گردشگری پایدار، قطب توسعه لرستان/ صنعتی که می تواند بستری برای رشد اقتصادی شود


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915736

شاهکارهای طبیعی و تاریخی فرصتی برای شکوفایی صنعت گردشگری است، ظرفیت بالقوه ای که می تواند با ایجاد اشتغال و درآمدزایی در چرخه اقتصادی به خلق ثروت های هنگفتی منجر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، صنعت گردشگری در سال های اخیر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی رونق گرفته است و امروزه گردشگری در دنیای صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در رونق اقتصادی هر کشوری تاثیر بسزایی دارد.

رونق اقتصادی که به برکت گردشگری ایجاد می شود می تواند ارزآوری را برای کشور به همراه داشته باشد تا گردشگران علاوه بر تفریح ​​و بازدید از جاذبه های مختلف هر منطقه با آداب و رسوم، سوغات، صنایع دستی و حتی کشاورزی روستایی آشنا شوند. و هر چه این صنعت رونق بیشتری داشته باشد علاوه بر رونق اقتصادی می تواند اشتغال زایی را نیز به همراه داشته باشد.

تحول در اقتصاد و اشتغال را می‌توان با فعال‌سازی ظرفیت و پتانسیل گردشگری مشاهده کرد، پذیرش و میزبانی از گردشگران با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها می‌تواند به ماندگاری بیشتر گردشگران کمک کند و در نهایت نه تنها گردشگران را جذب کند، بلکه به توسعه استان در سایر بخش‌ها کمک کند.


60ca3394 5021 44bb 9b87 3d92cab4eca8 خبر خاکستری


2 هزار و 300 اثر با ثبت ملی در استان

لرستان یکی از زیباترین استان های خوش آب و هوا است که هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد، استانی که به دلیل وجود نقاط دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوان به پایتخت جاذبه های فراوانی شهرت یافته است، از این رو این استان پایتخت تاریخی است. پل ها، جاذبه های طبیعی و آبشارهای معروف هستند.

بدون شک هر یک از این جاذبه ها فرصتی طلایی برای جذب گردشگر است، بنابراین علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری، می توان در سایر بخش های تجاری و اقتصادی نیز برنامه ریزی کرد، پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از دو هزار اثر از این تعداد است. و ثبت 300 اثر ملی شده است که نشان می دهد این صنعت در لرستان قابلیت توسعه دارد.

گردشگری در سال‌های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته و بسیاری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها مسکوت مانده‌اند، در حالی که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند موتور محرکه در سایر بخش‌ها باشد.


f090b5a9 c151 4422 83e3 58f5eefed852 خبر خاکستری

اخیرا موضوع گردشگری کشاورزی مطرح شده است، لرستان یکی از استان هایی است که در زمینه کشاورزی شهرت دارد و در تولید برخی محصولات به عنوان قطب تولید شناخته می شود و با کیفیت ترین محصولات کشاورزی در این منطقه تولید می شود. باغ های انار، سیب، زردآلو، گردو و انجیر که می توان از آنها برای توسعه اقتصادی که یکی از مولفه های گردشگری است استفاده کرد.

توسعه پایدار روستاها و بهبود معیشت کشاورزان یکی از مهمترین اهداف گردشگری کشاورزی است که می تواند شرایط را برای جذب گردشگر به این بخش فراهم کند و فرصت های کشاورزی می تواند فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری در لرستان باشد. .


73 پروژه گردشگری در لرستان وجود دارد

اسکند فلاخوند معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: صنعت گردشگری نه تنها در حوزه اقتصادی، بلکه در حوزه اجتماعی و فرهنگی و همچنین در سایر حوزه ها موثر است. بخش هایی مانند رونق این بخش باعث ایجاد کسب و کار می شود و می تواند در اشتغال زایی نقش داشته باشد.

وی افزود: صادرات محصولات خاص از هر استان مانند صنایع دستی می تواند ارزآوری داشته باشد و رونق گردشگری در روستاها باعث تغییر امکانات و زیرساخت ها در این روستاها می شود.


3a4df767 9d59 4f65 85fb 9707b6ef052f خبر خاکستری

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: کسب و کارهای زیادی پس از رونق گردشگری ایجاد می شود و نیازی به مهارت های زیادی در این زمینه نیست، مثلاً برای فروش صنایع دستی یا ارائه جاذبه ها، افراد پس از گذراندن دوره می توانند به زودی شروع به کار.

فلاح وند با بیان اینکه ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری در استان بی نظیر است، گفت: لرستان با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی یکی از مناطق برجسته کشور و جهان است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی به این استان سفر می کنند. بازدید از جاذبه های گردشگری آنها بازدید می کنند

وی خاطرنشان کرد: وجود دریاچه ها و رودخانه های زیبا، تالاب ها، وجود 40 آبشار، پل، چشمه و همچنین جاذبه های تاریخی از جمله قلعه های تاریخی، خانه های قدیمی، پل ها و موزه هایی با اشیای باستانی همگی از امکانات هستند. جاذبه ها فرصتی برای جذب گردشگر است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در حال حاضر 73 پروژه گردشگری با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی در استان وجود دارد که هر ساله تعدادی پروژه به بهره برداری می رسد.


33f71c2c 2284 470e a178 dffa27df71b2 خبر خاکستری


افزایش اقامتگاه های بوم گردی

فلا وند با اشاره به نقش اقامتگاه های بوم گردی در معرفی روستاها افزود: در حال حاضر 9 اقامتگاه بوم گردی در استان فعال است که تا پایان سال به 11 اقامتگاه افزایش می یابد و طی برنامه ریزی ها تعداد این اقامتگاه ها افزایش می یابد. تعداد اقامتگاه ها در چهار سال آینده به 50 اقامتگاه افزایش خواهد یافت.

وی به گردشگری کشاورزی اشاره کرد و گفت: لرستان پتانسیل لازم برای توسعه گردشگری در همه زمینه ها را دارد که یکی از این بخش ها کشاورزی است، بنابراین 1400 هکتار باغ انار، زردآلو، سیب، انجیر، گردو و لوبیا و پرورش ماهی دلیل آن است. چرا این ظرفیت در استان به عنوان قطب گردشگری کشاورزی شناخته می شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه لرستان پایلوت ژئوتوریسم در کشور است، گفت: در حوزه ژئوتوریسم نیز با توجه به پتانسیل ها و جاذبه های این کار این کار انجام شده است.

بنابراین گردشگری فرصت مناسبی برای توسعه استان است که برنامه ریزی و فعال سازی این پتانسیل ها راه را برای تحول در این حوزه باز می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید