گزارشی از اجرای کلیات و اجرای وعده های شهرداری گزارش نشده است/ فرهنگسراهای شهر هیچ نشانی از توسعه فرهنگی ندارند.


ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1890839

در میزگرد بررسی عملکرد یک ساله شهردار مشهد مطرح شد؛

بر اساس نظرات کارشناسان، از مهم ترین نقاط ضعف شهردار مشهد در یک سال اخیر می توان به عدم برنامه ریزی برای حاشیه شهر مشهد، شفاف نبودن هزینه های فرهنگی به صورت حضوری و درون شهری و نبود آن اشاره کرد. انتشار گزارش عملکرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; اواخر مردادماه سال گذشته «سید عبدالله ارجعی» با کسب 9 رأی از مجموع 15 عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشا به عنوان شهردار منتخب شورای این کلانشهر به وزارت کشور معرفی شد. ..

شهردار مشهد ضمن ارائه برنامه های خود تاکید کرد: بسته سیاستی شورای ششم با رویکرد مردمی، تعاملی و ظرفیت محور ارائه شده و واحد اصلی آن معاونت مدیریت شهری شهرداری است و طرح همزمان و رویکرد یکپارچه می تواند. مشهد را به عالم برکت تبدیل کن.” آرام آرام نگاه مردم، رویکرد علمی و جهادی به تحول شهر مشهد، ملاک باید نظر مردم باشد، فعالیت ها پیچیده نباشد و دارای یک مبنای علمی است و باید برنامه ها را در یک انسجام جهادی و بصیرتی و با بصیرت کامل انجام دهیم.

با گذشت یک سال از عمر شهردار مشهد، جلسه ای با حضور کارشناسان مدیریت شهری در خصوص فعالیت های انجام شده برای تحقق برنامه ها و اهداف مورد نظر خود در پایتخت مذهبی ایران و بررسی عملکرد شهردار برگزار شد. مشهد در حوزه های مختلف از جمله اقدامات فرهنگی، حاشیه شهر و حوزه های عمرانی در پایگاه خبری تحلیلی صبح طوس برگزار شد.


6986d56f 2636 49e1 b19c 3274baade724 خبر خاکستری

عیسی شریعتی فعال رسانه ای و کارشناس حقوقی و حاکمیت شهری در این نشست اظهار داشت: اگر بخواهیم به این دوره نگاه دقیق تری داشته باشیم، نمی توان از ارائه دوره قبل که مردم چه کسانی بودند، چه کردند و چه نکات مثبتی داشتند، غافل شد. منفی ها

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بار مالی و بودجه ای که مدیریت قبلی مشهد بر اساس مصوبات مختلف تحمیل کرده بود تردیدی وجود ندارد و اینکه آیا این مسائل را در اختیار شورا و شهردار منتخب خود می بینند محل بحث است یا خیر. جنبش های پوپولیستی هستند، پایان دوره بحث دیگری دارد.

این کارشناس حقوق و حکمرانی شهری با بیان اینکه علیرغم انتقادات به شهردار سابق مشهد در دوره گذشته عملکرد خوبی داشته و بار مالی برای دوره فعلی گذاشته است، گفت: این کشور است و عملکرد در این زمینه در گرو تخصص، تقوا است. و دین مردم

وی با تاکید بر اینکه در دوره جدید انتقادات زیادی وجود داشت چرا که مردم از شرایط خسته شده بودند و انتظار تغییر چشمگیر را داشتند اما در عمل از دوره فعلی چیزی ندیده ایم، اذعان داشت: باید در افقی این را حساب کنیم. توسعه شهر ، شهر مدلی نیست که نقطه ای را در مرکز شهر قرار دهیم و آن را به یک طرف بکشیم یا رها کنیم.


توسعه افقی مشهد خطرناک و پرهزینه است

شریعتی با اشاره به اینکه خانه ها و خیابان ها تنها برای توسعه شهر مهم نیست، تامین آب، برق، گاز و زیرساخت های شهر و عدم ساخت و ساز در حاشیه آن برای توسعه شهر مهم است، گفت: : توسعه افقی شهر واقعا خطرناک و پرهزینه است و هیچ چیز مانند تعمیر امکانات حاشیه شهر مانند ساخت بیمارستان، سینما، جواز ساخت هوایی و غیره به شهر آسیبی نمی رساند.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات مربوط به حاشیه شهر مربوط به مسائل عمرانی است و ارائه تسهیلات ثابت در حاشیه شهر باعث رشد بی رویه شهر می شود و این امر می تواند باعث ایجاد محیطی، اجتماعی، فرهنگی و غیره شود، توضیح داد: مشکلات برای شهر.: انتهای شهر مانند بمبی است که با کوچکترین خطر زلزله و رانش زمین ممکن است منفجر شود.


6cfc1dd8 afd2 408d b303 f2df9cc583b3 خبر خاکستری

این کارشناس مدیریت شهری با تاکید بر اینکه شهردار فعلی مشهد برنامه ای برای حاشیه شهر ندارد و به جز واگذاری چند ون برای حمل و نقل شهری، عملکرد مثبتی در این زمینه ندیده ام، گفت: نیازمند تحول هستیم. نگرش، تا بتواند مشکلات انباشته شده در چندین دوره مدیریت شهری را حل کند.


عدم برگزاری حتی یک نشست خبری در یک سال توسط معاونت فرهنگی شهرداری مشهد

وی همچنین تاکید کرد: کارهای خوب در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد به بدترین شکل ممکن در حال انجام است. برخی در این معاونت، کمبود بودجه را مقصر می دانند. در این یک سال هیچ نشست خبری از سوی معاونت فرهنگی برگزار نشد تا بدانیم چه اقداماتی در این منطقه انجام شده است.»

شریعتی یکی از موارد عجیبی که در مورد شهردار مشهد می توان به آن اشاره کرد انتصابات بسیار بد انجام شد، بیان کرد: مسئولی را پیدا نمی کنید که انتصابات وحشتناکی را تحمیل کرده باشد و از جایی تحت فشار باشد، اما نگه دارید. این مرد یا جای دیگری به او مسئولیت بدهید و ما مردی مثل آقای آفریر نداریم که پشت انتصابات اشتباهش بایستد.


90e430d5 443e 4a66 8c78 e5a87db725d4 خبر خاکستری

مجتبی محمدی فعال فرهنگی و رسانه ای و فعال مدیریت شهری در این میزگرد با بیان اینکه از نظر شهردار و حوزه مدیریت شهری نباید همزمان از هر فردی که می خواهیم تحقیق کنیم بلکه از شخص مورد بررسی قرار گیرد، گفت: و شهر هم همین گذشته را دارد. ما قبلا شهری داشتیم که هزینه های زیادی را به مدیریت جدید تحمیل کرد و مدیر فعلی شهری سابقه مدیریت اجرایی دارد و بر این اساس به سمت فعلی انتخاب شد و باید آن اقدامات مثبت و منفی را سنجید و ما همچنین منکر اقدامات مثبت مدیریت ما یک شهر نیستیم.

وی افزود: مطالبات هنگفت پیمانکاران یکی از دلایل اصلی تحرک کمتر در حوزه ساخت و ساز شهری است و کار عمرانی در این یک سال تنها برای بازگشایی بیشتر پروژه های دوره قبل بوده است و تاکنون شاهد نبوده ایم. عملیات ساخت و ساز جذاب در این دوره.

محمدی خاطرنشان کرد: انتقال پادگان به خارج از مشهد گام مثبتی برای مدیریت شهری بود، اما باید به حاشیه ماجرا نیز توجه داشت که شهردار فعلی 17 سال ثمره برداشت کرده است و اگر این همکاری در رهبری شهر گذشته این بازگشایی ها زودتر انجام می شود.


شهرداری مشهد 8 ماه بدون معاونت شهرسازی اداره شد

این فعال فرهنگی، رسانه ای و مدیریت شهری خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد 8 ماه است که معاونت شهرسازی یعنی قطار سریع السیر بدون راننده ندارد و حتی ناظر هم ندارد و به استعلام ها پاسخ نمی دهد. آقا یک رفرنس بگیریم چون وقتی یک انقلابی در جایگاهی قرار می گیرد تحول ایجاد می کند اما آیا شهردار فعلی در این سمت تحولی ایجاد کرده است؟

وی همچنین ادامه داد: در حوزه عمرانی باید آقای افراری شهردار مشهد باشد. آیا شهردار مشهد اساسنامه سازمان عمران و بازآفرینی را قرائت کرده است، بر اساس این اساسنامه مهم ترین وظایف شامل مدیریت تهیه و اجرای طرح های موضوعی و موضوعی، بازآفرینی فضاهای شهری بر اساس طرح ها جامع و تفصیلی است که وجود دارد. گزارشی از عملکرد در این زمینه ارائه نشده است.


ab41f8db 03e8 4e80 97a4 36441d90e110 خبر خاکستری

محمدی با بیان اینکه حفظ و استفاده از ظرفیت های عملکردی، اجتماعی، بوم شناختی و حریم تاریخی و فرهنگی شهر از دیگر وظایف شهردار است و در این زمینه گزارش عملکردی منتشر نشده است، اذعان داشت: حمایت از ساخت و ساز و تولید مسکن اجتماعی با توجه به هویت شهری در محله های هدف، این نیز از دیگر وظایف شهردار است، اما در این زمینه اجرایی نشده است.


هیچ نشانه ای از تحقق وعده های شهردار و شورای شهر مشهد دیده نمی شود

وی با اشاره به اینکه شهردار در زمان انتصاب وعده هایی داده اما اثری از آن وعده ها نیست و بر اساس آن وعده ها از شورای شهر رای آورد و گفت: دفاع علمی وجود ندارد که شهر کشیده شود. به کویر و تنها نباید باشد. بر اساس شعار باید در جهت گسترش شهر و متمرکز نمودن حرم اهتمام ورزیم و همه جوانب در این زمینه در نظر گرفته شود.

این فعال فرهنگی، رسانه ای و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه بسیاری از خانه های حاشیه شهر فاقد مهندس ناظر، پایان کار و معمار هستند و یک خانه 25 متری در 4 طبقه در حاشیه شهر در حال ساخت است، تصریح کرد: توضیح داد: مهمترین پروژه عمرانی در حوزه حمل و نقل و ناکل، مترو، اتوبوس و ترافیک شهری و همچنین برخی از خیابان های شهر مشهد بیش از 30 سال است که آسفالت نشده است.

وی با بیان اینکه مردم امیدوارند وقتی کاری برای آنها انجام می شود برخی از خیابان ها پروژه داشته باشند اما از آنها استفاده نمی شود، این امر باعث نارضایتی مردم می شود، تاکید کرد: برخی تصور می کنند ساختمان های شهرداری در برخی مناطق نمی توانند مصوبه مهندسی بگیرند.

محمدی با اشاره به اینکه در بسیاری از نقاط شهر ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در حاشیه شهر انجام شده است که در صورت وقوع زلزله قطعا حوادث جبران ناپذیری رخ می دهد، گفت: معابر و کوچه های برخی از نقاط شهر. شهرها حتی قابل تردد هستند و آمبولانس ندارند و باید این مکان ها بازسازی و بازسازی شود و برای این کار برنامه ریزی شود.


هیچ نظارتی بر ساخت و سازهای حاشیه شهر مشهد وجود ندارد

این فعال فرهنگی، رسانه ای و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه افزایش سهم حاشیه شهرها در بودجه سال 1401 مورد انتقاد قرار گرفته است، افزود: بخشی از این افزایش مربوط به بهشت ​​رضا برای ساخت آلاچیق و قبور خانوادگی است که مربوط به شهر اعلام کرد که چه منافعی برای مردم دارد و اگر عناصر چهارگانه در حاشیه شهر قرار گیرند چه منافع و نکات مثبتی برای مردم حاشیه شهر دارد.

وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال 1401 هزار میلیارد تومان بوده و باید از مردم پرسید که چه اتفاقات فرهنگی در این شهر رخ داده است، گفت: من نصب بنر، گلدسته و پرچم را کار فرهنگی نمی دانم حتی آن هم نبود. در این مدیریت شهری اتفاق می افتد.


c4354d0f c736 4cfb a4bf d2c93b9fdea9 خبر خاکستری

محمدی ادامه داد: مردم مشهد نمی خواهند در تهران دیده شوند اما چرا فقط از یک فرد خاص نام برده می شود و مدعی هستند در برنامه رسانه ملی فقط یک میلیون و نیم تومان هزینه کرده اند در حالی که در یک تحلیل شهری هستند. پایگاه خبری باید 5 میلیون تومان خرج کنند.


فرهنگ سازی عمیق در معاونت رسانه شهرداری مشهد انجام نشده است

وی با تاکید بر اینکه فرهنگسراهای سطح شهر هیچ نشانی از فرهنگسرا ندارند و برخی از این فرهنگسراها کارکردی را که باید داشته باشند و حتی همسایگان این مکانها نیز از آن بی بهره اند، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که می کشد. مکان در سطح جامعه تبدیل به فرهنگ می شود و فعالیت های فرهنگی در حوزه های مختلف انجام می شود، باید متفاوت باشد، مثلاً برنامه فرهنگی در حاشیه شهر با منطقه هاشمی متفاوت باشد.

این فعال فرهنگی، رسانه ای و مدیریت شهری گفت: هجمه های فرهنگی و مشهد هراسی در حوزه های مختلف صورت می گیرد اما سوال اینجاست که عملکرد مدیریت شهری با ایجاد معاونت فرهنگی و بودجه هزار میلیاردی چگونه است. وی تصریح کرد: فضای مجازی بازدیدهای زیادی دارد. این موضوع هویت مشهد را تحت تأثیر قرار می دهد، اما شهرداری برای کاهش این تأثیرات چه کرده است؟

وی افزود: در رسانه شهرداری مشهد کار فرهنگی انجام نمی شود و رسانه های شهرداری که باید برای توسعه فرهنگی حوزه شهری باشند به امور دیگری مشغول هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید