کاهش جدی سهمیه سوخت سیستان و بلوچستان / وزارت نفت قادر به مقابله با مافیای نفت نیست


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892035

نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی با بیان اینکه برای کاهش سهمیه سوخت مردم سیستان و بلوچستان جدی است، گفت: وزارت نفت ظرفیت مقابله با مافیای نفت را ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، استان سیستان و بلوچستان گسترده ترین استان کشور است و از نظر فاصله بین شهرها و روستاها برای رسیدن به مقصد باید مسافت زیادی را طی کرد.

این در حالی است که میزان قابل توجهی سوخت برای رفت و آمد و تردد بین شهرها و روستاهای این استان مصرف می شود و این در حالی است که برخی از مردم به دلیل مشکلات کاری بین شهرها تردد می کنند و سهمیه قانونی سوخت سفر خود را پرداخت نمی کنند. گاهی مجبورند از سوخت رایگان استفاده کنند.

این در حالی است که وزات نفت اخیرا سهمیه سوخت خودروها را فقط در سیستان و بلوچستان کاهش داد، ماه گذشته 50 لیتر و در ماه جاری 50 لیتر از سهمیه کارت سوخت مردم سیستان و بلوچستان کاهش داد که علاوه بر اعتراضات مردمی، قیمت گلایه هایی نیز دریافت کرد. و اعتراض نمایندگان مردم استان به این اقدام وزارت نفت.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سوالی از وزیر در این زمینه داشتم و در سخنانی از وزیر نیز گلایه کردم که وزارت نفت اینگونه است. انتقام گرفتن از مافیای نفت که می تواند با آن کنار بیاید. رفته است، دارد از استان سیستان و بلوچستان و مردم آن استان می برد.

ساعدی اضافه کرد: اینکه بیایند و در استانی که کمترین پارک حمل و نقل عمومی را دارد بیایند و چنین کاری انجام دهند توجیهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه خروجی مثبتی از سوی وزارت نفت در این زمینه وجود ندارد، گفت: تا حصول نتیجه به طور جدی بر این موضوع نظارت خواهیم کرد.

روز چهارشنبه 21 مرداد 1401 در جلسه علنی مجلس در نطق خود گفت: «مسئولان وزارت نفت به چه حقی و به چه دلیلی سهمیه بنزین مردم سیستان و بلوچستان را کاهش داده اید. استان، قدرت شما برای انتقام گرفتن مافیای نفت کافی نیست آیا مردم مظلوم اما سربلند سیستان و بلوچستان را می گیرید؟ به سرعت و انقلابی این قطعنامه را برطرف کنید.

وی همچنین در تذکر کتبی به وزیر نفت درباره کاهش سهم سوخت خودروهای استان نوشت: استانی که بیشترین ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و کمترین درآمد سرانه را در بین تمام استان های کشور دارد چرا باید دچار چنین بی عدالتی می شوند؟» آیا این با بند 9 اصل سه قانون اساسی مغایرت ندارد؟

محمد سرگزی نماینده مردم زابل نیز در این خصوص در لایو اینستاگرام با پایگاه خبری عصرهامون گفت: سوخت گازوئیلی که در روز وارد استان و فرآورده های نفتی می شود حدود 3 میلیون لیتر است و طبق اعلام رسمی ضد. حجم قاچاق حدود 9 میلیون لیتر است که در گفت و گو با وزیر نفت این مقدار 11 میلیون لیتر است. اگر همه ما سوخت خودروهای خود را قاچاق می کنیم، 3 میلیون، اما 6 میلیون و 8 میلیون دیگر از کجا می آید و بنابراین نباید محدودیتی برای مردم روستا برای مبارزه با قاچاق سوخت ایجاد کرد.


سرغزی خاطرنشان کرد: امروز استان سیستان و بلوچستان را به عنوان استان گردشگری اعلام کرده ایم. در دو سه سال گذشته مکان و جابجایی گردشگران را اعلام کرده‌ایم، اما گردشگرانی که به استان می‌آیند بنزین نمی‌دهند و برخی از نقشه‌های سوخت ما که باید به مردم داده شود، متاسفانه این کار را نمی‌کنند و به همین دلیل است. تفاسیر گردشگری دیگر به استان ما نمی آید.


وی ادامه داد: با جدیت پیگیر این موضوع هستیم چرا که مطالبه حق مردم است و ما به عنوان خدمتگزار مردم وظیفه داریم پیگیری کنیم و قطعا نتیجه این موضوع را تقدیم صحن و نظرخواهی می کنیم. از مردم.”


سرگزی افزود: تک تک نمایندگان استان در مجمع نمایندگان پیگیر این موضوع هستند و علاوه بر پیگیری های فردی که در مجلس انجام داده ایم جلسات متعدد و نشستی با وزیر نفت خواهیم داشت.

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس، اجرای طرح کاهش سهمیه سوخت استان سیستان و بلوچستان را ناکارآمد و ناعادلانه دانست و از وزارت نفت خواست در این زمینه پاسخی مستدل ارائه و شامل شود. طرح فوق در ردیف روزانه

وی افزود: اولین انتقاد ما به این طرح عدم بررسی کارشناسی در مناطق فقیرنشین است چرا که استان سیستان و بلوچستان از محرومیت رنج می برد و طرح مذکور مشکلات زیادی را برای مردم این استان به همراه داشته است.

نماینده مردم ایرانشهر با انتقاد از این موضوع خواستار پاسخ مستدل و بررسی طرح مذکور از سوی وزارت نفت شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید