کاهش ورود آب از دجله و فرات به تالاب ها باعث تشکیل توده های گرد و غبار می شود.


زمان: 09:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839656

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و مدیریت آب ایران گفت: تا سال 2021 مراتع و پوشش گیاهی خوبی در دجله و فرات وجود داشت و چاه های جنوب عراق نیز دارای آب بودند اما با شروع خشکسالی و ساخت آتاتورک. سرشاخه های سدهای دجله و فرات، میزان آب ورودی از دجله و فرات در تالاب های عراق، جنوب بصره و حتی هورالعظیم ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛

به گزارش ایسنا، طی ماه های اخیر گرد و غبار سراسر کشور را فراگرفته و به گفته کارشناسان و محققان این گرد و غبار نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و به گفته مدیرکل منابع طبیعی کشور را با منشأ داخلی و خارجی تحت تاثیر قرار داده است. و مدیریت حوزه آبخیز تهران، این گرد و غبار ناشی از کاهش سطح آب های زیرزمینی، خشک شدن تالاب ها و کمبود پوشش گیاهی و سدسازی نامناسب است.

رضا بیانی در گفت وگو با ایسنا، ورود گرد و غبار از شمال آفریقا به کشور را تکذیب کرد و گفت: دنیا و ایران روزی دو بار توسط تصاویر ماهواره ای مادیس بررسی می شود. تصاویر ماهواره ای مادیس دارای 33 باند جوی است که مسائلی مانند دما، دمای هوا، دمای زمین، بارش و جهت باد و مشکلات آب و هوایی را بررسی می کند.

مدیس

وی ادامه داد: یکی از موارد مورد بررسی این ماهواره ها رصد گرد و غبار و شناسایی منشاء و محل توده های غبار است. این تصاویر به صورت دوره ای جمع آوری شده و قابل مشاهده و مقایسه هستند. آرشیو این تصاویر از سال 1379 در اختیار ما قرار گرفته است و با مطالعه این تصاویر در سال 1394 به این نتیجه رسیدیم که این گرد و غبار با میزان آب تالاب ها و دریاچه ارومیه نیز مرتبط است.

هامون جازموریان اصلی ترین منبع داخلی گرد و غبار در ایران

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان تهران با بیان اینکه بیشترین میزان گرد و غبار کشورمان مربوط به تالاب هامون جازموریان است، افزود: تالاب هامون جازمور مرز مشترک استان های کرمان و سیستان و بلوچستان است. . سایر کانون های گرد و غبار کشور عرضی هستند و سهم زیادی از کانون گرد و غبار را به خود اختصاص نمی دهند.

به گفته بیانی، چندین کانون خارجی در حال تاثیرگذاری بر ایران هستند و با خشک شدن تالاب ها باعث ایجاد گرد و غبار در ایران می شوند. یکی از کانون های گرد و غبار در غرب پاکستان و دیگری در غرب افغانستان در استان نیمروز است که از جهت مخالف به سمت زابل و نواحی شرقی کشور می وزد.

درگیری عالی با گرد و غبار تا 25 روز دیگر

وی افزود: این مرکز که در جنوب ترکمنستان و در مرز گلستان قرار دارد، این استان را تحت تأثیر قرار می دهد و با توجه به میزان خشکی که در تصاویر ماهواره ای مشاهده می شود، تا حدود 25 روز دیگر استان گلستان نیز تحت تأثیر این کانون گرد و غبار قرار می گیرد. جنوب.» ترکمنستان در حال عبور است، آنجاست و شبیه آنچه در چهار سال گذشته رخ داده است.

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی ادامه داد: کانون های گرد و غبار واقع در غرب کشور متعلق به کشور عراق است. کانون های گرد و غبار در عراق در منطقه دیرالزور در مرز عراق و سوریه، در منطقه آسیا، جنوب و شمال کربلا، استان الباسط و غرب بصره قرار دارند. گرد و غبار به سمت ایران به ویژه در استان های غربی در حال حرکت است.

قدرت بالای جنگل های بلوط هلو در جذب گرد و غبار

وی با اشاره به اینکه گونه های بلوط پرسیکا در جنگل های زاگرس وجود دارد و برگ های آن کرکدار است و می تواند بیشترین میزان گرد و غبار را در خود ذخیره و ذخیره کند، گفت: در گرد و غباری که اخیرا در تهران رخ داده است 1600 میکروگرم در متر مکعب است اما مقدار موجود در تهران بر اساس نرم افزار 400 میکروگرم بر متر مکعب است.

بر اساس این بیانیه، 6 میلیون هکتار از جنگل های زاگرس در غرب کشور ذخیره و رسوب این میزان گرد و غبار است. یکی از موضوعات مورد بحث کاهش گونه های بلوط هلو است که به دلیل ذخیره زیاد گرد و غبار در حال کاهش است.

وی افزود: کانون های گرد و غبار واقع در عربستان، نجران و جنوب ریاض نیز ایران را تحت تاثیر قرار می دهد، اما گرد و غبار عربستان هرگز مستقیما به تهران نمی رسد. این جریان گرد و غبار ابتدا وارد منطقه بصره عراق می شود، سپس آبادان، اهواز و هرمشهر را تحت تاثیر قرار می دهد.

کاهش میزان آب ورودی به تالاب های عراق و ایران

به گفته این کارشناس ارشد جنگلداری، بر اساس مشاهدات انجام شده در تصاویر ماهواره ای، تا سال 2021 مراتع و پوشش گیاهی مناسبی در منطقه دجله و فرات وجود داشت و چاه های جنوب عراق نیز دارای آب بودند، اما با شروع خشکسالی و ساخت و ساز در سد آتاتورک. در سرشاخه‌های رودخانه‌های دجله و فرات، میزان آب خروجی از دجله و فرات در تالاب‌های عراق، جنوب بصره و حتی هورالعظیم ایران کاهش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: در این شرایط بسیاری از تالاب های عراق خشک شده و تالاب های غرب بوشهر به کانون گرد و غبار تبدیل شده و ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این بیانیه آمده است 5 میلیون هکتار از مناطق مهم موصل عراق بین دجله و فرات به مناطق بیابانی تبدیل شده و ایران نیز تحت تاثیر گرد و غبار عراق قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه بر اساس تصاویر ماهواره ای، آب های زیرزمینی عراق کاهش یافته است، افزود: ایران نیز تحت تاثیر کانون های گرد و غبار قرار گرفته است.

نیاز به افزایش پوشش گیاهی در عراق وجود دارد

وی افزود: در سال های گذشته با رایزنی با مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام و استان الباسط، جنگل کاری در ایران و الباسط که با ایلام هم مرز است انجام شده است، اما نکته مهم این است که که کاشت در ایران تنها راه حل نیست افزایش کنترل گرد و غبار عراق.

به گفته مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و مدیریت آب، کانون های استان الباسط یکی از کانون های گرد و غباری بود که ایران را تحت تاثیر قرار داد.

کاشت گونه های محلی با کمترین نیاز به آب

وی با اشاره به شکل گیری باغات در مسیر ایران و عراق گفت: تلاش می شود گونه هایی که کمترین نیاز به آب و بیشترین سایه را دارند و همچنین گونه های بومی منطقه و گونه هایی مانند نخل کاشته شوند. در این مسیر هم برای جنگل کاری و هم برای مراتع اکوسیستمی کاشته می شود.» و احیای پوشش گیاهی این منطقه.

در این بیانیه آمده است: هر درخت کاشته شده به طور متوسط ​​حدود 22 کیلوگرم در متر مکعب کربن دارد و می تواند آلودگی را جذب کرده و به تعویق بیاندازد، بنابراین اگر در هر هکتار 250 درخت بکاریم اتفاق مثبتی در منطقه رخ می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید