آتش سوزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

ساعت: 09:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1784984

به دنبال درخواست اتحادیه اروپا برای «کاهش فوری تنش» بین ارمنستان و باکو و درخواست ارمنستان برای کمک روسیه، ایروان اعلام کرد که با میانجیگری روسیه با آتش بس با جمهوری آذربایجان موافقت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، ارمنستان پس از بدترین درگیری ها از زمان جنگ 44 روزه سال گذشته بین نیروهای ارمنستان و ارتش آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی که منجر به کشته شدن حداقل 6500 نفر شد، از روسیه خواسته است تا از خود دفاع کند.

درگیری زمانی پایان یافت که روسیه برای صلح میانجیگری کرد و حدود 2000 نیروی حافظ صلح را در منطقه مستقر کرد. ترکیه نیز از جمهوری آذربایجان حمایت کرد.

وزارت دفاع ارمنستان روز سه شنبه اعلام کرد: بر اساس توافق با میانجیگری طرف روسی، تبادل آتش در قسمت شرقی مرز ارمنستان و آذربایجان برقرار شده و وضعیت نسبتا با ثبات است.

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان پیشتر گفته بود: «از آنجایی که آذربایجان به سرزمین‌های مستقل ارمنستان حمله کرده است، ما از روسیه می‌خواهیم از تمامیت ارضی ارمنستان بر اساس توافقنامه دفاع متقابل 1987 بین دو کشور محافظت کند.» .

روسیه یک پایگاه نظامی در ارمنستان و نیروهای حافظ صلح در قره باغ کوهستانی دارد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، تلفنی درباره وضعیت مرزی گفتگو کردند. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز تلفنی با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود گفتگو کرد.

در همین حال، یاسر علی اف، نماینده دائم جمهوری آذربایجان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت با اشاره به آمادگی باکو برای امضای معاهده صلح با ارمنستان، گفت: باکو معتقد است هیچ جایگزینی برای عادی سازی روابط با ایروان وجود ندارد.

این دیپلمات با ادعای اینکه وضعیت مرزی نتیجه “ایده های مخرب خطرناک” ارمنستان است، گفت: آذربایجان آمادگی خود را برای عادی سازی روابط با ارمنستان از جمله با امضای معاهده صلحی که صلح، توسعه و توسعه پایدار را تضمین می کند، اعلام می کند. .

وی گفت: باکو متقاعد شده است که هیچ جایگزینی برای عادی سازی روابط بین دو کشور بر اساس به رسمیت شناختن متقابل، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی در داخل مرزها وجود ندارد. در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

وزارت دفاع ارمنستان بدون اشاره به تعداد دقیق قربانیان اعلام کرد که حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به نیروهای ارمنی منجر به کشته و زخمی شدن طرف ارمنی شده است. این وزارتخانه افزود که ایروان کنترل “دو موضع نظامی” را در درگیری ها از دست داده است. این وزارتخانه بعدا تایید کرد که تنها یک نفر کشته شده است.

برخی خبرگزاری ها از جمله رویترز به نقل از پارلمان ارمنستان گزارش دادند که در درگیری های مرزی 15 سرباز ارمنی کشته و 12 سرباز دیگر گروگان گرفته شده اند.

ارمنستان نیز مدعی است که «تلفات سنگینی» به نیروهای آذربایجان وارد کرده است. وی افزود: درگیری ادامه داشت و از شدت آن کاسته نشد.

ایروان همچنین گفت که نیروهای جمهوری آذربایجان از “توپخانه و سلاح های با کالیبرهای مختلف” استفاده کردند.

نیروهای حافظ صلح روسیه در نوامبر سال گذشته به عنوان بخشی از توافق آتش بس با میانجیگری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مستقر شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید