کاهش قیمت نفت در آستانه نشست وزرای اوپک پلاس


ساعت: 11:45
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887602

روز چهارشنبه، پیش از نشست وزرای اوپک پلاس، قیمت نفت در ابتدا حدود یک درصد کاهش یافت، اما توانست بخشی از این کاهش را در معاملات بعدی جبران کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قیمت نفت برنت با 38 سنت معادل 0.4 درصد کاهش به 100 دلار و 16 سنت در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 35 سنت یا 0.4 درصد کاهش به 94.7 دلار در هر بشکه معامله شد.

اوپک و متحدانش از جمله روسیه موسوم به اوپک پلاس امروز نشستی را برگزار می کنند. منابع اوپک پلاس هفته گذشته به رویترز گفتند که این گروه احتمالاً تولید نفت خود را در ماه سپتامبر بدون تغییر نگه می دارد یا با افزایش متوسط ​​تولید موافقت می کند.

تحلیلگران انتظار دارند به دلیل چشم انداز ضعیف تقاضا و نگرانی فزاینده از رکود اقتصادی، سیاست تولید اوپک پلاس تغییری نکند و می گویند عربستان سعودی ممکن است تمایلی به جبران کاهش تولید روسیه که مشمول تحریم های گسترده غرب است، نداشته باشد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، به رویترز گفت: “رویداد اصلی این هفته برای بازار نفت، تصمیم امروز اوپک پلاس است که تا زمانی که تصمیم این گروه در مورد سطح تولید سپتامبر مشخص نشود، قیمت‌ها را در محدوده محدود نگه می‌دارد.”

وی افزود: اوپک دلیل کاملا خوبی برای پایبندی به افزایش تولید 400 هزار بشکه ای در روز دارد. اوپک پلاس حتی نتوانسته است به اهداف تولید خود دست یابد، بنابراین قیمت نفت احتمالاً افزایش خواهد یافت حتی اگر این تولیدکنندگان افزایش جزئی تولید را برای ماه سپتامبر اعلام کنند.

پیش از نشست وزرای اوپک پلاس، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس پیش بینی خود از مازاد عرضه در بازار نفت در سال جاری را 200 هزار بشکه در روز کاهش داد و به 800 هزار بشکه در روز رساند. یکی از منابع آگاه گفت: در جلسه این کمیته که به وزرای اوپک پلاس در زمینه مبانی بازار مشاوره می دهد، بحثی درباره سیاست تولید مطرح نشد.

خبرنگار فاکس بیزینس روز دوشنبه گفت که عربستان سعودی از افزایش تولید در نشست این هفته وزیران اوپک پلاس حمایت خواهد کرد.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع در یادداشتی نوشت: “چندین عامل بر چشم انداز تقاضا تاثیر می گذارد، از جمله نگرانی های فزاینده در مورد رکود اقتصادی در ایالات متحده و اروپا، بدهی های بازارهای نوظهور و سیاست چین برای مقابله با ویروس کرونا.” ما شاهد خطرات فزاینده ای برای کاهش رتبه هستیم. برای قیمت نفت 100 دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم سال 2022، زیرا نگرانی ها در مورد تقاضای جهانی همچنان در حال افزایش است.

افزایش ارزش دلار آمریکا که با اشاره مقامات بانک مرکزی مبنی بر افزایش بیشتر نرخ بهره برای مبارزه با تورم ایجاد شد، بر قیمت نفت تأثیر گذاشت زیرا دلار قوی‌تر نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.

یکی دیگر از عواملی که بر بدبینی ها در مورد چشم انداز تقاضا افزود، داده های موسسه نفت آمریکا بود که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 29 ژوئیه حدود 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت، در حالی که تحلیلگران پیش بینی می کردند که از 600 بشکه کاهش یابد. هزار بشکه ذخایر بنزین ایالات متحده 200000 بشکه کاهش یافت که بسیار کمتر از انتظار تحلیلگران بود و سایر ذخایر سوخت حدود 350000 بشکه در روز کاهش یافت.

به گزارش رویترز، آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا بعدازظهر امروز توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید