چه زخم هایی بر روح و روان کودکان کار وارد شده است / کارگروه اجتماعی برای ریشه کنی کودکان کار چه مسئولیتی دارد؟


ساعت: 16:55
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842393

کودکان کار و بی خانمان مهاجرانی از خانواده های کم درآمد یا معتاد هستند که بیشتر آنها از طریق قاچاقچیان و مشاغل ساختگی که در برابر سیل آسیب پذیر هستند امرار معاش می کنند.

یکی از مشکلات جوامع در حال توسعه پدیده کودکان کار زیر 18 سال است که برای ادامه حیات مجبور به کار یا زندگی در خیابان هستند.

اجبار کودکان به کار برای سلامت جسمی، جسمی، روانی، اجتماعی و روحی آنها مضر است، این کودکان مهارت و دانش لازم برای تغییر شرایط زندگی را ندارند و سلامت آنها به خطر می افتد.

پدیده کودکان خیابانی یک معضل اجتماعی است که از دیرباز در بسیاری از شهرها وجود داشته و در دهه های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی رو به رشد بوده است.

توانمندسازی کودکان خیابانی با حمایت اجتماعی مراکز نگهداری

طاهره میرشکار; مدیر مراقبت های اجتماعی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مراکز نگهداری از کودکان خیابانی گفت: مراکز پذیرش و ساماندهی کودکان خیابانی به مکانی اطلاق می شود که پذیرش و نگهداری کند. این کودکان تا زمانی که سازماندهی نشوند تعهد دارند.

وی افزود: این مراکز با ارائه خدماتی مانند مددکاری اجتماعی، معاینات بالینی، روانپزشکی و روانشناسی و حمایت اجتماعی از کودکان یا نوجوانان و خانواده ها باید در اسرع وقت نسبت به جایگزینی و توانمندسازی اقدام کنند.

این مسئول با بیان اینکه فرآیند توانمندسازی کودکان خیابانی با ارائه خدمات تخصصی و حمایتی انجام می شود، بیان کرد: با وجود همه موانع و مشکلات همچنان تمرکز اولیه بر ساماندهی خانواده است به گونه ای که حتی با حمایت مستمر و یا تامین مستمر طبیعی آنها مسئولیت هایی مانند تربیت و آموزش کودکان و ایجاد بستر عاطفی مناسب برای اعضای آن ها و در صورت عدم شناسایی خانواده شایسته، کودک با صلاحدید تیم تخصصی در مدرسه شبانه روزی پذیرفته می شود.

کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از طریق فعالیت مدارس شبانه روزی

وی هدف اصلی این فعالیت را کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کار و زندگی کودکان خیابانی عنوان کرد و گفت: حمایت از حقوق کودکان خیابانی، کاهش آسیب های اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی کودکان و خانواده های آنان است. مهمترین اهداف مراکز.

میرشکار ادامه داد: چگونه می توان با این مراکز به عنوان خودشناس، شناسایی و جذب برخورد کرد. توصیه‌های واحدهای سیار برای خدمات اجتماعی، سازمان‌های قضایی و انتظامی و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی.

وی با بیان اینکه متقاضیان باید زیر 18 سال سن داشته باشند، اذعان داشت: سن افراد زیر 18 سال و ملیت ایرانی است و در صورت پذیرش کودکان در خیابان اتباع خارجی در صورت مراجعه و ارائه کارت اقامت دائم یا معتبر. ، باید به آنها خدمات ارائه شود، در غیر این صورت باید در اولین فرصت به اداره اتباع بیگانگان ارجاع داده شوند که متاسفانه هیچ گونه کمکی در این زمینه انجام نمی شود.

وی افزود: اکثر کودکان خیابانی مبتلا به اختلالات روانی، اعتیاد، عقب ماندگی ذهنی و جسمی نیازمند دریافت خدمات فوری هستند که به مراکز دیگر تحت نظارت بند هدایت می شود.

حل مشکل کارگران و کودکان خیابانی نیازمند مساعدت کارگروه اجتماعی استان است

مدیرکل بهزیستی زاهدان تصریح کرد: در سال گذشته 20 کودک کوچه و خیابان به مرکز معرفی شده اند و 2 مورد نیز در سال های گذشته برای مجازات و پایان دوره کیفرخواست به مرکز منتقل شده اند و همچنین موجب آسیب رساندن به مرکز می شوند. مرکز

وی ادامه داد: بر اساس ماده 6 آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی، وظایفی بر عهده برخی نهادها و سازمان ها از جمله نیروی انتظامی، دادگستری، شهرداری، وزارت بهداشت، تکنسین حرفه ای، بیمه سلامت، تامین اجتماعی، صدا و سیما است. هلال احمر «کمیسیون کمکی تعیین شد.

وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی و آموزش گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف است با طرح مسائل با اولیاء و مربیان، شناسایی و هدایت دانش آموزان در معرض خطر از طریق مشاور مدرسه با کمک معاونین آموزش و پرورش به اولیای دانش آموزان هشدار و اطلاع رسانی کند. سازمان اجتماعی به منظور ارائه آموزش های لازم و آگاه ساختن دانش آموزان از مربیان و معلمان در مورد خطرات فرار از خانه و گروه های آسیب رسان و حیوانات اجتماعی است.

میرشکار خاطرنشان کرد: حل مشکل کارگران و کودکان خیابانی نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است که با کار گروهی اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید