چه زمانی نمی توان آن را بررسی کرد؟


ساعت: 21:08
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836337

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: اکنون که چک حتی یک ریالی برگشت داده می شود، قفل می شود و صاحب چک دیگر نمی تواند چک جدیدی صادر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهران محرمیان در تلویزیون گفت: در قانون جدید 17 مورد بازرسی از شبکه بانکی ذکر شده است. از این تعداد 11 مورد محقق شد و مهم ترین نکته این بود که هر چک صادر شده باید در سامانه صیادی ثبت شود. این سامانه در شبکه بانکی به «پیچک» معروف است زیرا با سامانه صیادان که چک و چک صادر می کند متفاوت است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی افزود: برای تحقق این موضوع باید فعالیت های زیادی صورت می گرفت چرا که باید در کل شبکه بانکی و افرادی که در بازرسی ها حضور داشتند، انجام می شد و این نگرش بسیار محدود بود. فضای کرونا انجام می شود. بیش از یک میلیون ساعت طول کشید تا کار انجام شود که 150 هزار ساعت آن در بانک مرکزی و 850 هزار ساعت در شبکه بانکی بود. زمانی که کارکنان شعبه برای اطلاع رسانی، آموزش و صحبت با مشتریان طراحی شده اند، این یک نقطه ضعف است.

صدور 180 میلیون چک صیادی در سال 1400

محرمیان افزود: در سال 1400 یکصد و هشتاد میلیون فقره چک صیادی صادر کردیم که 65 میلیون آن در سامانه صیادی ثبت و صادر شد و فردی که چک را دریافت کرده بود آن را تایید کرد و اگر می خواست آن را به شخص دیگری واگذار کند ثبت نام می کرد. آنجا. “او انجام داد.

وی گفت: آنچه تا قبل از اجرای قانون وجود نداشت این بود که اگر چک به بازار دهم تحویل داده می شد به کسی اطلاع نمی دادند و ابزار پولشویی و فرار مالیاتی و هزاران پرونده مختلف وجود داشت. خوشبختانه حل شده است.»

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به اجرای قانون اصلاح قانون چک گفت: یکی از کارهایی که انجام نشده این است که اگر فردی چک را حساب کند و چک از سایر حساب ها برگردد. در حال حاضر زنده شده است. چهره در بانک های دیگر کشیده شده است. این قبلا در همان بانک کار می کند و اگر آن شخص حساب دیگری در همان بانک داشته باشد، برداشت مسدود و تکمیل می شود.

محرمیان افزود: در حال حاضر این سرویس در 25 بانک کار می کند و به بانک ها اعلام کرده ایم هفته آینده مانور در این زمینه انجام خواهیم داد.

وی افزود: روزانه ده ها هزار فقره چک برگشتی داریم که باید بیاید تا زمانی که از نظر فنی مشکلی نداشته باشیم و البته اگر پنج بانک دیگر نیز به این طرح بپیوندند ممکن است دو هفته طول بکشد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: این کار را به صورت آزمایشی انجام می دهیم، بانک ها خدمات خود را ارائه می دهند، مطمئن می شویم مشکلی وجود ندارد و در نهایت فعالیت می کنیم.

محرمیان ادامه داد: سرویس مربوط به ما است و در حال انجام مرحله آزمایشی مانور هستیم و در صورت موفقیت آمیز بودن عملیاتی می شود و اگر سرویس دهی به بانک ها پایدار نباشد ممکن است مدتی طول بکشد و به آنها مانور بدهند. فرصتی برای تثبیت خدمات خود.”

وی با اشاره به بانک هایی که به این سامانه متصل نیستند، گفت: این مشکل عمدتاً فنی است، یعنی. سرویسی که ما در مورد آن صحبت می کنیم بسیار پیچیده است، موضوع مسدود کردن و حذف حساب سرویس مسدود شده پیچیده است، حدود 150 آزمایش برای هر یک از این بانک ها وجود دارد. «این کار باید انجام شود.

محرمیان با تایید اینکه فردی که چک صادر می کند و موجودی در آن وجود ندارد می تواند از سایر حساب های خود در سایر بانک ها پر شود، گفت: تمامی حساب های وی در همه بانک ها مسدود است، البته در قانون از کلمه مسدود شده استفاده شده است. “

دیدگاهتان را بنویسید