چه کسی حقوق بازنشستگان را تعیین می کند؟

چه کسی حقوق بازنشستگان را تعیین می کند؟

هیئت امنا یا هیئت امنا؟

این تصمیم دولت اگرچه رو به جلو و در راستای تغییر مصوبه قبلی حرکت کرد، اما ابهاماتی را نیز به همراه داشت. از جمله اینکه به گفته حسن صادقی، قائم مقام دبیر کل خانه کارگر به ایلنا، «تصمیم دولت خلاف قانون است، زیرا تصویب نهایی حقوق بازنشستگان ربطی به هیأت امنا ندارد. سازمان تامین اجتماعی».

پیگیری خراسان توسط دبیرخانه هیئت

البته این موضوع را از دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی نیز پیگیری کردیم و آنطور که به خراسان گزارش شد، «به گفته سخنگو، این تصمیم بر عهده هیأت امنا نیست، بلکه این تصمیم به دو طرف واگذار شده است. وزرای دولت، وزرای اقتصاد و کار که اعضای هیئت مدیره هستند.

در حد منابع و اعتباراتشان!

اما نکته دیگر در اظهارات سخنگوی دولت این بود که «تامین اجتماعی باید مشکل بازنشستگان را تا سقف منابع، اعتبارات و در حد توان خود حل کند». این اظهار نظر ابهام مهمی را نیز ایجاد کرد و آن این بود: بهادری جهرمی پیش از این دلیل مهمی برای مخالفت با افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان به دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت بدهی های تامین اجتماعی دولت بیان کرده بود و اکنون به نظر می رسد. که باز هم خبری از پرداخت این مطالبات نیست و سازمان باید به اعتبار و امکانات خود تکیه کند! شاید به همین دلیل است که سرپرست وزیر کار از شنبه تا امروز از توافق خود با بازنشستگان برای افزایش 38 درصدی دستمزد در سطوح دیگر خودداری کرد.

پایین ترازوی تخته به نفع چه کسی است؟

به هر حال به نظر می رسد اکنون به جای دولت، هیات امنای تامین اجتماعی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد. هیئت رئیسه یا باید به فکر تامین منبعی برای افزایش دستمزدها باشد یا اینکه حرف دولت را بپذیرد و افزایش مطلوب دستمزدها را بپذیرد که البته با واکنش مجلس و تشکل ها مواجه خواهد شد. اما در حال حاضر مشخص است که نوک ترازو در هیئت مدیره به نفع دولت است، زیرا 6 نفر از آنها اعضای دولت یا منصوب دولت هستند:

1. زاهدی وفا (سرپرست وزارت کار)

2. هانی نوذری (معاون وزیر کار)

3. خاندوزی (وزیر اقتصاد)

4. مسعود میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه)

5. مجید دوستعلی (از سوی دولت)

6. علی اصغر بیات (منصوب وزیر کار)

7. حمیدرضا سیفی (نماینده کارفرمایان)

8. علیا علی بیگی (نماینده کارمندان)

9. سید محمد یاراحمدیان (نماینده کارگران)

دیدگاهتان را بنویسید