شرایط فعلی بانکی حتی ممکن است برعکس عمل کند و تورم را افزایش دهد. پول تولید شده و در حال گردش در جامعه به درستی کنترل می شود. در غیر این صورت، اگرچه افزایش گردش ممکن است تورم را کاهش دهد، تورم کل ممکن است به دلیل دوره های طولانی چرخش پول و محدودیت منابع در قالب دارایی های یکباره مانند وسایل نقلیه ناتمام و اضافه برداشت از شبکه بانکی افزایش یابد.

زاوه با بیان اینکه در شرایط فعلی دیگر کاهش قیمت خودرو معنا ندارد، خاطرنشان کرد: چگونه انتظار دارند تورم منفی باشد در حالی که رشد اقتصادی ثابت نیست، هزینه های تولید و گردش پول بسیار طولانی است و کسری بودجه کشنده است؟

وی یادآور شد: برای کاهش قیمت ها باید تورم منفی باشد نه از 50 به 20! با فرض اینکه تورم به طور خوشبینانه کنترل شده و به 20 درصد کاهش یابد، قیمت ها همچنان به رشد خود ادامه می دهند. تورم منفی برای کاهش قیمت ها لازم است که قطعا اقتصاد ایران شاهد آن نخواهد بود.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد در ۱۵۸ روز گذشته شاهد افزایش ۷ تا حدود ۴۰ درصدی قیمت خودرو بوده ایم. همانطور که از قیمت ها مشخص است، امروز در بازار پراید با قیمت 188 میلیون تن به فروش می رسد که در 21 مرداد امسال 142 تن بود. همچنین پژو 2008 امروز در بازار یک میلیارد تومان، پژو 206 تیپ دو 273 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 558 میلیون تومان، پژو 405 بنزینی 275 میلیون تومان و پژو پارس اتوماتیک قیمت دارند. به قیمت 423 میلیون تن، میلیون تن، پژو 206 تیپ دو 232 میلیون تن، پژو 207 اتوماتیک 400 میلیون تن، پژو 405 بنزینی 220 میلیون تن و پژو پارس اتوماتیک 370 میلیون تن.

گزارش ها حاکی از آن است که در 158 روز گذشته تیبا هاچ بک 37 میلیون تومان، چانگان (مونتاژ) 125 میلیون تومان، دنا معمولی 55 میلیون تومان، دناپلاس توربو 60 میلیون تومان، راناپلاس 18 میلیون تومان، ساینا EX 44 میلیون تومان، سمند LX EF7 20 میلیون تومان و Quick Gears 38 میلیون تومان رشد کردند.

تیبا هاچ بک در حال حاضر 187 میلیون تومان، چانگان (مونتاژی) 615 میلیون تومان، دنا معمولی 365 میلیون تومان، دناپلاس توربو 530 میلیون تومان، راناپلاس 273 میلیون تومان، ساینا EX 194 میلیون تومان، سمند2 LX و EF7 حدودا در بازار هستند. کوئیک گیرز 197 میلیون تومان قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید