یارانه جدید 140 هزار تنی به ازای هر ایرانی در بودجه سال آینده لحاظ شد + جزئیات

یارانه جدید 140 هزار تنی به ازای هر ایرانی در بودجه سال آینده لحاظ شد + جزئیات

روز جدید : یارانه جدید 140 هزار تنی در ماه برای هر اقشار آسیب پذیر در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده است.

طبق آخرین اخبار از جزییات لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دولت از ابتدای سال 1401، پرداخت 4200 تن تومان اعتبار یکصد هزار میلیارد تومانی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و آسیب پذیر ساماندهی کرده است.

این موضوع را هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد نیز تایید کرد و درباره ساماندهی پرداخت 4200 تنی گفت: مبلغ یکصد هزار میلیارد تن اعتبار در لایحه بودجه سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته شده است که ممکن است مناسب باشد. جایگزین برای پشتیبانی این لایه ها هستند.
این در حالی است که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اخیرا در گفت و گوی تلویزیونی خود تاکید کرده است که ارز 4200 تومانی حذف نمی شود، بلکه نحوه پرداخت آن تغییر می کند. یارانه به اقشار آسیب پذیر تعلق می گیرد.

پارسینه می نویسد: یارانه جدید دولتی فقط به کسانی پرداخت می شود که هم یارانه نقدی و هم یارانه معیشتی دریافت کنند. به عبارت دیگر، تنها حدود 60 میلیون ایرانی مشمول دریافت یارانه جدید دولتی هستند.

میزان یارانه جدید دولتی ماهانه 140 هزار تن برای هر اقشار آسیب پذیر است که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. این میزان در واقع از توزیع 100 هزار میلیارد تن اعتبار بین حدود 60 میلیون اقشار آسیب پذیر ایرانی به دست آمده است.

در عین حال بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر 78 میلیون و 352 هزار و 856 نفر ماهانه 45 هزار و 500 تن یارانه نقدی از دولت دریافت می کنند.

حال اگر تعداد کل یارانه بگیران را بر کل جمعیت (بیش از 85 میلیون نفر) تقسیم کنیم، تعداد دقیق یارانه بگیر و غیر یارانه را مشخص می کنیم. حساب ها و کتاب ها نشان می دهد که در حال حاضر 92 درصد از جمعیت ایران یارانه نقدی دریافت می کنند و تنها 8 درصد از مردم ایران یارانه دریافت نمی کنند.

این در حالی است که دولت به بیش از 20702137 خانوار ماهانه یارانه معیشتی پرداخت می کند.

خانواده های یک نفره 55 هزار تن، خانواده های دو نفره 103 هزار تن، خانواده های سه نفره 138 هزار تن، چهار نفره 172 هزار تن و خانواده های پنج نفره بیش از 205 هزار تن دریافت می کنند.

دولت در نیمه نخست امسال 21 میلیارد و 533 میلیون تن یارانه نقدی و 16 میلیارد و 705 میلیون تن یارانه معیشتی پرداخت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید