کاربران از این حرکت غیرعادی رئیسی شگفت زده شدند

کاربران از این حرکت غیرعادی رئیسی شگفت زده شدند

روز جدید : گویی شاهکارهای دولت به پایان نرسیده است و در آخرین مورد انتشار عکسی از جلسه ای در یکی از تالارهای نهاد ریاست جمهوری که بر خلاف گذشته از «زیلو» به جای یک فرش برای پوشاندن زمین و همچنین حضور رئیس دولت سیزدهم در این جلسه با واکنش مورد انتقاد فعالان مجازی و رسانه ای قرار گرفت.

حمیدرضا شکوهی، روزنامه‌نگار، در مقاله‌ای در روزنامه آفتاب یزد با انتقاد از این حادثه نوشت:

* تفاهم نامه مشارکت و تامین مالی ساخت پالایشگاه نفت شهید قاسم سلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه 300 هزار بشکه نفت خام سنگین و پالایشگاه مروارید مکران با ظرفیت پالایش روزانه 300 هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین با حضور رئیس جمهور امضا شد. اتفاق عجیب در دولت! چرا؟ زیرا برای دومین بار ظرف یک ماه، تفاهم نامه نفتی با حضور رئیس جمهور امضا می شود که عجیب و بی سابقه است.

*پیش از این، ۲۳ تیرماه، تفاهم نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان با حضور سیدابراهیم رئیسی امضا شد.

* حضور اولین رئیس اجرایی کشور در مراسم امضای تفاهم نامه های اقتصادی و به ویژه قراردادهای نفتی بی سابقه است. زیرا جایگاه ریاست جمهوری را تحقیر می کند.

*در واقع مرسوم نیست که رئیس جمهور نه تنها در مراسم امضای تفاهم نامه نفتی بلکه در مراسم امضای قرارداد نفتی شرکت کند. در دولت گذشته نه رئیس جمهور در امضای 3 قرارداد نفتی حضور داشت و نه در مراسم امضای بیش از بیست تفاهم نامه نفتی و حتی وزیر سابق نفت نیز در مراسم امضای چندین تفاهم نامه حضور نداشت.

* تفاهم نامه ها برخلاف معاهدات الزام آور نیست و به همین دلیل حضور در چنین برنامه ای در جایگاه ریاست جمهوری نیست. امضای تفاهم نامه صرفاً امضای طرحی برای تعریف چارچوب همکاری است که منجر به عقد قرارداد می شود و برای طرفین الزام آور نیست. به خصوص زمانی که طرف های تفاهم نامه شرکت های داخلی هستند که حضور رئیس جمهور اصلا جایی برای اعراب ندارد. حتی اگر مراسم امضای معاهده باشد، جز موارد خاص سیاسی و راهبردی، شاهد حضور روسای جمهور کشورها نیستیم. زیرا قراردادها بین شرکت ها منعقد می شود نه بین دولت ها.

* در یک ماه گذشته از سه مراسم امضای تفاهم نامه نفت ایران، ابراهیم رئیسی در دو مراسم هر دو با شرکت های داخلی شرکت کرد. حتی مدیرعامل گازپروم نیز در مراسم امضای تفاهم نامه شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه حضور نداشت و قائم مقام مدیرعامل نیز به صورت مجازی در این مراسم حضور یافت که این خود مصداق گویا از اهمیت کم تفاهم نامه های نفتی است.

* اما چرا در نفت شاهد چنین پدیده عجیبی هستیم؟ به نظر می‌رسد وعده‌ها و تلاش‌های کلان وزارت نفت برای دستیابی به دستاوردهای تحریمی با ادعای بی‌تأثیر تحریم‌ها، منجر به ایجاد تفاهم‌نامه‌ای در کنار ادعای جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری در نفت و ایجاد این موارد شده است. تفاهم نامه ها بزرگتر به نظر می رسد آنها همچنین از اعتبار رئیس جمهور خرج می کنند. از سوی دیگر صرف ریاست جمهوری برای امضای تفاهم نامه های غیرقابل اجرا به معنای تنزل جایگاه رئیس جمهور است.

* کاش مراسم دیروز پایان این بازی عجیب بود.

وقتی زیلو جای فرش را گرفت!

عکس هایی از اتاق هیئت مدیره دفتر پاستور در شبکه های اجتماعی منتشر شد، جایی که رئیسی فرش های اتاق هیئت را با زیلو جایگزین کرد.

بسیاری از کاربران این را نوعی تبریک به خود می دانستند.

تاریخچه جلسه جنجالی چه بود؟

با توجه به توضیحات نهاد ریاست جمهوری، گفته می شود از ابتدای شیوع کرونا (در دولت دوازدهم) و حتی روز دوشنبه، یعنی روز قبل و بعد از آن، جلسات دولت در محل عکس مذکور تشکیل نشده است. مراسم امضای ” تفاهم نامه مشارکت در تامین اعتبار ساخت پالایشگاه نفت شهید سلیمانی ” در این سالن، دو برنامه کاری دیگر رئیس جمهور که با دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس و همچنین یک دیدار با اعضای ستاد اربعین حسینی در تالار شهید بهشتی ریاست جمهوری (محل برگزاری جلسات رئیس جمهور) .

لذا از آنجایی که جلسه اول طولانی بود و مهمانان جلسه سوم نیز آمده بودند، اجبار شد و بر اساس شرایط جلسه امضای سند که جلسه کوتاهی بود، به اتاقی که در حال حاضر «زیلو» دارد منتقل شد. “

با توجه به توضیحاتی که داده شد، این اتاق در حال بازسازی است که تمام وسایل موجود در آن از جمله فرش ها فعلا به مکان دیگری منتقل شده است.

واکنش برخی از کاربران در این رابطه را بخوانید:

* کاربری به نام «مینا» در واکنشی طنز نوشت: زیلو جای فرش را از عجایب بی نظیر دولت رئیس جمهور گرفته است!

*رضا یکی دیگر از فعالان توئیتری با انتقاد از اقدامات جنجالی دولت گفت: به سبک مجموعه آقای رئیسی به خودت تبریک می گوییم!

مژگان نیز تصاویری از سالن اجتماعات دولت را با کنایه توییت کرد: ایده جدید «حکومت مردمی»! فرش های محل جلسات دولت (سابق) جمع آوری و با فرش جایگزین شده است.

* مسعود نیز با اعتراض به این ماجرا گفت: فرش را گرفتند و جمع کردند و دور انداختند. اینهمه ریا.

* کاربر دیگری به نام رویا نیز اظهار داشت: بابا به جای این همه حاشیه سازی، کار انجام شد آقای دولت!

دیدگاهتان را بنویسید