کاهش نقش دولت در اقتصاد با مدیریت توزیع ارز ترجیحی / افزایش یارانه ها باعث کاهش اختلاف طبقاتی شد


ساعت: 12:08
تاریخ انتشار: 1401/04/02
کد خبر: 1878019

وی با بیان اینکه با افزایش یارانه ها، ضریب جینی و فاصله طبقاتی کاهش یافته است، گفت: با آزادسازی قیمت ها، دولت از چرخه اقتصاد خارج شده و نظارت را آغاز می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور در سفر به شهر مقدس قم و دیدار با مراجع تقلید به ارائه اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: کشور در شرایط خوبی به این دولت واگذار نشده است. بدهی های دولت قبل اعم از اوراق بهادار و بدهی به بانک ها و تامین اجتماعی از جمله مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل است که بحمدالله در دولت فعلی مدیریت می شد.

وی افزود: در ابتدای تحویل این دولت حتی حقوق کارمندان نیز با مشکل مواجه بود اما دولت با تلاش مستمر و گسترش روابط با کشورهای منطقه توانسته بر این مشکلات فائق آید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت موفق شد تا پایان سال گذشته حدود 180 هزار میلیارد تن خدمات دولتی را بدون وام پرداخت کند.

وی با بیان اینکه دولت بدون پیوستن به FATF واکسن را خریده و تاج را محدود کرده است، افزود: دولت تلاش کرده درآمدهای نفتی را افزایش دهد و درآمدهای مالیاتی افزایش یافته و پول های بلوکه شده خارج شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: گرانی گندم به دلیل خشکسالی و افزایش قیمت جهانی از یک سو و حذف دلار ۴۲۰۰ دلاری که قانون فعلی بود از سوی دیگر در ابتدا مشکلاتی را برای دولت ایجاد کرد با تصویب مقام معظم رهبری، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با ۶ ماه تاخیر و بودجه ماه های پایانی سال گذشته که تماماً توسط دولت قبل هزینه شده بود، با دستور رئیس جمهور تامین شد. رهبر معظم انقلاب و ما را از یک مشکل بزرگ نجات دادند.

میرکاظمی با بیان اینکه با افزایش یارانه ها ضریب جینی، اصلاح و فاصله طبقاتی کاهش یافته است، گفت: با آزاد شدن قیمت ها دولت از چرخه اقتصاد خارج شده و به نظارت می پردازد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین تصریح کرد: تفاوت قیمت کالاهای یارانه ای در داخل و خارج باعث شده تا کالاهای یارانه ای ایران طی چند روز به وفور در فروشگاه های همجوار به فروش برسد و حذف ارز ترجیحی باعث شده است. قاچاق رانت پایین.و تشدید رقابت در تولید، زیرا تولیدکننده در گذشته توان رقابت با کالاهای وارداتی وارداتی با ارز 4200 تنی را نداشت.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت قابل اعتماد است و با صرفه جویی از اموال مردم حمایت می کند، ادامه داد: مواد غذایی در سطح بین المللی در همه کشورها آشفته است و با حذف ارز ترجیحی در ایران، قیمت کالاها در کشورهای همسایه افزایش یافته است.

وی افزود: طرح دولت برای خرید نان با کارت بانکی یکی از مهمترین برنامه های دولت است که تا 30 درصد در مصرف گندم کشور صرفه جویی می شود. با توجه به نیاز کشور به واردات گندم، این اقدام از افت ارز جلوگیری می کند و به اقتصاد کمک می کند.«ملی می شود.

میرکاظمی در پایان به سیاست دشمنان در منطقه اشاره کرد و گفت: بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به منطقه برای ایران و انقلاب برنامه هایی دارد که نشان از حساسیت شرایط کنونی دارد.

آیت الله مکارم شیرازی پس از سخنان خود با بیان برخی گلایه های مردمی از جمله گرانی اجناس و اجاره خانه و خودرو، از دولت خواست برای این گرانی ها برنامه ریزی کند و از زحمات دولت تجلیل و برای دولت آرزوی موفقیت کرد.

میرکاظمی در پایان به تشریح دلایل تورم پرداخت و توضیح داد که بخشی از تورم مستند به تورم و تورم جهانی بوده که بی سابقه است. بخشی دیگر به دلیل تورم به ارث رسیده از دولت قبل است و قسمت سوم به دلیل حذف 4200 تنی است که در مجلس تصویب شد و دولت برای جبران این هزینه ها به ازای هر نفر 300 و 400 هزار تن یارانه پرداخت کرد. دولت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وضعیت کشور رو به بهبود است و امید زیادی برای حل مشکلات وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید