آخرین جزئیات تامین آب منطقه سیستان با شیرین سازی چاه های عمیق


ساعت: 15:57
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887666

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد؛

قاسمی آخرین جزئیات تامین آب منطقه سیستان از طریق نمک زدایی چاه های عمیق را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شام ما; علیرضا قاسمی درباره وضعیت آب شمال استان گفت: دشت سیستان به عنوان یک منطقه فوق استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است که از نظر پیشینه تاریخی قدمتی چند هزار ساله دارد. اما در سال های اخیر به دلیل امتناع افغانستان از آزادی آبه دست راستی دچار مشکلات زیادی شده است.

وی ادامه داد: وضعیت به گونه ای پیش رفته که چاه نیمها که از منابع آب شرب شهرها و روستاهای سیستان محسوب می شود چند سالی است که از رودخانه هیرمند آب دریافت نمی کند که این امر توسط مدیریت در حال انجام است. جابجایی آب بین چاه ها نیمی از چهار به سه و دو به یک و تصفیه آب از طریق ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه های موجود و انتقال آن از طریق خطوط انتقال و شبکه های توزیع در اختیار مردم منطقه قرار می گیرد.

این مسئول تصریح کرد: پس از سفر رئیس جمهور به استان و نظر مساعد وزیر نیرو و با هماهنگی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، موضوع استفاده از چاه های عمیق و توسعه چاه های جدید مطرح شد. چاه در دستور کار وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به این اهمیت مقرر شد برای چاه های عمیق ۲ و ۳ آب شیرین کن نصب و با اجرای خطوط انتقال جدید به خطوط انتقال و شبکه های توزیع روستایی متصل شود.

قاسمی با اشاره به اینکه بر اساس شعار سال، شرکتی مبتنی بر دانش به عنوان سرمایه گذار پروژه معرفی می شود، افزود: برای تحقق این طرح، شیرین سازی آب در گمانه شماره سه با استفاده از ظرفیت سرمایه گذار انجام شد. طول می کشد. مجوزهای قانونی و مرحله امضای قرارداد بر عهده سرمایه گذار است.

وی افزود: با توجه به اینکه دستگاه های آب شیرین کن توسط شرکت دانش بانیان استفاده می شود، تجهیزات آب شیرین کن و نصب آن نیاز به زمان دارد که انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اذعان داشت: این شرکت دانش بنیان نیازمند ساخت تجهیزاتی است که راندمان شیرین سازی آب چاه را به بالای 90 برساند، شرایطی که برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد زیرا عرف نمک زدایی آب شیرین کن ها 70 درصد است.

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت شرایط محیطی منطقه و نیاز به مدیریت پساب، در این طرح از تجهیزاتی استفاده می شود که بیشترین بازدهی را داشته و کمترین میزان پساب را تولید می کند.

قاسمی با بیان اینکه در فاز اول روزانه هزار متر مکعب از طریق یک خط انتقال 6 کیلومتری به خطوط آبرسانی شهر نیمروز وصل و بخشی از کمبود رفع می شود، افزود: این پروژه پس از بهره برداری به بهره برداری می رسد. نصب تجهیزات و تکمیل خط تولید و بهره برداری می شود.

وی با اشاره به اینکه خط انتقال در قالب طرح آبرسانی جهادی اجرا می شود، ادامه داد: این خط در مرحله آماده سازی لوله ها و مصالح مورد نیاز است. در مرحله دوم ظرفیت نهایی چاه شماره 3 که 2500 متر مکعب در روز در پایان سال می باشد وارد زنجیره می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: نصب آب شیرین کن و احداث خط انتقال نیز برای چاه شماره 2 در دستور کار قرار گرفته و برنامه ریزی شد و پس از سفر وزیر کشور به سیستان مقرر شد که چاه های عمیق جدید آغاز شود. انتقال سکوی حفاری به سیستان

وی افزود: آبفا در حال حاضر آماده مذاکره با سرمایه گذاران برای واگذاری کار و احداث آب شیرین کن است که در صورت حصول نتیجه و توافق در مراحل بعدی انجام خواهد شد.

به گفته قاسمی، برنامه ریزی به گونه ای انجام می شود که در مناطق مختلف از جمله هامون، هیرمند و نیمروز چاه های جدید حفر می شود و با توجه به کیفیت چاه ها نمک زدایی انجام می شود و انتقال جدید به روستاها متصل می شود. شبکه های.

وی بیان کرد: حفر چاه های جدید که در دستور کار وزارت نیرو و معاونت علمی رئیس جمهور قرار دارد نیازمند اعتبارات و منابع مالی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: این شرکت در فاز اول آب شیرین کن عمیق چاه، در نظر دارد روزانه 19 هزار متر مکعب آب شیرین را به شبکه های کم آبی روستایی تزریق کند تا منابع موجود تامین و عمق را هم افزایی کند. چاه ها وابستگی آب آشامیدنی منطقه به رودخانه هیرمند را به حداقل می رساند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید