کاهش نسبی رشد پایه پولی / افزایش سپرده های بخش عمومی نزد بانک مرکزی

ساعت: 13:07
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802994

رشد پایه پولی در پایان هفته منتهی به 1400.10.16 نسبت به هفته مشابه سال قبل 36.2 درصد گزارش شد. این در حالی است که رشد 12 ماهه پایه پولی در پایان خطر 1400 معادل 37.6 درصد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این آمار به این معناست که در هفته های اخیر رشد پایه پولی نسبتا کند بوده و تنها ترکیب اجزای پایه پولی تغییر کرده است. بنابراین کاهش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با افزایش سپرده های دولت نزد بانک مرکزی به دلیل افزایش سپرده های دولت نزد بانک مرکزی جایگزین شد.

در پی انتشار برخی گزارش ها از رشد اضافه برداشت بانک ها و موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی و تحلیل های انجام شده در این زمینه در مورد تاثیر این اضافه برداشت ها بر رشد پایه پولی، پایگاه خبری ایبنا با تحلیل آمارهای رسمی تغییرات پایه پولی، این موضوع را تحلیل کرده است. بر این اساس، نکات زیر قابل توجه است:

متغیر اضافه برداشت بانک ها و مؤسسات اعتباری توسط بانک مرکزی ذاتاً یک شبه است و می تواند در دوره های بسیار کوتاه نوسانات زیادی را نشان دهد. بر اساس آمار سه ماه اخیر، اضافه برداشت بانک ها از بیش از 900 هزار میلیارد ریال در پایان آبان 1400 به ارقام زیر 400 هزار میلیارد ریال در نیمه دی ماه 1400 رسیده است. این مشکل در سال های گذشته بی سابقه بود به طوری که در پایان مهرماه 1399 اضافه برداشت بانک ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی با افزایش شدیدی روبرو شد و به ارقامی بالغ بر 1000 تریلیون ریال رسید.

در حالی که اضافه برداشت بانک ها و موسسات اعتباری از منابع بانک مرکزی به معنای حساب جاری منفی بانک نزد بانک مرکزی (بانک به بانک مرکزی بدهکار) تا میزان کسری منبع برای تسویه کامل کل معاملات روزانه مربوط به این بانک؛ بنابراین، عوامل مؤثر بر هر یک از ورودی ها و خروجی های حساب ممکن است بر تغییرات اضافه برداشت بانک ها تأثیر بگذارد. بنابراین، تغییرات اضافه برداشت بانکی نه تنها متاثر از رفتار مالی خرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است، بلکه رفتار مالی سایر مؤسسات اعم از دولت و شرکت‌های دولتی، بانک مرکزی، سایر بانک‌ها و بنگاه‌ها نیز ممکن است به تغییرات اضافه برداشت بانکی

بر این اساس خاطرنشان می شود که در سال های 1398 و 1399 پس از افزایش شدید خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی و افزایش سقف مجاز حقوق خزانه (از 3 درصد کل بودجه به 5.5 و 6. به ترتیب در نتیجه افزایش شدید پایه پولی، تزریق ذخایر به شبکه بانکی به میزان قابل توجهی افزایش یافت و بانک ها را بر آن داشت تا برای پوشش کسری منابع خود به اضافه برداشت بانک مرکزی روی آورند و در نهایت سهم بدهی بانک ها به بانک مرکزی را پوشش دهند. بانک کاهش رشد پایه پولی. به عبارت دیگر، افزایش پایه پولی خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی و خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش عمومی در دو سال گذشته زمینه را برای افزایش منابع در دسترس بانک ها و تامین ذخایر مورد نیاز فراهم کرد.

در ماه های اخیر با وجود نوسانات اضافه برداشت بانک ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی، رشد پایه پولی تغییر چندانی نداشته است، بنابراین بر اساس آخرین آمار و اطلاعات پولی، رشد پایه پولی در پایان سال هفته منتهی به 1400.10 16 این رقم در مقایسه با هفته مشابه سال قبل 36.2 درصد است. این در حالی است که رشد 12 ماهه پایه پولی در پایان دی ماه 1400 بالغ بر 37.6 درصد بوده است. بدین ترتیب مشاهده می شود که در هفته های اخیر رشد پایه پولی نسبتاً کاهش یافته و تنها ترکیب اجزای پایه پولی تغییر کرده است. بنابراین کاهش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با افزایش اضافه برداشت دولت از بانک مرکزی (افزایش بدهی بانک به بانک مرکزی) به دلیل افزایش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی جایگزین شد.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، اگرچه اضافه برداشت بانک ها توسط بانک مرکزی در پایان هفته منتهی به 1400.10.2 نسبت به هفته منتهی به 1400.10.16 بالغ بر 185 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است، اما در در مقابل، میزان سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی در دو هفته اخیر به 393.5 میلیارد ریال رسید که بیش از دو برابر نرخ رشد اضافه برداشت بانکی است که نشان از کاهش نسبی رشد پایه پولی دارد (نمودار پایین).

14001104101512635246034310 خبر خاکستری

با توجه به افزایش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی، لازم به توضیح است که بر اساس ماده ۱. 17، بند. مفاد طرح‌های توسعه، کلیه حساب‌های بانکی اعم از ریالی و ارزی وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌های دولتی و وام‌های دولتی به سازمان‌های مردم‌نهاد فقط از طریق خزانه‌داری کشور و بانک مرکزی قابل دریافت است. بنابراین مشاهده می‌شود که با افزایش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی، بانک‌ها به منابع کمتری دسترسی دارند و این امر را با اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی جبران می‌کنند. البته لازم به ذکر است که با هزینه دولت این منابع به شبکه بانکی بازگردانده می شود و اضافه برداشت بانکی کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید