آخرین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان

آخرین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان

در روزهای اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تلاش برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داده است. محمدرضا پورابراهیمی در نشست با اعضای ستاد هماهنگی کانون های بازنشستگان و دستگاه های اجرایی تحت پوشش تامین اجتماعی گفت: یکی از مهمترین موضوعات بحث افزایش مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی است. در سال 1400 بر اساس مصوبات مجلس و قانون برنامه ششم مقرر شد حداقل ها برای افزایش حقوق این قشر اعمال شود که به دلایل مختلف انجام نشد.

افزایش چند ساله حقوق کارگران و بازنشستگان موضوعی است که این روزها با توجه به افزایش تورم در جامعه بسیاری منتظر آن هستند. این در حالی است که در بودجه 1401 تعهدی برای افزایش میزان حقوق متناسب با حقوق بازنشستگان و کارمندان بیمه پیش بینی نشده است.

اما ابراهیمی قول داد که به زودی نشست مشترک نمایندگان کانون های بازنشستگان تامین اجتماعی با حضور وزیر رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون اقتصادی برگزار شود. و پیش بینی های لازم در بودجه 1401 برای رسیدگی به مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داد.

در همین رابطه علیرضا حیدری نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در گفتگو با جامعه 24 در واکنش به خبر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به این موضوع که این موضوع در حال حاضر به دلیل عدم موفقیت در این زمینه است. ماده 41 قانون کار حقوق کارگران را تعیین می کند و ماده 111 قانون تامین اجتماعی بر اساس ماده 41 قانون کار و ماده 96 مصوب هیات وزیران حقوق و مستمری بازنشستگان را تعیین می کند. بر اساس این ساختار، حقوق کارگران و بازنشستگان هر ساله در سطوح مختلف تعیین می شود.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با کانون بازنشستگان و سایر مجموعه های مرتبط با بازنشستگان و بیمه شدگان گفت: این جلسات بیشتر جنبه مشورتی دارد زیرا ساختار تعیین حقوق و مستمری بازنشستگان کاملا مشخص است.

حیدری گفت: ماده 41 قانون کار که تعیین دستمزد را برعهده دارد، بر اساس شاخص هایی مانند سبد نگهداری و … از سوی شورای عالی کار ابلاغ شده است که در ماده 111 قانون تامین اجتماعی نیز مقرر شده است که مستمری از کارافتادگی، مستمری و مستمری بازماندگان عمومی نباید کمتر از حداقل دستمزد کارگر عادی و مطابق مصوبات شورای عالی کار و کمتر از حداقل مزد کارگران باشد.

حیدری تاکید کرد: تعیین دستمزد کارگران ماده 41 قانون کار که مبنای مستمری بگیران تامین اجتماعی بر اساس ماده 111 قانون بیمه سلامت است با توجه به دو شاخص تورمی اعلامی از سوی مراجع ذیربط و حداقل معیشت مطابقت دارد. به خانواده

وی یادآور شد: در هیچ یک از مصوبات اصل 41 رعایت نشده است، زیرا حداقل دستمزد هیچگاه تاثیری روی دستمزد نداشته است و شورای عالی کار نیز بر این شکاف تاثیرگذار است. هر چه تورم بیشتر باشد، تفاوت بیشتر و فشار به ترتیب بر خانواده کارگر و مستمری بگیر بیشتر می شود، زیرا مستمری ها از حق بیمه کارکنان پرداخت می شود.

این فعال کارگری یادآور شد: اگر مصوبه شورای عالی کار مطابق ماده 41 قانون کار باشد و بتواند قشر شاغل را قانع کند، بالطبع میزان حق بیمه تامین اجتماعی و در نتیجه مستمری ها افزایش می یابد. در هر صورت باید منتظر جلسه بعدی شورای عالی کار باشیم تا حداقل دستمزد بر اساس تورم و حداقل دستمزد تعیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید