“گزینه کما”؛ آخرین جایگزین برای احیای برجام

“گزینه کما”؛  آخرین جایگزین برای احیای برجام

روز جدید شاید بایدن در پایان دوره ریاست جمهوری خود به یک “توافق هسته ای غیربهینه اما ترجیحی” نزدیک شود. ادامه حیات گیاهی برجام بهتر از مرگ اوست…

در حالی که انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران تنش‌ها را بین تهران و غرب در بحبوحه بن‌بست نسبتا طولانی در مسیر احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشدید کرده است، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران و ایالات متحده چیزی را می‌پذیرند. کما “- یا یک توافق موقت – در حال حرکت برای شکستن بن بست فعلی در مورد چگونگی احیای توافق هسته ای 2015 یا شورای امنیت سازمان ملل است.

به دنبال گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران که مدعی است تهران پاسخ درستی در مورد منشاء اورانیوم کشف شده دریافت نکرده است. [ادعایی] به گزارش رویترز، پیش‌نویس درخواست غرب نشان می‌دهد که ایالات متحده و اروپا از ناظر هسته‌ای سازمان ملل خواسته‌اند تا ایران را محکوم کند و پیشرفت کمی حاصل شده است.

امکان صدور رای

پیش نویس قطعنامه که توسط رویترز مشاهده شد، نشان می دهد که ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان بر شورای منع اشاعه سازمان ملل متحد فشار می آورند تا ایران را به دلیل عدم پاسخگویی به سوالات طولانی مدت در مورد تأثیر اورانیوم بر سایت های اعلام نشده محکوم کند.

قدرت های غربی از ارائه پیش نویس قطعنامه در نشست های سه ماهه قبلی هیئت 35 کشور آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای جلوگیری از بی ثباتی در مذاکرات خودداری کرده اند. اما از ماه مارس تاکنون مذاکراتی انجام نشده است.

اگرچه ایران و آژانس در ماه مارس برای از سرگیری مذاکرات با هدف حل این موضوع توافق کردند، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به کشورهای عضو اعلام کرد که ایران به ذرات یافت شده در سه سایت عمدتا قدیمی اما اعلام نشده پاسخ داده است. او به آنها اعتماد نکرد، این درگیری به اوج خود رسیده است.

پیش نویس را قبل از ارائه به شورای حکام اصلاح کنید

متن پیش‌نویس که برای کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است، از ایران می‌خواهد که فوراً برای انجام تعهدات قانونی خود اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعهد بیشتر برای شفاف‌سازی را بپذیرد. و رفع هرگونه مشکل احتیاطی باقی مانده

در این متن اشاره نشده است که کدام کشورها آن را در روز سه شنبه تولید کردند. اما دو دیپلمات گفتند که این کشورها ایالات متحده و E3، فرانسه، بریتانیا و آلمان هستند.

این پروژه هنوز به طور رسمی برای این نشست که از روز دوشنبه آغاز می شود، ارائه نشده است. اعضای شورای حکام می توانند بدون اعتراض تایید یا رأی دهند، اما احتمالاً پیش نویس قبل از ارائه اصلاح می شود.

واکنش احتمالی ایران

به گزارش رویترز، این اقدام احتمالاً ایران را خشمگین می کند و می تواند به چشم انداز نجات توافق هسته ای ایران در سال 2015 آسیب برساند. مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای احیای برجام به دلیل اختلافات جزئی متوقف شده است. سؤالات باقی مانده است.

در حالی که غرب می گوید ایران در حال نزدیک شدن به آستانه هسته ای است، وزارت امور خارجه ایران گفته است که به هر “اقدام غیرسازنده” انجام شده در نشست هفته آینده هیئت رئیسه پاسخ خواهد داد و بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید می کند.

به گزارش کانال تلگرامی وزارت امور خارجه، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: طبیعتاً نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده شورای حکام واکنش قاطع و مناسبی خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید