آخرین خبر افزایش حقوق کارگران

آخرین خبر افزایش حقوق کارگران

روز جدید مذاکرات دستمزد 1401 اولین آزمون دولت سیزدهم در این حوزه است و کارگران در راستای سیاست های دولت برای برقراری انصاف در دستمزد منتظر گشایش هایی در این حوزه هستند.

فرامرز توفیکی، رئیس کمیته حقوق و دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اجتماعی در مورد حقوق کارگران و پیشنهاد افزایش 35 درصدی آن، پرسید: ماده 41 قانون کار. و حقوق را متناسب با هزینه زندگی تعیین کنند، بلافاصله آمدند و گفتند که حقوق سال آینده باید 35 درصد افزایش یابد؟

نقد: قاعده تعیین حقوق کارگران با روندی که در قانون بودجه و در مورد حقوق کارمندان دنبال می شود کاملاً متفاوت است. در مذاکرات دستمزد، به جای اینکه نمایندگان مجلس پیشنهاد دولت را بررسی و تعدیل کنند، شرکای اجتماعی بر اساس قانون کار چانه زنی می کنند و در نهایت حقوق سال نو را تعیین می کنند.

بر این اساس، دخالت مستقیم نمایندگان مجلس یا مقامات دولتی در موضوع تعیین دستمزد، حتی برای اهداف خیرخواهانه، نتیجه معکوس دارد و ممکن است بر مذاکرات دستمزد تأثیر بگذارد. مذاکرات دستمزد 1401 اولین آزمون دولت سیزدهم در این حوزه است و کارگران در راستای سیاست های عدالت مزدی دولت منتظر گشایش در این حوزه هستند.

در این شرایط بهترین راه برای صیانت از مذاکرات دستمزدی و منافع کارگران و کارفرمایان این است که مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس به منظور توانمندسازی صاحبان مشاغل و پرداخت دستمزد مناسب، قوانین موجود را به طور کامل اجرا کنند و تولید را تحریک کنند. نیروی کار، به ویژه گرفتن سمت. که می تواند بر مذاکرات سه جانبه تاثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید