چندین استان کم آب خواهند شد و باید به یک تانکر مجهز شوند

چندین استان کم آب خواهند شد و باید به یک تانکر مجهز شوند

روز جدید : گرد و غبار این روزها سایه سنگینی بر کشور و برخی شهرها به ویژه تهران انداخته و نفس مردم را بند آورده است. در حالی که هنوز فروردین به پایان نرسیده و فصل گرما آغاز نشده است، نه تنها گرما آغاز شده است، بلکه گرد و غبار جمع شده است. کارشناسان پیش بینی می کنند در سال 1401 وضعیت بدتر شود. رویداد 24 به یکی از وظایف مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی برای تشریح وضعیت موجود و پیش رو پرداخته است. کارشناس هواشناسی معتقد است امسال وضعیت بدتر است چرا که علاوه بر گرد و غبار، بسیاری از شهرهای کوچک با آب انبارها تامین می شوند.

دریاچه ها خشک شده و بستری از غبار هستند

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های کشورمان خواهد بود و بارندگی‌ها بسیار کم بود، به طوری که استان ایلام در جنوب غرب کشور ۶۳ درصد کمتر از این سال است. عادی، استان های خوزستان و کرمانشاه شرایط یکسانی دارند. بسیاری از استان های ما در نوار غربی و شمال شرقی همین وضعیت را دارند. این دومین سالی است که با کمبود آب و بحران خشکسالی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه این کم آبی و خشکسالی مختص ایران نیست، افزود: همسایگان ما و جنوب اروپا نیز دچار همین مشکل شده اند. زمانی که خشکسالی باشد، بارندگی کمتر از حد نرمال خواهد بود، تالاب ها خیس نمی شوند و تالاب های بستر کانون گرد و غبار خواهند بود. نمونه آن تالاب گاوونی در جنوب اصفهان است که کاملا خشک است و با وزش باد غبارآلود می شود. دریاچه نمک در جنوب تهران و دیگر آب انبارهایی که در گذشته وجود داشته اند نیز سنگ هستند.

هیچ راه حل کوتاه مدتی برای معضل آلودگی هوا وجود ندارد

وظیفه با اشاره به آلودگی هوای تهران و سایر استان ها گفت: منشأ این گرد و غبارها بیشتر خارجی، جنوب سوریه، غرب اردن، شمال عربستان، کویت و غیره است. منشا گرد و غبار خاک هستند و سطح وسیعی را پوشش می دهند، هرچند منابع داخلی ایران نیز این میزان را افزایش می دهد. هیچ راه حل فوری و کوتاه مدتی برای این مشکل وجود ندارد! مصرف آب به دلیل جمعیت بسیار بالاست و خارج از ظرفیت اکولوژیکی کشور است و منابع آبی زیادی را جمع آوری می کنیم و طبیعت را از دسترسی به آب محروم می کنیم، مانند زاینده رود که دیگر آب کافی برای رفتن به تالاب گاوخونی و تالاب گاوخونی را ندارد. آب موجود یا از کشاورزان گرفته می شود و یا بخش صنعتی یا بخشی از آن برای شرب مصرف می شود و محیط زیست از آن بهره ای نمی برد و به تدریج این مناطق به کانون گرد و غبار تبدیل می شوند.

امسال آتش سوزی جنگل ها افزایش می یابد

او گفت: «همسایگان ما در همین وضعیت هستند. همه آنها کشورهای کم آب و کم آب هستند. عراق، کویت، سوریه، اردن و حتی ترکیه تا حدودی مصداق این کشورها هستند و آبی که وجود دارد با توجه به نحوه استفاده ما کافی نیست و طبیعت اولین جایی است که آسیب می بیند و این آسیب. ناشی از مشکلات تنفسی است آنچه را که داریم تجربه می کنیم و لمس می کنیم. این شرایط باعث افزایش آتش سوزی در جنگل ها نیز می شود.

وی گفت: تابستان امسال شرایط سختی داریم. امسال علاوه بر گرد و غبار، بسیاری از شهرهای کوچک مانند سال گذشته احتمالاً از طریق مخازن آب تامین خواهند شد. مانند فلات مرکزی، جنوب شرقی، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، سمنان و غیره. بارندگی کم دارند و به دلیل جمعیت زیاد و آب و هوای خشک، در نتیجه مانند سال گذشته باید از طریق مخازن آبرسانی شوند.

کمبود آب در تهران اجتناب ناپذیر خواهد بود

این کارشناس ادامه داد: تهران نیز وضعیت بدی دارد، وضعیت سدها خوب نیست و کم آبی اجتناب ناپذیر خواهد بود. اگر یادتان باشد قبل از سال 97 شرایط گرد و غبار به خصوص در خوزستان بسیار بد بود. در آن زمان به دلیل خشکسالی های چند ساله متوالی و امسال که خشکسالی بی سابقه ای داریم همین روند برگشت و نسبت به سال قبل هم موارد گرد و غبار و هم شدت آن بیشتر خواهد بود. هر چه خشکسالی بیشتر باشد، فرسایش خاک بیشتر می شود و چون پوشش گیاهی ضعیف است باد به راحتی گرد و غبار را به هوا می برد. و امسال گرد و غبار بیشتر است.

آلودگی هوا به حدی است که خانه نشینی یا بیرون رفتن فرقی نمی کند

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به انتقاد از تعطیل نشدن تهران و سایر استان ها در این آلودگی هوا، گفت: این گرد و غبار همه جا را فرا گرفته، حالا که در خانه هستید این گرد و غبار را حس می کنید. و بودن در خیابان تفاوتی ندارد. بستن یک گزینه نیست و اصلا موثر نیست. البته در مواقع بحرانی مدارس و موسسات باید تعطیل شوند اما آلودگی تهران آنقدر نبود که تعطیل شود. من نمی گویم هوای خوبی داریم اما گروه های حساس باید در خانه بمانند و تنها استراحت کنند و با توجه به شرایط به عنوان کارشناس می گویم اصلا نیازی به تعطیلات رسمی نبود.

امیدواریم باران جلوی گرد و غبار را بگیرد

وی ادامه داد: موجی از گرد و غبار از کشور عراق به سمت کشور در حال حرکت است اما خوشبختانه موجی بارشی وجود دارد که احتمالا بتواند تا حدودی این توده گرد و غبار را در نوار غربی و رشته کوه های زاگرس متوقف کند و اصلی ترین ها را حذف کند. زیرا بارش در جلوگیری از غلظت آن تاثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه در مرکز ملی مدیریت اقلیم و خشکسالی کار می کنم، منابع آبی، بارندگی، میزان پر شدن سدها و… را رصد می کنیم و با توجه به کمبودهای جدی که تاکنون داشته ایم، انتظار بارش خوبی نداریم. گرم شدن کره زمین و مصرف زیاد از مردم می خواهم به نحوه مصرف آب توجه کافی داشته باشند تا بتوانیم بر این شرایط غلبه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید