آخرین جزئیات طرح همسان سازی بازنشستگی

آخرین جزئیات طرح همسان سازی بازنشستگی

روز جدید : در حالی که بازنشستگان به دنبال تصویب طرحی برای همسان سازی دستمزد دائمی هستند، گزارش ها حاکی از به تعویق افتادن این طرح هستند.

دولت به طور جدی طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را دنبال نمی کند. این گلایه ای است که اخیرا از زبان بازنشستگان شنیده می شود.

بررسی ها نشان می دهد دو مرحله تناسب دستمزد توسط دولت دوازدهم انجام شد و مستمری بگیران کشور پس از دو مرحله تناسب، تفاوت معناداری در حقوق بازنشستگان مشاهده کردند. بر این اساس مقرر شد در مسیر ماندگاری مستمری ها یکسان شود در حالی که اکنون همسان سازی مستمر مستمری ها مانند طناب است که برخی برای تصویب و اجرا هستند و یک طرف طناب را می کشند و برخی دیگر معتقدند همسان سازی به خوبی انجام نمی شود. و طرف دیگر رشته ها را می کشد و هر کدام سعی می کند بر دیدگاه خود تأکید کند.

برخی با توجیه دائمی مبنی بر تورمی بودن افزایش دستمزد و برخی دیگر مخالف هستند، اما عدم حمایت مالی برای تأمین مالی همسان سازی دائمی دلیل مخالفت آنها با این موضوع است. البته برخی از نمایندگان مجلس نیز می گویند که در صدد تصویب لایحه ای برای دائمی شدن همسان سازی هستند.

علی ترکاسوند، دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اخیرا با گلایه از عدم پیگیری جدی طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت، گفت: انتظار داریم مجلس از دولت توضیح بخواهد. به گفته وی، پس از سال ها بلاتکلیفی، دولت قبل گام های کوچکی در بحث طرح همسان سازی برداشت و مجلس نیز خواستار تصویب دائمی این مصوبه شد، اما اکنون نمی دانیم موضع دولت در این زمینه چیست.

این در شرایطی است که با توجه به اظهارات ترکاسوند مبنی بر تاثیر شدید تورم بر سطح معیشت بازنشستگان، «هزینه زندگی کارگران و مستمری بگیران بسیار افزایش یافته و کارگران با حقوق 3.4 میلیون تنی حتی قادر به پرداخت نیستند. برای هزینه های روزانه و نه دارو و درمان “امروزه بسیاری از آنها از این بیماری رنج می برند.”

دبیر اجرایی خانه کارگر ری توضیح داد: پس از 30 سال کار، یک بازنشسته در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته است که باید به عنوان نگهبان و تاجر زندگی خود را تامین کند. درخواست از بازنشستگان برای اجرای طرح همسان سازی اسراف نیست، اما زندگی آنقدر سخت شده که دیگر نمی توانند با این حقوق زندگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید