کاهش شدید کیفیت زندگی ایرانیان در یک سال

کاهش شدید کیفیت زندگی ایرانیان در یک سال

روز جدید مرکز آمار ایران میانگین قیمت مواد غذایی منتخب در مناطق شهری کشور را تیرماه گذشته منتشر کرد که به وضوح کوچک شدن سفره مردم و عدم کنترل قیمت ها توسط دولت را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، شهرنشینان ایرانی مهم‌ترین مواد غذایی خود از جمله محصولات پروتئینی، روغن‌ها، لبنیات و میوه‌های تازه را حداقل دو برابر تیرماه 1400 گران‌تر می‌خریدند.

مرکز آمار اعلام کرد: در سبدی شامل 53 قلم کالای خوراکی در مناطق شهری، 64 درصد اقلام دارای تورم بالاتر از تورم نقطه ای بوده که نزدیک به 53 درصد بوده است، در اولین ماه تابستان امسال تورم روغن مایع 327 بوده است. درصد تورم روغن نباتی جامد 285 درصد، برنج ایرانی 188 درصد، سیب زمینی 173 درصد، ماکارونی 166 درصد، پنیر، ماست و ماکارونی بیش از 130 درصد، کره 117 درصد و کره 103 درصد. درصد تورم مرغ از این نظر، تقریباً تمام محصولات غذایی پرمصرف بیش از دو برابر قیمت داشته اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت مرغ ماشینی تنها در یک ماه گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته و از این نظر رکورددار رشد قیمت ماهانه سبد محصولات غذایی شهرنشینان ایران است.

اعداد تکان دهنده مرکز آمار از رشد متوسط ​​قیمت و تورم عمومی، وضعیت اجاره بها و رشد قیمت مسکن، پیشی گرفتن تورم روستایی از تورم شهری، رشد قیمت مواد غذایی، سهم اجاره مسکن نزدیک به 70 درصد از هزینه خانوارهای کم درآمد کشور و… در یک کلام از کاهش شدید کیفیت زندگی در ایران خبر می دهند.در این شرایط به نظر می رسد سخنان دولت سیزدهم و به ویژه داده های اقتصادی آن مبنی بر بهبود شاخص ها و عملکرد اقتصاد ملی است. توصیف جغرافیای فراتر از مرزهای ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید