آتش جنگ روسیه و اوکراین غذا را گران کرد/ بحران قحطی در آسیا جدی است؟

آتش جنگ روسیه و اوکراین غذا را گران کرد/ بحران قحطی در آسیا جدی است؟

روز جدید : مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 141 رای موافق، 5 رای مخالف و 35 رای ممتنع از روسیه خواست تا حملات خود به اوکراین را متوقف کند.

روسیه می گوید نیروهایش خرسون را پس از بمباران کیف و خارکف تصرف کرده اند. پنتاگون می گوید کاروان روسیه در شمال کیف به دلیل تجدید گروه بندی و چالش های لجستیکی متوقف شده است.

سازمان ملل متحد می گوید 227 غیرنظامی در اوکراین کشته و 525 نفر زخمی شده اند. بیش از یک میلیون نفر در یک هفته فرار کردند. روسیه می گوید بلاروس روز پنجشنبه دور دوم مذاکرات با اوکراین را برگزار خواهد کرد.

احتمال گرسنگی چقدر است؟

ورود پناهجویان اوکراینی به لهستان با ماشین و پیاده، یادآوری جنگ جهانی دوم را برای همه سخت می کند. زمانی که منطقه در اثر جنگ ویران شد، قحطی گسترش یافت و میلیون‌ها اوکراینی از گرسنگی جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر جنگ جهانی وجود ندارد، اما بحران غذایی دیگر منطقه ای نخواهد بود. آنچه اکنون در اوکراین اتفاق می افتد در حال گسترش است و دسترسی به غذا را در کشورهای کمتر مرفه که به صادرات غلات و سایر محصولات غذایی از اوکراین و روسیه وابسته هستند، تهدید می کند.

امروزه منطقه دریای سیاه مرکز حیاتی تولید و تجارت کشاورزی جهان است و اوکراین یکی از سبدهای نان جهان است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین و روسیه واردکنندگان خالص غلات بودند. هر دو کشور در حال حاضر 29 درصد از صادرات گندم جهان را به خود اختصاص داده اند که 19 درصد از صادرات ذرت جهان و 80 درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان را نیز به خود اختصاص داده است.

پس از تنها چند روز درگیری، بازارهای جهانی کالا در آشفتگی قرار دارند. تحویل به دریای آزوف هفته گذشته متوقف شد. قیمت آتی گندم در هیئت تجارت شیکاگو 12 درصد جهش کرد و این افزایش در حالی رخ داد که قیمت‌های کشاورزی به دلیل همه‌گیری تاج و تورم گسترده افزایش یافته است.

غلات اکثریت فقیرترین مردم جهان را تشکیل می دهند. قیمت های بالاتر فشار قابل توجهی بر کشورهای فقیر مانند بنگلادش، سودان و پاکستان وارد می کند که در سال 2020 تقریباً نیمی یا بیشتر از گندم خود را از روسیه یا اوکراین دریافت کردند، همچنین مصر و ترکیه که بیشتر گندم از آنجا می آید. کشور را وارد کرد.

بدتر از آن، روسیه و بلاروس، محل تهاجم و متحد نزدیک روسیه، نیز صادرکنندگان عمده کود هستند و روسیه در صادرات کود پیشرو در جهان است. قیمت ها که قبل از جنگ در بالاترین حد تاریخی بودند، افزایش یافته اند. کمبود کود همچنین تولید جهانی محصول را تهدید می کند، زیرا ممکن است تمام یا 13 درصد ذرت و 12 درصد از صادرات جهانی گندم اوکراین از بین برود.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل در ماه نوامبر هشدار داد که جهان با یک “قحطی فاجعه بار” صدها میلیون نفری مواجه است، به ویژه در افغانستان، جایی که گرسنگی میلیون ها نفر را گرفتار کرده است.

تاکنون نزدیک به 500000 نفر از اوکراین فرار کرده اند و برنامه جهانی غذا در حال حاضر برای کمک به حدود 3.1 میلیون نفر در اوکراین و اطراف اوکراین که به غذا نیاز دارند، کار می کند.

اروپا زیر بار تورم است

افزایش قیمت نفت باعث افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی می شود. از نظر تورم، قیمت نفت به طور مستقیم بر قیمت کالاهای تولید شده با فرآورده های نفتی تأثیر می گذارد. قیمت نفت به طور غیرمستقیم بر هزینه هایی مانند حمل و نقل، تولید و گرمایش تأثیر می گذارد.

نفت خام برنت دیروز با 6.79 دلار در هر بشکه افزایش به 119.69 دلار در هر بشکه رسید و وست تگزاس اینترمدیت امروز با 5.69 دلار افزایش به 116 دلار در هر بشکه رسید. به 24 سنت رسید.

نفت خام ایران نیز از این افزایش قیمت بی تأثیر نمانده است، به طوری که نفت خام سبک ایران در 24 ساعت گذشته یک دلار و 56 سنت افزایش یافته و اکنون قیمت هر بشکه 101 دلار و 41 سنت و نفت خام سنگین ایران است. گل سرخ. همچنین در این مدت 1.56 دلار افزایش یافت و در حال حاضر 9.51 دلار قیمت دارد.

تورم در منطقه یورو در ماه فوریه به 5.8 درصد رسید که نشان می دهد با افزایش قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت جنگ برای اروپا چقدر بالا خواهد بود.

فشار شدید قیمت ها عمدتا ناشی از قیمت انرژی است که 32 درصد و قیمت مواد غذایی فرآوری نشده 6.1 درصد افزایش یافته است. حتی بدون این متغیرها، روند تورم به میزان قابل توجهی افزایش یافت و 2.9 درصد از 2.4 درصد در ژانویه افزایش یافت که نشان دهنده انعطاف پذیری فشارهای قیمتی است.

دیدگاهتان را بنویسید