آبله چیست و چگونه منتشر می شود / وضعیت آبله در ایران


ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840803

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در مورد بیماری آبله میمون در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: وزارت بهداشت در حال بررسی افراد مشکوک برای عدم ابتلا به آبله میمون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ آبله میمون یک بیماری نادر شبیه آبله است. بیشتر در جنگل های بارانی مرکز و غرب آفریقا دیده می شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) پس از شناسایی بیش از 100 مورد ابتلا به آبله میمون در اروپا، روز جمعه جلسه اضطراری تشکیل داد.

آلمان شیوع آبله میمون را بزرگترین شیوع در تاریخ اروپا معرفی کرده است. این بیماری در هشت کشور اروپایی از جمله بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا گزارش شده است.


آبله میمون چه شکلی است؟

این ویروس ها بیضی شکل هستند و دارای یک لایه لیپوپروتئین با لوله ها یا زنجیره هایی هستند که DNA ویروس را می پوشانند. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد. از جمله گونه هایی مانند آبله گاوی، آبله شتر، آبله خرگوش و سایر گونه ها. آبله با علائمی مانند علائم آنفولانزا ظاهر می شود. این بیماری باعث ایجاد بثورات پوستی می شود که به صورت و بدن گسترش می یابد. آبله میمون شبیه سرخک انسان است.

این بیماری سال هاست که در بسیاری از نقاط جهان ریشه کن شده است. آبله یک عفونت ویروسی و مسری است. البته کارشناسان می گویند شدت عفونت کم است، اما نوعی ویروس آبله میمون نیز می تواند کشنده باشد.

اسپانیا روز جمعه 24 مورد جدید ابتلا به این بیماری را به طور عمده در منطقه مادرید اعلام کرد. مقامات محلی گفتند که بیشتر موارد این بیماری در سونا شناسایی و بسته شده است.

تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی از علائم اولیه آبله هستند. بثورات و برآمدگی پوست نیز از علائم این بیماری است که اغلب روی صورت ظاهر می شود و سپس به سایر نقاط بدن سرایت می کند. بثورات در نهایت پوسته ها را تشکیل می دهند و ناپدید می شوند.


* این ویروس چگونه منتقل می شود؟

این ویروس می تواند از طریق گاز گرفتن حیوان آلوده یا از طریق تماس با خون، مایعات بدن یا زخم ها و ضایعات آنها منتقل شود. افراد همچنین می توانند با خوردن گوشت حیوان آلوده که به درستی پخته نشده است، بیمار شوند. انتقال بین انسان عمدتا از طریق قطرات تنفسی بزرگ صورت می گیرد. از آنجایی که این قطرات نمی توانند مسافت های طولانی را طی کنند، تماس چهره به چهره طولانی مدت برای انتقال بیماری لازم است. یک مطالعه نشان داد که قبلا فقط حدود 8 تا 15 درصد از عفونت ها از طریق انتقال انسان به انسان و اعضای نزدیک خانواده رخ می داد.

مقامات بهداشتی اسپانیا و پرتغال با صدور یک هشدار بهداشتی ملی خاطرنشان کردند که این بیماری نادر در انسان بسیار مسری نیست و هیچ درمانی وجود ندارد، بنابراین مبتلایان باید منتظر بهبودی این بیماری در طول زمان باشند.


* دوره نهفته آبله میمون

دوره کمون آبله میمون (فاصله عفونت تا شروع علائم) بین شش تا 13 روز است، البته دوره کمون می تواند بین 5 تا 21 روز باشد.
یکی از انواع ویروس آبله کشنده است و می تواند تا 10 درصد از افراد آلوده را بکشد.

بر اساس گزارش آژانس سلامت و ایمنی بریتانیا، حداقل 9 مورد آبله از 6 ماه مه در این کشور گزارش شده است که چهار مورد آن در میان مردان همجنس گرا مشاهده شده است.


* آیا آبله میمون مسری است؟

این بیماری می تواند از حیوان به انسان یا از فردی به فرد دیگر منتقل شود، اما میزان مرگ و میر در اثر آبله بسیار کمتر است. مرگ و میر ناشی از این ویروس در آفریقا از حدود 1 تا 15 درصد در بزرگسالان و حدود 15 تا 20 درصد در کودکان متغیر است. طبق تحقیقات، آبله میمون هیچ جمعیت حیوانی محلی را آلوده نکرده است و فقط انسان را آلوده کرده است.


* عوامل خطر ابتلا به آبله میمون چیست؟

عوامل خطر شامل نیش یا خراش حیوان آلوده ای است که با حیوانات آفریقایی آلوده در تماس بوده است. مطالعات اخیر نشان می دهد که آبله میمون می تواند چندین گونه از پستانداران را آلوده کند. حتی اگر این گونه ها هرگز در زیستگاه طبیعی خود در معرض ویروس قرار نگرفته باشند. با پرهیز از تماس مستقیم فیزیکی با بیمار و استفاده از دستکش و ماسک توسط مراقب، می توان از انتقال بین فردی ویروس جلوگیری کرد.


واکسن آبله

طبق تحقیقات انجام شده، واکسیناسیون آبله می تواند حدود 85 درصد در پیشگیری از آن موثر باشد. واکسیناسیون علیه آبله در دوران کودکی احتمالاً منجر به بیماری خفیف تری می شود. با این حال، این واکسن برای برخی افراد در دسترس نیست و هنوز هیچ درمانی وجود ندارد.


* آبله میمون در ایران

تاکنون موردی از آبله میمون در ایران گزارش نشده است.

پدرام پاک آیین رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تاکنون مورد مشکوک و خاصی نداشته ایم و شبکه بهداشت و درمان کشور در حال بررسی موارد مشکوک است.

وی افزود: آبله میمون یک بیماری ویروسی و از ویروس سرخک انسانی است. در حال حاضر 15 کشور در سراسر جهان موارد مشکوک به این بیماری را گزارش کرده اند. در این 15 کشور، 197 مورد مشکوک گزارش شده و 108 مورد تشخیص قطعی در سراسر جهان داده شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در مورد بیماری آبله میمون در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: وزارت بهداشت برای اطمینان از عدم ابتلا به آبله میمون افراد مشکوک را بررسی می کند. همچنین کتابچه راهنمای پیشگیری و درمان این بیماری تنظیم شده و در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد.

وی گفت: شیوع این بیماری خیلی زیاد نیست. این بیماری در اثر تماس با حیوان آلوده، تماس با لاشه یا خوردن گوشت آن، گاز گرفتن یا خاراندن پوست حیوان آلوده و همچنین استنشاق قطرات تنفسی انسان، عطسه ایجاد می شود. بیماری بالا نیست، تصور نمی شود که باعث اپیدمی شود و دلیلی برای نگرانی نیست.


* تصمیمات پزشکان کشوری از خطر جلوگیری می کند

ویروس آبله همچنین از طریق تماس نزدیک با ترشحات تنفسی یا ضایعات پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و دوره نهفتگی آن تا حدود سه هفته می رسد. البته میزان انتقال و سرایت به اندازه آبله مرغان یا آبله مرغان که در گذشته رایج بوده است نیست. اکثر مبتلایان به طور خود به خود بهبود می یابند و مرگ و میر در کنگو و غرب و آفریقای مرکزی یک درصد است.

هنوز هیچ موردی از آبله میمون در کشور ما ثبت نشده است و اگر در شبکه های اجتماعی نگرانی از ورود این ویروس به کشور وجود دارد به این دلیل است که اکثر ما در شبکه های اجتماعی در معرض اطلاعات بسیار غیرضروری، غیر ضروری و حتی نادرست هستیم.

ما آزمایشگاه هایی برای تشخیص آبله میمون داریم و قطعا تصمیمات جدی برای گزارش موارد مشکوک به متخصصان گرفته می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید