کاهش در بازار لوازم خانگی با افزایش قیمت / کاهش قدرت خرید و تعطیلی برخی مغازه های اجاره ای



بازدید میدانی صبح قزوین از بازار لوازم خانگی نشان می دهد که شهروندان و اصناف از بازار ناراضی هستند و از کمبود لوازم خانگی، عرضه قطره چکان و عدم نظارت جدی بر واردات خود گلایه دارند و انتظار تحولات مثبتی در این حوزه دارند.

تحویل محصولات اساسی لوازم خانگی در بازار قطره

سید مرتضی حسینی یکی از فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت:

وی گفت: علیرغم اینکه مشکلات خود را در اتحادیه لوازم خانگی ردیابی کردیم، هیچ کس به دنبال مسئولیت نبود و اتفاق مثبتی نیفتاد.

حسینی می گوید: برای مدیریت قیمت بازار لوازم خانگی انتظار داریم تا تاییدیه صادراتی ویژه افزایش میل تولیدکننده به فروش داخلی را افزایش دهد.


9e5d6c3b 3e56 4ae4 aa31 43056660c1f1 خبر خاکستری

این فروشنده لوازم خانگی با توجه به وضعیت بازار اظهار می کند: در شرایط فعلی باید لوازم خانگی را با قیمتی بالاتر از بازار تهران و با نرخ دلار خریداری کنیم که به نفع فروشندگان این صنف نیست. .

مشاهدات از بازار لوازم خانگی قزوین نشان می دهد که قیمت اکثر اقلام بین 10 تا 18 درصد افزایش یافته است.

کاهش قدرت خرید مردم منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی می شود

یکی دیگر از مشاغل لوازم خانگی با اشاره به اینکه افزایش قیمت اقلام اساسی در تمامی شرکت های لوازم خانگی می نویسد: افزایش غیرمنطقی قیمت لوازم خانگی باعث کاهش قدرت خرید مردم و حتی فروشندگان شده است.

وی می افزاید: قیمت لوازم خانگی برخی برندها به شدت افزایش یافته است به طوری که به عنوان مثال قیمت یک ماشین لباسشویی که در سال های اخیر 5 میلیون تن بود، امروز به 60 میلیون تن رسیده است.

به گزارش صبح قزوین؛ با تصمیم وزارت صمت، درج قیمت مصرف کننده کالاها در 13 دی ماه سال گذشته تصویب و اجباری شد و تولیدکنندگان لوازم خانگی باید به این طرح پایبند باشند. طرح را اجرا می کنند.

تغییر قیمت لوازم خانگی با نوسانات نرخ ارز

یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی مدعی است که افزایش نرخ ارز روی همه کالاها از جمله لوازم خانگی تاثیر گذاشته است. در داخل، قیمت ها افزایش یافته است.

به گزارش صبح قزوین؛ مشاهدات بازار نشان می دهد که کالاهایی که فروش خوبی ندارند، افزایش قیمت ندارند، اما کالاهایی که فروش خوبی دارند و مورد استقبال مردم قرار می گیرند، با افزایش قیمت مواجه می شوند.

یکی دیگر از بازرگانان اذعان می کند: از ابتدای سال جاری تاکنون کالاهای مورد تایید شرکت سازنده برای لوازم خانگی تغییر قیمتی نداشته و به قیمت سال گذشته عرضه می شد، اما ورود کالاهای غیرسهامی و خارجی بدون نظارت به کشور با افزایش قیمت همراه است. “.

دود اصلی لوازم خانگی گران قیمت به چشم مصرف کننده می رود

این تاجر در اعتراض به نرخ مالیات فروشنده می گوید: تراکنش های بانکی در حال حاضر مبنای محاسبه مالیات است که حاشیه سود فروشنده با آنچه محاسبه می شود متفاوت است. اما نرخ مالیات برای ما در شرایطی افزایش یافت که با شیوع تجارت تاج نیز کاهش یافته بود.


3e7d0d3f 90a4 428b 92e3 278060b62ba0 خبر خاکستری

به گزارش صبح قزوین؛ افزایش قیمت لوازم خانگی به دو موضوع بستگی دارد: تولید لوازم خانگی و کالاهای خارجی و قاچاق کالاهای وارداتی به نوعی بازار لوازم خانگی را شعله ور می کند.

بزرگترین عامل افزایش قیمت لوازم خانگی ممکن است مربوط به کالاهایی باشد که قاچاق و بی ضابطه هستند و قیمت بازار را مخدوش می کنند.

افزایش 20 درصدی قیمت لوازم خانگی

سیدعلی مرتضوی رئیس اتحادیه لوازم خانگی قزوین در گفت و گو با صبح قزوین درباره افزایش قیمت اظهار کرد: تمامی لوازم خانگی از ابتدای امسال با افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت همراه بوده است.

با توجه به اینکه واردات کالاهای خارجی در چهار سال گذشته ممنوع شده است، 90 درصد کالاهای داخلی به صورت مونتاژی تولید می شود. بیشتر این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

مرتضوی می گوید: در حال حاضر قیمت لوازم خانگی 20 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود از ابتدای فصل پاییز امسال مجددا گران شود.

وی گفت: در گذشته قیمت لوازم خانگی هر سال افزایش پیدا می کرد اما در شرایط فعلی این افزایش ها به صورت فصلی اتفاق می افتد.

کاهش قدرت خرید منجر به تعطیلی 30 شعبه لوازم خانگی شد

مرتضوی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی در رکود است، ادامه می دهد: کاهش قدرت خرید و عدم استقبال از بازار لوازم خانگی باعث تعطیلی 30 اتحادیه از سال گذشته در قزوین شده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی قزوین ادامه می دهد: برخی از اتحادیه ها با وجود اینکه مشتری و کاندیدای لوازم خانگی دارند، کالایی برای تحویل ندارند و شرایط سختی برای خرید و فروش دارند. این امر آنها را تشویق به خرید کالاهای ارزان تر کرد.

وی گفت: در صورت تداوم وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی، قدرت خرید مردم تا پایان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش می یابد.

مرتضوی گفت: یکی از دلایلی که دولت از واردات لوازم خانگی خارجی جلوگیری می کند، جلوگیری از نشت ارز و حمایت از تولید داخلی است که تولیدکنندگان را موظف می کند به میزان مورد نیاز کالا را به دست مصرف کننده ایرانی برسانند.

مرتضوی تصریح می کند: صادرات محصولات داخلی از تولیدکنندگان در شرایط فعلی که کشور به کالای ایرانی نیاز دارد عقلانی نیست و باید جلوی آن گرفته شود. از آنجایی که تولیدکنندگان ایرانی هنوز قادر به تامین نیاز مصرف کنندگان نیستند، سطح عرضه و تقاضا برابر نیست.

فعالیت بیش از 200 اتحادیه صنفی در قزوین

وی تصریح می کند: تولیدکنندگان در صورت کاهش سطح تقاضا می توانند محصولات خود را در خارج از کشور عرضه کنند ضمن اینکه افزایش قیمت کالاها و انباشتگی باعث افزایش تقاضا و کمبود لوازم خانگی می شود.


aa31b23e 1ba6 438d b50d 54204b270764 خبر خاکستری



رئیس اتحادیه لوازم خانگی قزوین گفت: در برخی از مغازه های سطح شهر شاهد کمبود لوازم خانگی هستیم زیرا تولیدکنندگان داخلی نتوانسته اند به تعهدات خود در تامین نیازهای مردم با دولت عمل کنند.

مرتضوی افزود: در مجموع هنوز با کمبود جدی لوازم خانگی در بازار مواجه نبوده ایم زیرا به محض رونق بازار لوازم خانگی شرکت های ایرانی نیاز به بهینه سازی محصولات خود دارند.

وی با اشاره به نرخ مالیات لوازم خانگی گفت: نرخ مالیات لوازم خانگی امسال هنوز مشخص نشده است اما در محاسبه کارتخوان های فروشگاهی ملاک تشخیص مالیات در نظر گرفته شده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی قزوین ادامه می دهد: رقم مالیات واحدهای لوازم خانگی تا 15 برابر افزایش یافته است و با ادامه این روند پیش بینی می شود تعداد بیشتری از این واحدها تا پایان سال تعطیل شوند.

وی بیان می کند: در حال حاضر قزوین 220 واحد لوازم خانگی دارد که با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت: افزایش تعرفه انرژی، دستمزد کارگران و تامین مواد اولیه از جمله دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی است.


صدور مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی

چند روز پیش دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی به سازمان دفاع خبر داد و گفت که افزایش قیمتی در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان از افزایش قیمت استقبال نمی کنند اما آنها باید بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش صبح قزوین؛ بر اساس آخرین اخبار، با صدور مجوز از سوی وزارت صمت قیمت برخی از لوازم خانگی بین 10 تا 15 درصد افزایش یافته است که از ابتدای تیرماه اعمال می شود.

شاید افزایش قیمت لوازم خانگی در نگاه اول نوعی حمایت از تولیدکنندگان باشد، اما دود اصلی این گرانی به چشم مصرف کنندگانی می رود که مجبورند کالای مورد نیاز خود را با قیمت های بسیار بالا خریداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید