گزینه ای برای تمام فصول و انواع امور!

گزینه ای برای تمام فصول و انواع امور!

محبوب اما

مهرداد بذرپاش تنها به یکی از مواردی که رستم قاسمی، مرد نفتی دولت احمدی نژاد باید در پست ریاست وزارت راه و شهرسازی با آن خداحافظی می کرد، اشاره نمی کند. این تصویر با یک زن بی حجاب در کوالالامپور است. وگرنه بذرپاش در حوزه های دیگر نه تنها در زمینه ها و تناقضات چیزی کمتر از ریاست جمهوری ندارد، بلکه زیاد است!

یکی از برکات اعتراضات و ناآرامی ها برای دولت سیزدهم این بود که دولت توانست در این سردرگمی گم شود. در تمام این سروصداهای دو سه ماهه نه نامی از رهبر و نه مطالبه ای از دولت به میان آمد. سخنگوی دولت حتی از این فرصت استفاده کرد و گفت: «علت اصلی اغتشاشات اخیر بالا رفتن شاخص های کشور از سوی دشمنان بود».

واقعیت این است که کابینه ابراهیم رئیسی تاکنون سابقه قابل دفاعی از خود برجای نگذاشته است. از عبدالمالکی که با یک میلیون تومان می خواست کار راه بیندازد و نیامد، رفت سراغ رستمی که قرار بود سالی یک میلیون خانه بسازد؛ او در سال 2014 به عنوان یک میلیون تومان به خانه اش رسید. از وزیر صمت او که هر بار در آستانه استیضاح قرار می گیرد اما با لابی گری برمی گردد، تا وزیر گردشگری اش که همه بوق می زنند و برای گرفتن سهم ایران از بزرگترین رویداد ورزشی ایران به قطر سفر می کنند، در نهایت مشتش خالی بود. از وزیر بهداشت و دارو گرفته تا وزیر ارتباطات که ملقب به وزیر وقفه در ارتباطات است!

در پشت صحنه بازی های سیاسی امروز، معلوم نیست چه اتفاقی افتاده است که رئیس جمهور مانند بذرپاش چهره پر زرق و برقی به خود گرفته است و در این مملکت 80 میلیونی چند مرد وجود دارد که وزیر یک وزارتخانه شود. مدیر موسسه دیگری باید از صندلی خود برکنار شود!

قدرت مدیریت یا قدرت لابی گری؟

با همین دست فرماندهی بود که وعده های انتخاباتی ابراهیم رئیسی بر زمین ماند و هیچ یک از اعضای این کابینه نتوانستند آبروی آقای رئیسی را بخرند. مهرداد بذرپاش این آبرو میخره؟!

مجتبی توانگر او را «آقای همه جا گزینه» خطاب کرد! دو هفته پیش که قاسمی هنوز استعفانامه خود را ارائه نکرده بود و رئیسی نماینده بذرپاش را جانشین قاسمی معرفی کرد، توانگر در توییتی نوشت: «هر وزارتخانه ای که احتمال تغییر آن وجود داشته باشد، این آقا همیشه یک گزینه است، یکی از فشارهایی که رئیس جمهور باید انجام دهد. آن صندلی آقای مهندس! چند توانایی دارید که بتوانید شهردار، وزیر راه، وزیر صلح و رفاه اجتماعی شوید؟ برادر من! چرا اینقدر به قدرت علاقه دارید؟”

برای کسانی که بازرپاش را می شناسند، این توییت قدرتمند کاملا قابل درک است. سال گذشته با خروج عبدالملکی از وزارت کار، بذرپاش یکی از گزینه های اصلی جایگزینی او بود. زمانی که بحث استیضاح فاطمی امین مطرح شد، نام بذرپاش به عنوان جانشین وی به گوش رسید. قرار بود روزی شهردار شود. با این حال او در حال حاضر رئیس دیوان محاسبات است که حضورش در این پست نیز پر از «اما» و «اگر»هایی بود که بلاتکلیف ماندند.

پورحاشیه ریاست دیوان محاسبات را بر عهده دارد

احمد توکلی در تابستان 1378 که برای ریاست اتاق حسابرسی به وی پیشنهاد شد، در نامه ای به کلیباف نوشت که بذرپاش از نظر قانونی شرایط لازم برای این سمت را ندارد. وی نوشت: وقتی برادرانه به آقای بازرپاش تذکر داده شد که شما 20 سال سابقه خدمت ندارید و تجربه شما در خور شأن شما نیست و توصیه می شود برای جلوگیری از اعتراض داوطلب نشوید، گفت که من هستم. نقش مهمی در راه اندازی پژوهشکده در سال 1387 داشت. و بعدها فرمانده بسیج دانشجویی بودم!»

تجربه و صلاحیت علمی بذرپاش برای ریاست اتاق حسابرسی نیز مورد انتقاد و تردید قرار گرفت، اما مجلس نیز وی را تایید نکرد. مردم بهارستان در نهایت به قانون و دیکتاتوری پارلمانی پشت کردند و او را مسئول دیوان محاسبات کردند و کلیباف به بذرپاش گفت که از اعتراض به این عمل غیرقانونی دست بردارید، هر چه شد تمام شد و از این پس ارائه شما در این موقعیت مهم است.

سال گذشته با خروج عبدالملکی از وزارت کار، بذرپاش یکی از گزینه های اصلی جایگزینی او بود. زمانی که بحث استیضاح فاطمی امین مطرح شد، نام بذرپاش به عنوان جانشین وی به گوش رسید. قرار بود روزی شهردار شود. وی در حال حاضر رئیس اتاق حسابرسی است

امروز پس از گذشت دو سال از حضور بذرپاش در اتاق محاسبات کارنامه روشنی از عملکرد وی در رأس یکی از نهادهای اصلی مبارزه با فساد وجود ندارد که بتوانیم از آن خوشحال باشیم.

سعید محمد و نیکزاد درست ترند

طرفدارانش او را با وجود مسائل مالی متعدد و سوء ظن به تخلفات تحصیلی و مشکلات دیگر، مدیری توانا می دانند. محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز روز گذشته در گفت و گو با «راه دانا» اظهار داشت: آقای بذرپاش مدیر توانمندی است که در هر سمتی که بوده عملکرد خوبی داشته و طبیعی است که مجلس رای خوبی به ایشان بدهد.

دو سال پیش در زمان انتصاب بذرپاش به اتاق محاسبات در پاسخ به نامه توکلی گفت: چرا جناب عالی همه مسائل کشور و مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی را کنار گذاشتید و علیه یک موضوع داخلی مجلس بیانیه ای منتشر کردید. این نوع حمایت از بازرپاش و حضور مستمر او در صحنه به عنوان “گزینه ای برای تمام فصول و همه مسائل” برای بسیاری نشان دهنده لابی گری مداوم رئیس جمهور جوان است.

از سوی دیگر مخالفانی مانند زهرا چنارانی تاکید می کنند که بذرپاش از تخصص کافی برای وزارت راه و شهرسازی برخوردار نیست و معتقدند افرادی مانند سعید محمد و نیکزاد صلاحیت و توانایی بیشتری برای تحقق وعده های رئیس جمهور از طریق میدانی دارند. راه و مسکن . چنارانی در گفت و گوی خود درباره برکناری سعید محمد به عنوان سرپرست مناطق آزاد، این برکناری را بر اساس بازی های سیاسی انجام داد.

در پشت صحنه این بازی های سیاسی معلوم نیست چه اتفاقی افتاده است که یک رئیس جمهور قیافه پر زرق و برقی مانند بذرپاش به تن کرد و چقدر مرد در این مملکت 80 میلیونی کم است که برای وزیر شدن یک وزارتخانه باید منصوب کرد. والی، در حالی که دو سال و اندی از سلطنت او می گذرد، آن را از جای خود برداشت و در جای دیگر گذاشت؟

به هر حال یکشنبه هفته آینده 30 آذرماه به مهرداد بذرپاش رای اعتماد داده می شود. از وضعیت مجلس به نظر می رسد که او اعتماد کند و در نهایت وزیر شود. همان وزیر دولتی که نرخ دلار تا 40 تومان بیداد می کند و وعده یک میلیون واحد مسکونی در سال شکسته شده است!

دیدگاهتان را بنویسید