یک لایه محافظ بیشتر برای سوژه ای که پاسخگو نیست

یک لایه محافظ بیشتر برای سوژه ای که پاسخگو نیست

روز جدید “یکی روی شاخ بود و تو یک استخوان را قطع کردی.” این عبارت معروف شاید خلاصه ای از مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی باشد. مصوبه ای که در آن مجلس دست خود را کوتاه کرد و رسماً به رقیب خود در زمینه آموزش و فرهنگ اجازه داد تا مصوبات غیر قابل فسخی را به قوانین کشور اضافه کند.

بر این اساس، قانونگذار که تنها قوه مقننه بر اساس قانون اساسی کشور است، «به دیوان عدالت اداری رسیدگی به اعتراض به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی را ممنوع کرده است». این ممنوعیت در حالی صادر شد که بسیاری از حقوقدانان تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی را مغایر قانون اساسی می دانند.

دیروز 176 نماینده از مجموع 242 نماینده حاضر با مصونیت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در برابر شکایات موافقت کردند که بر اساس اصل 90 قانون اساسی قابل شکایت کار مجلس است.

بدین ترتیب علاوه بر مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی امنیت ملی که با اصلاح ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری مصوبات آنها از طریق دیوان عالی کشور قابل اعتراض نیست، شهروندان نیز می توانند نسبت به مصوبات شورای عالی اعتراض کنند. انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی.

این مصونیت در حالی صورت می گیرد که مصوبات اخیر شورا صدای بسیاری را در گروه های مختلف بلند کرده است. معروف ترین این مصوبات که واکنش های بسیاری را در بین کاربران فضای مجازی برانگیخته است، الزام به استخدام معلم از زنان و کودکان است. در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: «در بررسی صلاحیت کلی داوطلبان عضویت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، 5 امتیاز به مجموع امتیازات در ازای ازدواج و 3 امتیاز برای هر یک اضافه می‌شود. فرزند.» «همچنین بر اساس این مصوبه در موارد مساوی در فرم بررسی پذیرش عمومی، اولویت با فرد متاهل است.»

چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد؟

در سالهای اول پس از انقلاب، با ماه عسل کوتاه انقلابیون، کم کم شعله اختلاف بالا گرفت و نیروهای مخالف در مقابل هم قرار گرفتند و دانشگاه مرکز این رویارویی بود.

به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال 59، تحت عنوان انقلاب فرهنگی، دانشگاه ها تعطیل شد و تغییرات زیادی در نظم معلمان و حتی دانشجویان به وجود آمد. در پایان این تعطیلات در 19 آذر 1363 شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در جامعه، تقویت انقلاب فرهنگی، ترویج فرهنگ عمومی و پرورش فضای علمی و فرهنگی اندیشه مادی و مادی گرایانه تشکیل شد. نفی مظاهر و آثار غرب زدگی.

عمده فعالیت این شورا در این سالها بر فرهنگ، آموزش، زنان و غیره متمرکز است.

این شورا دارای 44 عضو اصلی و کامل است که از این تعداد 24 نفر از اعضای ارشد نظام به عنوان اعضای حقوقی هستند و 20 نفر مابقی اکثراً کارمندان سابق هستند که دارای سابقه علمی نیز هستند.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهور به عنوان رئیس، رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان معاون اول رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه به عنوان معاون دوم رئیس جمهور فعالیت کردند.

این مشکل به گونه ای دیگر در حوزه شورای عالی فضای مجازی به وجود آمده است به طوری که با گسترش فضای مجازی در کشور; این شورا در 17 اسفند 1390 به دستور رهبر معظم انقلاب به منظور ساماندهی و مدیریت توسعه فضای مجازی عمدتاً با اهداف مشترک با شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. این شورا که اعضای آن از دو گروه حقوقی و حقیقی تشکیل شده است، در سال های اخیر تحت تاثیر تغییرات و محدودیت های شدید در فضای مجازی قرار گرفته است.

بسیاری مصوبه دیروز مجلس را جدید نمی دانند و معتقدند اقدامات مصونیت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از مدت ها قبل آغاز شده و اکنون با قانون جدید آغاز شده است. شورای عالی فضای مجازی نیز مشمول این مصونیت است

انتقاد از ورود شورا

این در حالی است که هر سال بودجه این شوراها افزایش چشمگیری پیدا می کند و نارضایتی ها از آن نیز بیشتر می شود. چندی پیش نمایندگان مجلس در جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از ورود غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه قانونگذاری انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ احمد نادری نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: ما همیشه تاکید کرده ایم که شورای عالی انقلاب فرهنگی قدرت قانونگذاری ندارد و فقط می تواند سیاست گذاری کند.

نادری با انتقاد از تصمیمات غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «نحوه برگزاری کنکور» و تصمیم اخیر این شورا مبنی بر «اعطای مجوز به سایر دانشگاه ها» افزود: به همین دلیل شورا باید از تصمیم گیری های غیرکارشناسی دست بردارد. “

جبار کوچکی نژاد، نماینده بسیار اصولگرا و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز ماه گذشته با انتقاد از مصوبه شورای عالی انقلاب درباره انقلاب معدنی، آن را غیرقانونی خواند و خواستار لغو آن شد.

مخالفت نمایندگان مجلس با تصویب شورای انقلاب فرهنگی به حدی افزایش یافته است که برخی از آنها در بیانیه‌های قانون سنجش و پذیرش مصوب سال 1392 مجلس شورای اسلامی برای نظام آموزشی کشور و مصوبه اخیر مقام معظم رهبری آمده است. شورای فرهنگ انقلاب در ضوابط سازماندهی ارزیابی و پذیرش داوطلبان آموزش عالی مغایر با تدبیر مقام معظم رهبری است. اما به نظر می رسد دیروز همین نمایندگان با آزادی عمل بیشتر به شورا اجازه دخالت در امور مجلس را دادند.

دیروز قوه مقننه که طبق قانون اساسی کشور تنها قوه مقننه است. دیوان عدالت اداری رسیدگی به اعتراض به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی را ممنوع اعلام کرد.

این مداخلات به حدی شدت یافته که در روزهای اخیر صدای رئیس کل نظام پزشکی کشور بلند شده است. محمد رائیز زاده با انتقاد از مصوبات شورا مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: مشکلی که اکنون در کشور داریم این است که برخی نهادها به جای نظارت و مدیریت، دستگاه های اجرایی تصمیم گیری می کنند. این یک مشکل است و ما به آن اعتراض داریم. دلیلی ندارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای وزارت بهداشت میزان افزایش ظرفیت را تعیین کند، اما شورای انقلاب فرهنگی باید بگوید این نیاز جامعه و کشور است و به وزارت بهداشت اعلام کند. سلامت برای رفع این نیاز سیاست گذاری کند. «اینکه وزارت بهداشت و نهادهای تصمیم گیر را حذف کنیم و بدون نظر حوزه های کارشناسی خودمان تصمیم بگیریم خوب نیست.

دست دیوان عدالت اداری کوتاه می شود

این در حالی است که بسیاری مصوبه اخیر مجلس را چندان جدید نمی دانند و معتقدند اقدامات حفاظتی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از مدت ها قبل آغاز شده و اکنون با قانون جدید آغاز شده است. شورای عالی فضای مجازی نیز مشمول این مصونیت است.

طبق اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیوان عدالت اداری مرجع اصلی رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به کارمندان یا واحدها یا آیین‌نامه‌های اجرایی و احقاق حقوق آنان است. بر این اساس، یکی از اساسی ترین وظایف ذاتی دیوان رسیدگی به دعاوی تجدیدنظر در مورد ابطال مصوبات دولت است. دیوان اداری پیش نویس مواد 170 و 173 قانون اساسی، دو قانون مصوب 1360 و 1385 و دو آیین نامه آیین نامه داخلی مصوب 1362 و 1379 را به همراه اصلاحیه های آنها که موجب کوتاه شدن دست قانون اساسی شد، انجام داد. این کشتی

اما در سال های بعد تلاش هایی برای احیای جایگاه دیوان عدالت اداری صورت گرفت، به طوری که بر اساس تصمیم اولیه سال 1390 مجلس شورای ملی مبنی بر تبصره دوم ماده 12 لایحه قانونی و رویه دیوان عدالت اداری. مقرر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در موارد خارج از اختیارات و وظایف این شورا در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی و رسیدگی است.

اما اگرچه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون سال 1392 به عنوان مستثنیات از صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ذکر نشده است، اما رویه حاکم در سال 1385 برای عدم لغو تصمیمات این شورا است. تنها نمایندگان موضوعی و به روز خواهند بود. یک گروه خاص و کوچک از متفکران وجود دارد، بگذارید جلو بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید