آب در قنوات سنتی کهگیلویه از بین می رود


ساعت: 14:15
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820941

کانال های آب کشاورزی کهگیلویه فرصتی برای هدر رفت سنتی آب در حاصلخیزترین مزارع این شهرستان است تا کشاورزان کهگیلویه ای راه حل این مشکل را از کارکنان جویا شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس ، به جرات می توان گفت بحران آب تنها بحرانی است که تاکنون هیچکس آن را جدی نگرفته است و هر از چند گاهی جلسات مدیریت آب در کهگیلویه و بویراحمد و سایر شهرستان ها برگزار می شود اما اینطور نیست. روشن است که چرا امکان ندارد چرا که بحران آب می تواند زنگ خطری برای مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها تلقی شود.

شهرستان کهگیلویه در منطقه گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 50 هزار هکتار اراضی آبی و مستعد کشاورزی است. ما منبع عظیمی از زندگی هستیم.

در سال های اخیر به دلیل تنش آبی و رطوبت ناکافی در زمین های کشاورزی شاهد هدررفت 60 درصدی گندم این شهرستان بوده ایم.

در همین راستا کشاورزان شهرستان کهگیلویه یکی از مهم ترین مشکلات خود را در زمینه انتقال آب به زمین های کشاورزی، آلودگی این کانال ها و هدر رفت آب شناسایی کرده و از مسئولان برای رفع این مشکل می خواهند.


acf987a5 6a06 4bb0 84c3 8f02d580da4a خبر خاکستری

مصطفی نوری کشاورز کهگیلویه ای از عدم استحکام کانال های آبیاری گلایه کرد. متولیان و کارمندان باید پاسخگو باشند چرا که هر بار که به شوراهای شهر مراجعه می کردیم با پاسخ های ناامیدکننده آنها مواجه می شدیم که همواره از کمبود بودجه لازم گلایه داشتند.

سرپرست استان کهگیلویه در این خصوص با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب برخی از سراب های کشاورزی این شهرستان نارضایتی کشاورزان را در پی داشته است، گفت: در اولویت قرار گرفت.


72d914b9 f9d0 450a 95af ffc14314a011 خبر خاکستری

عبدالعزیز موسوی با تاکید بر اینکه برای حفظ تولید و حفظ محصول وام تعمیر و بازسازی کانال های آبیاری کشاورزی و سراب اعطا می شود، افزود: با وجود مشکلات بودجه تاکنون اقدامات خوبی در روستاها برای رفع جدی مشکلات انجام شده است. “اقدامی صورت گرفته است.

رئیس جهادکشاورزی کهگیلویه همچنین استفاده از کانال های بتنی انتقال آب را در بهره وری آب موثر خواند و گفت: اجرای این طرح ها دارای مزایای مختلفی از جمله انتقال سریع آب به مزارع، جلوگیری از هدر رفت آب، استفاده بهینه از آب است. آب و به افزایش محصول کمک می کند. کشاورزی وجود دارد.


d06938fd cb6d 42b7 a475 98aba74476eb خبر خاکستری

حکمت الله نریمانی افزود: یکی از مشکلات مهم کشاورزان در انتقال آب به زمین های کشاورزی آلودگی این کانال ها و هدر رفت آب است که با اجرای این طرح ها رفع می شود.

امیدواریم مشکل دیرینه کشاورزان کهگیلویه در خصوص قنوات سنتی آن که منجر به هدر رفتن منابع آبی و کاهش عملکرد محصولات کشاورزی شده است با تامین اعتبارات لازم از سوی مسئولین هر چه سریعتر برطرف شود. جلوگیری از هدررفت آب که بخشی جدایی ناپذیر از بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید