«کوشکی» یوزپلنگ معروف ایرانی در توران تلف شد

«کوشکی» یوزپلنگ معروف ایرانی در توران تلف شد

بهرام علی زاهدی، مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ نر آسیایی کوشکی در اسارت در پارک ملی توران جان باخت و رکورد نزدیک به 17 سال را به نام خود ثبت کرد. وی علت مرگ این یوزپلنگ را کهولت سن می داند. در مارس 2013، این یاک قصد جفت گیری با دلبر را در قفس داشت، اما به دلیل عفونت کلیه دلبر، پزشکان مجبور به خاتمه بارداری دلبر شدند.

تسنیم: مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: «کوشکی» یوزپلنگ معروف ایرانی در توران تلف شد.

بهرام علی زاهدی، مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ نر آسیایی کوشکی در اسارت در پارک ملی توران جان باخت و رکورد نزدیک به 17 سال را به نام خود ثبت کرد.

وی علت مرگ این یوزپلنگ را کهولت سن می داند.

در سال ۱۳۸۵ یکی از حامیان محیط زیست به نام «کوشکی» این یوزپلنگ را که در آن زمان توله ۷ ماهه بود، از سه چوپان که آن را شکار کرده بودند و قصد کشتن آن را داشتند، خرید و به سازمان محیط زیست تحویل داد.

کوشکی به سازمان محیط زیست منتقل و در پارک پردیزان نگهداری شد. کوشکی پس از تاسیس مرکز تحقیقات پارک ملی توران به این ذخیره گاه زیست کره منتقل شد و همراه با دلبر و یوزپلنگ ماده ایرانی در آنجا نگهداری شد و ظاهر نشد، به دلیل کهولت سن گم شد.

لازم به ذکر است که میانگین امید به زندگی یک یوزپلنگ در طبیعت حدود 12 سال است که برای گونه هایی که در اسارت و باغ وحش نگهداری می شوند حدود 14 سال است و قبل از مرگ کوشکی بیشترین امید به زندگی یوزپلنگ در باغ وحش 15 سال بوده است. ساله و 7 ماهه ثبت نام کرده

این قفس از نوع یوزپلنگ آسیایی بود که در توران نگهداری می شد. پیش از او آخرین یوزپلنگ آسیایی در اسارت ماریتا نام داشت که در سال 1381 در پارک پردیزان تهران جان باخت.

در مارس 2013، این یاک قصد جفت گیری با دلبر را در قفس داشت، اما به دلیل عفونت کلیه دلبر، پزشکان مجبور به خاتمه بارداری دلبر شدند.

دیدگاهتان را بنویسید