چشم انداز مذاکرات هسته ای؛ لجاجت ایران به نفع آمریکا؟

چشم انداز مذاکرات هسته ای؛  لجاجت ایران به نفع آمریکا؟

روز جدید با این حال، به تعویق انداختن زمان‌بندی توافق ممکن است برای بایدن مناسب باشد. جمهوریخواهان احتمالا در شرایط کنونی علیه هرگونه توافقی با ایران موضع خواهند گرفت. احتمالاً بایدن در حال حاضر نمی خواهد درباره امتیاز دادن به ایران بحث کند. ایران سرسختانه به بایدن اجازه می دهد در ازای آن سرسخت به نظر برسد.

روزنامه لس آنجلس تایمز در مقاله ای درباره چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی نوشت: دولت اصولگرای ایران با خواسته های حداکثری به مذاکرات وین آمد و از آمریکا خواست تمام تحریم های اقتصادی خود را علیه ایران اعمال کند. تهران هر اقدامی برای محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم را لغو می‌کند. اقدامات تهران واکنش های تند را نه تنها از سوی آمریکا، بلکه از سوی متحدان اروپایی اش نیز برانگیخت.

وزیر امور خارجه روز جمعه گفت که ایران در حال حاضر جدی به نظر نمی رسد. دیپلمات های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی گفته اند که ایران برنامه هسته ای خود را تسریع کرده و از پیشرفت دیپلماتیک خارج شده است. در اینجا باید به اصطلاح «غیر دیپلماتیک» اشاره کرد. اروپایی ها از این پس ایران را مقصر هر بن بست در مذاکرات می دانند نه آمریکا. سوال بزرگتر این است: آیا مقامات ایرانی اصلاً خواهان توافق هستند؟ به نظر می‌رسد ایرانی‌ها می‌دانند که برای دستیابی به توافق به سازش نیاز است، اما مشخص نیست که آیا گروه جدید اصولگرایان در قدرت در ایران تمایل و توانایی رسیدن به این مرحله را دارند یا خیر.

لس آنجلس تایمز افزود: «اگر ایران به افزایش غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، دولت بایدن و متحدانش ممکن است گزینه B را انتخاب کنند، «تحریم‌های اقتصادی جدید و تحریم‌های سخت‌تر». در نگاه اول ممکن است اینگونه به نظر برسد. بازگشت به استراتژی شکست خورده دوران ترامپ، اما بیشتر شبیه سیاست تحریمی اوباما علیه ایران در دهه گذشته است، زیرا توسط متحدان آمریکا هماهنگ خواهد شد.

ایران در این زمینه به نکته معتبری اشاره می کند. اینکه او نمی تواند مطمئن باشد که رئیس جمهور بعدی ایالات متحده به تعهدات بایدن احترام بگذارد، درسی است که او از دوران ترامپ آموخت. در نتیجه رسیدن به توافق کامل قبل از انتخابات 2024 دشوار خواهد بود.

با این حال، به تعویق انداختن زمان‌بندی توافق ممکن است برای بایدن مناسب باشد. جمهوریخواهان احتمالا در شرایط کنونی علیه هرگونه توافقی با ایران موضع خواهند گرفت. احتمالاً بایدن در حال حاضر نمی خواهد درباره امتیاز دادن به ایران بحث کند. ایران سرسختانه به بایدن اجازه می دهد در ازای آن سرسخت به نظر برسد.

بایدن یا جانشین او ممکن است با انتخاب ناخوشایندی روبرو شوند. البته، توافق هسته‌ای ارزش صرف زمان بیشتر برای مذاکره، انعطاف‌پذیری بیشتر و تحمل دوره‌های طولانی‌تر گفت‌وگوی غیرمولد برای اجتناب از جنگ را دارد.

چرا از سرگیری مذاکرات در وین تضمین نمی کند که جنگی رخ نخواهد داد؟

شبکه روسی راشاز تودی در مقاله ای اعلام کرد: بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود در سال 2020 وعده داد که علیرغم از سرگیری مذاکرات بر سر از سرگیری برجام، به جنگ ادامه خواهد داد. او ایالات متحده را به دولت اوباما بازگرداند، با این حال از زمان روی کار آمدن، سیاست های ترامپ را دنبال کرده و کمپین همچنان به اعمال فشار حداکثری بر ایران برای اجبار به مذاکره مجدد ادامه می دهد، که اکنون در مذاکرات غیرمستقیم تنها با هدف لغو تحریم ها است. سپس ایران با پیوستن مجدد به شورای امنیت سازمان ملل موافقت کرد. افزایش تنش های دیپلماتیک و نظامی.

ژنرال کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، چهارشنبه گذشته به تایم گفت که در صورت شکست دور کنونی مذاکرات، گزینه های نظامی آماده هستند. با ادامه فشار آمریکا بر ایران برای پذیرش شرایط جدید توافق جدید، ایران به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 63 درصد ادامه می‌دهد. متحدان ایالات متحده، از جمله اسرائیل، همچنین خواهان رسیدگی به این توافقنامه جدید به موضوعاتی مانند محدود کردن برنامه موشکی ایران و پایان دادن به حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای خود از یمن تا لبنان هستند.

اسرائیل با این ادعا که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است، با اعمال فشار بر دولت بایدن، ایران را به اقدام نظامی تهدید می کند. در ماه اکتبر فاش شد که اسرائیل افرادی را برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران آموزش می دهد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران با یک هدف روشن به مذاکرات وین آمده است: پایان دادن به تحریم ها در ازای تقریباً هیچ چیز. برای بیش از سه دهه، مقامات اسرائیلی گفته اند که ایران به سلاح هسته ای دست خواهد یافت. شیمون پرز رئیس جمهور سابق اسرائیل در سال 1992 هشدار داد که ایران تا سال 1999 به بمب اتمی دست خواهد یافت. بنیامین نتانیاهو نیز در آن زمان مدعی شد که ایران سه تا پنج ساله در تولید سلاح های هسته ای است. برای بیش از سه دهه، همه این ادعاها نادرست بوده است. با این حال، به نظر می رسد که این ادعاها همچنان مرتبط هستند و دولت ایالات متحده واقعاً آن را جدی می گیرد.

به نظر می رسد بریتانیا در مورد پیش بینی اسرائیل جدی است، زیرا یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل و همتای بریتانیایی وی در بحبوحه مذاکرات در وین ملاقات کردند و بر روی یک برنامه ده ساله برای تقویت روابط بین دو کشور توافق کردند. در ماه اکتبر، ایالات متحده محدودیت ها و تحریم های جدیدی را علیه دو شرکت ایرانی و دو ایرانی اعلام کرد. بایدن در ماه اوت گفت که اگر دیپلماسی شکست بخورد، ما آماده ایم از فرصت های دیگر استفاده کنیم. یکی دیگر از تحولات خطرناک در ماه اکتبر، حمله هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه نظامی آمریکا در التنف سوریه بود. دولت بایدن معتقد است که ایران پشت این حمله است. اگر ایالات متحده علیه حملات سوریه و عراق در اوایل سال جاری بدون تایید کنگره تلافی جویانه انجام دهد، ممکن است باعث ناآرامی قابل توجهی در منطقه شود. اگر ایران یا اهدافش مورد حمله قرار گیرد، ممکن است واکنش تهران را برانگیزد. هیچ مدرکی دال بر برنامه مخفیانه تسلیحات هسته ای ایران وجود ندارد. هدف واقعی واشنگتن و تل آویو فشار بر تهران برای امتیاز دادن به اتحادهای منطقه ای و برنامه های تسلیحاتی است. در واکنش به ترور محسن فهری زاده، دانشمند هسته ای ایران و سایر عملیات خرابکارانه اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای ایران، تهران رویکرد تهاجمی تری را برای غنی سازی اورانیوم در پیش گرفته است. ایران همچنین در واکنش به اقدامات بایدن مانورهای دریایی انجام داده است.

راشا تودی در پایان گفت: “خطر رویارویی نظامی ایران و غرب در حال افزایش است و اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد، به نظر می رسد راهبرد دیگری وجود ندارد. استفاده از نیروی نظامی و تحریم فقط علیه ایران.” ایران خواهان لغو تحریم‌ها است، اما نمی‌خواهد قدرت منطقه‌ای خود را تضعیف کند.»

دیدگاهتان را بنویسید