گیشه سینما هنگام فیلمبرداری کمدی های چند طبقه / میزان ذائقه مخاطب در مسیر سقوط آزاد


ساعت: 17:07
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838796

امسال دو فیلم «سگ» و «انفرادی» همان مسیری را که «دینامیت» همچنان برنده باکس آفیس هستند ادامه می دهند، در حالی که دینامیت که سال گذشته نزدیک به 60 میلیارد تن فروش داشت، بسیار زشت، سطح پایین و به اصطلاح است. . تخم مرغی ساخته شد که هر مخاطبی را با این فروش شگفت زده کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سال‌هاست که گیشه سینمای ایران در سیطره ژانر «طنز و کمدی» قرار دارد و این فیلم‌ها معمولاً در سینمای ایران اکران می‌شوند، گاه با فاصله‌ی ده‌ها میلیاردی از فیلم‌های ژانرهای دیگر.

البته سینما با مخاطبانش زنده است و در همه جای دنیا ژانر طنز و سرگرم کننده طرفداران زیادی دارد و گیشه ها را همیشه به نفع خود وزن می کنند و تجربه نشان داده که اولویت اول سینماداران همیشه فیلم است. طنز، کمدین و بازیگر معروفی است، بنابراین مخاطبان و مردم می توانند با خرید بلیط فیلم ساعت ها به تماشای این فیلم ها بپردازند.

بی شک یکی از رسالت های سینما سرگرم کردن تماشاگران است تا با حضور در سینما حداقل در این چند ساعت درد و غم و اندوه خود را فراموش کنند و ساعاتی را در کنار خانواده به شادی و خنده بگذرانند. اما برخی معتقدند علاوه بر شادی های لحظه ای در این فیلم ها، یکی دیگر از رسالت های سینما در لایه دوم، آگاه سازی مخاطب از مشکلات اجتماعی و آسیب های اخلاقی به جامعه است که تماشاگر کم می بیند به این مشکلات فکر کند و به آنها فکر کند. در عوض راه حل ها

اما همان فیلم‌های کمدی که در سال‌های اخیر از نظر طنز، داستان، بازی و موقعیت‌های کمدی در صدر جدول باکس آفیس قرار گرفته‌اند، چنان در سطح پایین و پایین‌ترین کیفیت ساخته می‌شوند که دیدن دوباره آن‌ها حوصله زیادی می‌طلبد. . امری که به مراتب از دسترس هر مخاطبی خارج است و این نوع فرماندهی در این سال ها باعث افت شدید سلیقه عمومی مخاطبان فیلم شده است.

امسال دو فیلم «سگ» و «انفرادی» همان مسیر «دینامیت» را ادامه می‌دهند و به گیشه ادامه می‌دهند. دینامیت که در سال گذشته نزدیک به 60 میلیارد تن فروخته بود، آنقدر زشت، سطح پایین و به اصطلاح تخم مرغی است که هر مخاطبی از این آمار فروش شگفت زده می شود.

در جدول زیر آمار یک دهه سینمای ایران در گیشه را مرور کرده ایم و مشخص است که کدام فیلم ها در صدر گیشه قرار دارند.

سال ساخت

نام فیلم

مقدار فروش

1401

خیلی خوب

31.6 میلیارد تومان (تا زمان نگارش این گزارش)

شخصی

14800 میلیارد تومان (تا زمان نگارش این گزارش)

1400

دینامیت

58200 میلیارد تن

گشت ارشاد 3

42 میلیارد تن

1399

شنای پروانه

3.3 تریلیون تن (سالی که کرونا باعث تعطیلی مکرر سینما شد)

خوب بد جاف 2

1500 میلیارد تن

1398

مطرب

38500 میلیارد تن

شش متر و نیم

27200 میلیارد تن

1397

هزار پا

38 میلیارد تن

مصادره

15700 میلیارد تومان

1396

نهنگ عنبر 2

21 میلیارد تن

آینه بغل

20500 میلیارد تن

1395

فروشنده

15700 میلیارد تومان

من السالوادور نیستم

14.300 میلیارد تومان

1394

محمد رسول الله (ص)

14600 میلیارد تن

نهنگ عنبر

7 میلیارد تن

در این جدول و در طول سال‌ها، فیلمی مانند «پروانه‌های شنا» با وجود کارگردانی، داستان و بازی‌های درخشانش، متاسفانه در طول اکران و با وجود جسارتی که به وجود آورد، با اوج بیماری عروق کرونر و سینماهای مکرر مواجه شد. تهیه کننده این فیلم برای اکرانش هزینه کرد، کرونا شکست سنگینی به این فیلم وارد کرد. چرا که به گفته بسیاری از دوستداران و منتقدان سینما، اولین فیلم بلند محمد کارت آنقدر پتانسیل بالایی برای مخاطبان و سینما داشت که قاعدتا می توانست رکوردهای باکس آفیس را بشکند;

فیلم شش متر و نیم سعید روستایی همانند سال 1377 با فروش بیش از 27 میلیارد در میان بسیاری از فیلم های کمدی و کمدی مانند رحمان 1400، تگزاس 2 و مطرب دومین فیلم پرفروش سال شد. و به مردم سینما یادآوری می کند که تماشاگر بدون شک یک فیلم خوب را در میان کمدی های پایین می شناسد و به آن احترام می گذارد. در سال های 94 و 95 نیز همین اتفاق افتاد که «محمد رسول الله (ص)» و «فروشنده» با وجود فیلم های کمدی پرفروش ترین فیلم های آن سال ها شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید