۲۱۱ گونه پرنده در قزوین شناسایی شد/ «هبرا» نماد تنوع زیستی استان است.

بر اساس منابع موجود، بیش از 535 گونه پرنده در ایران شناسایی شده است که حدود یک سوم پرندگان جهان را تشکیل می دهند. بیشتر پرندگانی که در ایران وجود دارند مهاجر هستند. این پرندگان به چند گروه تقسیم می شوند، گروهی که بومی کشور هستند. در ایران مورد توجه و تکثیر هستند، گروه دیگر پرندگان مهاجر زمستانه و دسته دیگر پرندگانی هستند که در بهار و تابستان به کشورمان سفر می کنند. البته گروهی دیگر نیز مهاجران ترانزیت هستند و برای چند هفته یا بیشتر از تالاب های کشورمان دیدن می کنند.

استان های شمالی و جنوبی به دلیل کم بودن اراضی ساحلی و تالاب های وسیع، زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر آبی و ساحلی محسوب می شوند، اما سایر استان ها مانند قزوین در صورت داشتن زیستگاه آبی مناسب از فرود پرندگان مهاجر بی بهره نیستند.

دکتر سیاوش رضازاده رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص وضعیت گونه های پرندگانی که در استان قزوین زندگی می کنند، اظهار داشت: از 535 گونه پرنده ای که در کشور وجود دارد تا کنون حدودا در استان قزوین 211 گونه وجود دارد که از این تعداد 57 گونه پرنده آبزی و آبزی و خشکی زی شناسایی و ثبت شده است.

وی ادامه داد: اکثر پرندگان استان قزوین مهاجر هستند، تعدادی در فصول گرم سال از عرض های جغرافیایی پایین تر و برخی دیگر در نیمه دوم سال در اوایل مهرماه و با گرم شدن هوا از عرض های جغرافیایی بالاتر به این استان مهاجرت کردند. ، به عرض های جغرافیایی بالاتر و مناطق معتدل تر مهاجرت می کنند به زمین می افتند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش قزوین با اشاره به اینکه آمار شماری و آمارگیری از پرندگان سخت است افزود: آمار دقیقی از تعداد پرندگان استان به ویژه پرندگان خشکی وجود ندارد زیرا دائما در حال جابجایی هستند. و بر خلاف پرندگان آبزی، آنها را نمی توان در یک منطقه خاص یافت.

وی ادامه داد: پرندگان آبزی و ساحلی به دلیل اینکه عمدتاً در تالاب ها، آبگیرها و حاشیه رودخانه ها جمع می شوند قابلیت شمارش را دارند و همه ساله همزمان با کل کشور در فاصله 24 دی تا بهمن ماه در 8 تالاب استان سرشماری می شوند. 15.

رضازاده یادآور شد: اردک اردک، اردک، شنگر، باکلان، باکلان بزرگ، حواصیل، خروس کولی، آبزی از جمله پرندگان آبزی و کبک، گنجشک، زاغ، زاغی، کبوتر و… هستند. از جمله پرندگان خشکی در استان قزوین هستند.


a0310796 6aac 4691 ae3c 2b41a2eecf54 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: پرنده هوبره که یکی از گونه های حفاظت شده و مهم است نیز به عنوان نماد تنوع زیستی استان معرفی شده است و دشت الله آباد بین شهرستان های بویین زهرا و آبیک با وسعت بیش از 33000 هکتار تنها زیستگاه از این نوع در روستاها است.

رضازاده گفت: این زیستگاه زیستگاه زمستانی هوبره است و امکان مشاهده آن در فصول پاییز و زمستان در این منطقه وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش قزوین منطقه شکار الله آباد را شمالی ترین زیستگاه این پرنده در کشور عنوان کرد و افزود: منطقه تحت مدیریت الله آباد از سال 1391 به منظور حفاظت بیشتر از این گونه ارزشمند که در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است. در رده پرنده آسیب پذیر (VU) ذکر شده؛ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اداره می شود.

“بالابان و شاهین” گونه ای در حال انقراض و ارزشمند در قزوین

وی همچنین ادامه داد: از گونه های در حال انقراض و ارزشمند پرندگان شکار استان می توان به «بالابان و شاهین» اشاره کرد که در زیستگاه های استان زادوولد می کنند، این پرندگان با ارزش شکار همواره مورد توجه قاچاقچیان و پرندگان شکار آنها بوده است. قاچاق آنها به کشورهای عربی با قیمت بسیار بالا، جمعیت این پرندگان در خطر انقراض است.

f3212703 47bf 4322 9147 0a703d8a967b خبر خاکستری

رضازاده بیان کرد: در استان قزوین 8 زیستگاه آبی به عنوان سایت سرشماری پرندگان آبی و آبزی به سازمان ارائه شده و از سال 1386 هر ساله در دی ماه سرشماری پرندگان آب و آبزی در آنها انجام می شود.

وی گفت: رودخانه خرود و شور، رودخانه شهرآباد و تالاب یعقوبیه، رودخانه شاهرود، حوضچه های تصفیه زباله شهر قزوین، دریاچه ایوان، دریاچه سد منجیل، مخزن رودک و دریاچه سد نهاب از جمله سایت های سرشماری پرندگان در استان هستند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش قزوین از نقش نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر مراکز حفاظتی، باغ وحش ها و باغ پرندگان استان خبر داد و افزود: در حال حاضر تنها مرکز حفاظت از پرندگان وحشی استان در طبیعت روستای بوستان باراجین که کاملا تحت نظارت محیط زیست است و هیچ حیوانی بدون مجوز اضافه یا حذف نمی شود.

رضازاده گفت: بیشتر حیوانات و پرندگانی که در طبیعت آسیب می بینند و پس از درمان امکان بازگرداندن آنها به طبیعت وجود ندارد برای درمان و مراقبت ویژه در این مراکز نگهداری می شوند.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ، استان قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از زیستگاه های اصلی گونه های مهم پرندگان شکار با ارزش از جمله شاهین، شاهین، شاهین دریایی، گرکا، لیلا، کرکس مصری، کاکادو سیاه بال است. ، آب و هوا و شرایط مناسب زندگی، انواع شاهین ها، عقاب ها و ارزش اکولوژیکی این پرندگان را نمی توان دست بالا گرفت زیرا در رأس هرم غذایی و کنترل بیولوژیکی حشرات، خزندگان و جوندگان قرار دارند.

لازم به ذکر است استان قزوین دارای سه منطقه حفاظت شده بشگل، الموت و طارم سفلی به مساحت 128 هزار و 818 هکتار و چهار منطقه ممنوعه شکار و تیراندازی به نام های الموت شرقی و الموت غربی، اوج و الله آباد با مساحتی حدود 335 هزار و 835 هزار هکتار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید