گروسی: روند مذاکرات برای احیای برجام در شرایط سختی است/ دید آژانس در مورد بسیاری از مسائل ایران به تدریج محدود شد.

گروسی: روند مذاکرات برای احیای برجام در شرایط سختی است/ دید آژانس در مورد بسیاری از مسائل ایران به تدریج محدود شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در نشستی در اندیشکده چتم هاوس گفت: روند تلاش برای احیای برجام فرآیندی متمرکز بود که تقریباً یک سال و نیم به طول انجامید. باید یادآوری کنم که آژانس انرژی اتمی طرف این توافق نیست و تنها به عنوان ضامن و ناظر آن عمل می کند. بنابراین ما به این روند نزدیک هستیم و مدام در حال مشورت هستیم.

وی افزود: روند مذاکرات در حال حاضر در شرایط سختی قرار دارد. برخی می گویند او مرده است. برخی می گویند او نمرده است. برخی می گویند که طرفین قرارداد باید حیات یا مرگ قرارداد را تعیین کنند. من نظری در این مورد ندارم. ما فقط وظایف محوله را انجام می دهیم. به دلیل بدتر شدن روابط طرفین، ایران به برخی از تعهدات خود در این توافق عمل نکرد. از زمانی که آنها این کار را آغاز کردند، به تدریج دید آژانس را در مورد بسیاری از مسائل محدود کردند.

مدیرکل آژانس ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم غیرممکن است، اما بازیابی تصویر کامل در مورد زیرساخت‌های هسته‌ای ایران بسیار دشوار است. باید بگویم که ما آنجا هستیم و مدام بررسی می کنیم. زیرا هنوز یک توافقنامه حفاظتی وجود دارد، اما این روند بدون مشکل نیست. آژانس آنجاست، اما دید محدودتری نسبت به آنچه در جریان است دارد.

گروسی تصریح کرد: آرزوی ما همیشه جستجوی راه حل های دیپلماتیک و گشایش است و این تلاش من است، اما در حال حاضر کانال برجام و همچنین کانال دوجانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران در بهترین حالت قرار ندارند. من می توانم این صحبت ها را احیا و تقویت کنم، وگرنه بدون او اوضاع خیلی بدتر خواهد شد.

وی درباره تاثیر شکست مذاکرات هسته ای بر کشورهای منطقه گفت: اگر شکست بخوریم مجموعه بی نظیر مشکلات خاورمیانه بدتر می شود. تشدید مشکلات هسته ای به نفع هیچ کس نیست. اگر این اتفاق بیفتد، وضعیت شکننده موجود بدتر خواهد شد. ما هنوز به آنجا نرسیده ایم، اما نمی توانیم باخت را تحمل کنیم. به همین دلیل است که کار آژانس مهم است. اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند به جهان بگوید که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً برای اهداف صلح‌آمیز است، بی‌ثباتی رخ خواهد داد. این به نفع ایران، آژانس و همه کشورها است که آژانس بتواند بدون هیچ مانعی در آنجا کار کند.

مدیرکل سازمان انرژی اتمی گفت: من به دنبال سیاسی شدن مسائل نیستم. باور کنید اگر می خواستم مسائل را سیاسی کنم، می توانستم. ما دائماً به دنبال جاهای خالی، راه حل های دیپلماتیک در حال ظهور و فرصت های جدید هستیم. امیدوارم بتوانم مذاکرات را از سر بگیرم. تاکید می کنم که این مذاکرات قطع نمی شود، اما در وضعیت شکننده ای قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید