گدیر; تکمیل کننده دین و کمال نعمت


ساعت: 12:04
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883768

خداوند با همه نعمت هایی که به جهانیان ارزانی داشته، کمال نبوت انبیا را برای سعادت بشر در غدیر قرار داد و ولایت انبیا با ولایت ائمه معصومین اهل بیت پیامبر(ص) کامل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; با فکر و اندیشه ای که برتری انسان بر موجودات دیگر است، به راحتی می توان فهمید که مردم به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی، برای یافتن راه سعادت دو جهان نیازمند راهنما هستند. افراد بر اساس اطلاعات خود تصمیم می گیرند و مسیر خود را انتخاب می کنند. علم و دانش مردم در برابر مجهولات و ابهامات و دنیای پرسش و مجهولات قابل قیاس نیست و مانند سوزنی نامرئی با درجات بی نهایت است.

به همین دلیل، انسان به راهنمایی نیاز دارد که فراتر از علم کنونی و بدون خطا، با تکیه بر علم محفوظ خداوند به همه سؤالات مردم پاسخ دهد.

از سوی دیگر انسانیت انسان به عنوان ضروری ترین نیاز زمانی امنیت روانی او را تامین می کند که فراتر از خوردن و خواب و زندگی مادی بتواند دارایی های روحی و معنوی خود را در مسیر تکامل قرار دهد که همه نیازهای روحی و معنوی و … افزایش توان ذهنی فقط در مکتب الهی قابل مطالعه است و اگر سفیری از جانب خداوند برای انجام این رسالت نباشد، بی شک عده ای فرصت طلب از این نیاز عمیق جوامع بشری سوء استفاده خواهند کرد و با جعل آموزه های نادرست، مبلّغ مکاتب عرفانی امروزی می شوند که به آنها «عرفان کاذب» می گویند.

آخرین و کامل ترین دین الهی با ارسال خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی (ص) به جهانیان عرضه شد و دین و رسالت رسولان الهی با نبوت ایشان به پایان رسید.

دین اسلام در شهر مکه رونق گرفت و پس از 23 سال تلاش طاقت فرسا رسول خدا (ص) و جمعی از یاران باوفایش، در سراسر شبه جزیره عربستان گسترش یافت.

در روز هجدهم ذی الحجه در غدیرخم و به صورت علنی ادامه این راه الهی از سوی خداوند به اولین رهبر جهان اسلام پس از پیامبر خدا (ص) واگذار شد. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام).

پیش از سخنان پیامبر خدا (ص) در روز غدیر، آیه 67 سوره مائده نازل شد: «ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است، آن را به طور کامل (به مردم) برسان و اگر چنین نکردی، رسالت او را انجام نداده ای و خداوند تو را از (خطرات) مردم حفظ می کند.

خداوند به پیامبرش دستور داد که ولایت علی (علیه السلام) را بشارت دهد و آیه 55 سوره مائده را بر او نازل کرد: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ رَسُولَ اللَّهِ امینوا الذین، یعقیمون الصلاة. یوتن الزکاه و رکعون» کسانی هستند که ایمان دارند، کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال عبادت زکات می دهند.
در این آیه، ولایت اولیه واجب شد، اما مردم از ریشه این ولایت آگاه نبودند. از این رو خداوند به حضرت محمد (ص) دستور داد که ولایت را برای مردم تفسیر کند و نماز و زکات و روزه و حج را نیز تفسیر کند.

چون این دستور اعلام شد، سینه رسول خدا صلی الله علیه و آله تنگ شد و ترسید که مردم از دین خود مرتد شوند و او را انکار کنند. در آن زمان خداوند متعال این وحی را بر این پیامبر نازل کرد که در آیه 67 سوره مائده به آن اشاره شد.

به همین دلیل زال هدی (علیه السلام) فرمان خدای متعال را اطاعت کرد و در روز غدیر هم ولایت علی (علیه السلام) را اعلام کرد. او به اقامه نماز جماعت دعوت کرد و از مردم خواست که به شاهدان غایب اطلاع دهند.

بزرگان حافظ و علمای مشهور اهل سنت، مانند: ابن ابی حاتم، ابن مردویه، طعلبی، ابونعیم اصفهانی، واحدی، حسکانی، ابن عساکر، فخر رازی، نیشابوری، عینی، جلال الدین سیوطی و غیره، وحی را نازل کردند. استناد به این آیه در روز غدیر

هنگامی که سخنان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر خاتمه یافت و حاضران با امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت کردند، آیه سوم سوره مائده نازل شد: من. به سرحد کمال رسیدم و نعمتم را بر تو تمام کردم و بهترین دین را که اسلام است برایت برگزیدم.

شیخ قیلینی رضی الله عنه از امام باقر علیه السلام حدیثی از سخنان امیرمومنان علی علیه السلام که به خطبه «وسیله» معروف است، نقل می کند. امیرمومنان علی علیه السلام در این سخنان مفصل می فرماید: «سپس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به غدیرحم رفت و مسلمانان به فرمان او چیزی مانند منبر آماده کردند. پیامبر (ص) بالای این منبر رفت و دست مرا گرفت تا سفیدی زیر بغلش نمایان شد، سپس با صدای بلند فرمود: «من کنت ملا ابهالیل ملا، اللهم وال من والا، و اد من اداء… پس دوستی با من، دوستی با خداست و دشمنی با من، دشمنی با خداست و در آن هنگام خداوند این آیه را نازل کرد: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتمّت علیکم نعمتی و رازیت لکم الاسلام دینا» (امروز دین شما را کامل کرد و مرا کامل کرد). درود بر تو و بهترین دین را برایت برگزید که اسلام است.)

آیات متعدد قرآن و صدها روایت از منابع شیعه و سنی بیانگر مسئله راهبردی غدیر است و به دلیل اهمیت حیاتی امامت در تداوم نبوت آخرین پیامبر(ص)، دشمنان اسلام. از حضور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سعی در نابودی این دین الهی داشتند و بسیار خوشحال شدند و پس از شهادت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) توانستند این دین را مانند سایر ادیان در مسیر انحرافی قرار دهند. اما سؤال غدیر از سوی خداوند توهم آنها را از بین برد و خداوند برای ادامه نبوت آخرین پیامبر (ص) امامت را بر عهده گرفت. وی با بیان اینکه امت اسلامی پس از رسول الله (ص) دچار توطئه تفرقه افکنانه دشمنان نمی شود، گفت: این توطئه پس از 14 قرن همچنان ادامه دارد.

بصیرت توحیدی و اطاعت خالصانه و بدون خصومت های فرقه ای و جناحی از خاتم الانبیاء(ص) همه مسلمانان را می طلبد که وحدت و عزت اسلامی خود را در محور اسلام، پیامبر رحمت (ص)، قرآن حفظ کنند. و معصومین اهل بیت رسول الله (ص) و در جهت ایجاد تمدن شکوهمند اسلامی گام های بلندی برداشتند، زیرا در طول چهارده دهه انقلاب اسلامی این عامل وحدت و تجلیل مسلمانان کارآمدی خود را نشان داد و اصالت

عید اکبرگ درخم بر تمامی مسلمین به ویژه شیعیان واقعی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مبارک باد.

امامزاده محمد اسماعیل; کارشناس مسائل فرهنگی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید