کربوکسی: فقط حضور انقلابیون و حزب اللهی ها در مجلس کافی نیست/ شورای نگهبان باید روش خود را تغییر دهد

کربوکسی: فقط حضور انقلابیون و حزب اللهی ها در مجلس کافی نیست/ شورای نگهبان باید روش خود را تغییر دهد

کرباسکی تصریح کرد: شورای نگهبان باید روش خود را تغییر دهد و به جای نگاه سیاسی و اعتقادی به این موضوعات بپردازد که چه کسانی می توانند و باید در این مجلس نقش آفرینی کنند و به نفع کشور باشند.

غلامحسین کرباسچی در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: ابتدا باید نگاه شورای نگهبان به کاندیداها و بررسی صلاحیت آنها تغییر کند زیرا می تواند کیفیت مجلس را افزایش یا کاهش دهد. نظر شورای نگهبان نباید این باشد که همه نمایندگان از یک طیف، دیدگاه و یک سلیقه و معیاری باشند که دوست دارند. در واقع مجلس باید با تفکرات و جهت گیری های سیاسی متفاوت و حتی افراطی تشکیل شود.

کرباسکی درباره فضا دادن به گروه ها و تشکل ها برای تقویت جایگاه مجلس گفت: خوب است در کنار احزاب و جبهه های انتخاباتی به گروه ها، تشکل های تخصصی، صنفی و اجتماعی فضا داده شود چرا که می توانند کاندیداهای مورد نظر خود را در عرصه انتخابات معرفی کنند. کل مجلس کشور را وارد عرصه انتخابات کرد و این اقدام باعث تشویق مردم به حضور بیشتر در عرصه انتخابات می شود، اما باید توجه داشت که اجرای طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بیشتر به تغییر نگاه مربوط می شود. شورای نگهبان نسبت به مجلس. البته حزبی بودن انتخابات یک مسئله اساسی است.

وی تاکید کرد: اگر احزاب بتوانند در مجلس نقش آفرینی کنند و از نمایندگان خود در مجلس حمایت کنند، باید بعدا پاسخگو باشند. اگر نماینده ای در مجلس خوب کار نمی کند یا اکثریت مجلس از حزب خاصی است تا زمانی که لوایح خوبی به نفع ملت تصویب نشود و مجلس خوب کار نکند باید پاسخگو باشد.
این سیاستمدار ادامه داد: اکنون نمایندگان مردم از طریق گروه ها وارد مجلس می شوند اما پس از استقرار در مجلس می گویند ما به جایی وصل نیستیم. چرا؟ از ترس اینکه حزبشان تایید نشود و این اصلا خوب نیست. بنابراین اگر نحوه انتخاب هیات امنا تغییر کند و صلاحیت ها تغییر کند به نظر من بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی در خصوص اهمیت حضور نخبگان در طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: توجه به این موضوع بسیار مهم است. حضور نخبگان بر این اساس است که شورای نگهبان کیفیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را می سنجد نه صرفاً مسائل سیاسی و عقیدتی. البته باید دید حضور نخبگان در این قانون چگونه دیده می شود.

وی بیان کرد: بحث کارشناسی نمایندگان بسیار مهم است زیرا این افراد باید بتوانند در یک مشکل نقش آفرینی کرده و تاثیرگذار باشند. تأیید صلاحیتی که در حال حاضر در شورای نگهبان صورت می‌گیرد صرفاً براساس جهت‌گیری‌های سیاسی و مذهبی است. مثلا فلان روحانی که نه تجربه ای در قوه مجریه دارد و نه تجربه ای در امور اقتصادی و فرهنگی کشور دارد، ناگهان می خواهد به مسائل فنی یک کمیسیون نگاه کند و به دنبال راه حلی باشد که کارآمدی نداشته باشد. نتیجه

کرباسکی تصریح کرد: شورای نگهبان باید روش خود را تغییر دهد و به جای نگاه سیاسی و اعتقادی به این موضوعات بپردازد که چه کسانی می توانند و باید در این مجلس نقش آفرینی کنند و به نفع کشور باشند. در واقع چه کسی می تواند مشکلات کشور را حل کند و مشکلات را از پای دولت بردارد. بنابراین باید دید طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس می تواند راهگشای چنین مشکلاتی باشد.

این سیاستمدار ادامه داد: شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید نگاهی فراتر از یک دوره مجلس داشته باشند و نگاه این است که ملت و هر قشری در مجلس نماینده دارند نه فقط نمایندگان حزب الله و نمایندگان انقلابی که در اختیار گسترده هستند. اکثریت مجلس

کرباشی گفت: من خوشبین نیستم که اتفاق مهمی در خصوص این قانون بیفتد. قانون انتخابات تاکنون چندین بار در مجلس تغییر کرده است، اما چون کار اصلی در دست شورای نگهبان است، همان روش قبلی را در نظر می گیرند. بنابراین رویه شورای نگهبان عامل اصلی تعیین کننده است. اگر این رویه تغییر کند و به این نتیجه برسند که فقط انقلابیون و حزب اللهی ها نیستند که وارد مجلس می شوند، بلکه افرادی از اقشار مختلف و عقاید مختلف هستند، حتی آنهایی که زاویه تند دارند و ممکن است شورای نگهبان را قبول نداشته باشند. حضور داشته باشند، چون نماینده ملت هستند، می توان امیدوار بود که گام های مثبتی برداشته شود و خوشبین باشیم که در بحث انتخابات مجلس تغییری ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید