آخرین دور مذاکرات هسته ای به عنوان پایان بازی؟!

آخرین دور مذاکرات هسته ای به عنوان پایان بازی؟!

روز جدید : هر چه مذاکرات بیشتر ادامه یابد، محدودیت های برنامه ایران بر اساس «بندهای غروب آفتاب» برجام زودتر به پایان می رسد. راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده اذعان کرده است که زمان ساخت سلاح هسته‌ای کاهش یافته است و بازگشت به حالت عادی اگر نگوییم غیرممکن، ممکن است دشوار باشد.

مذاکرات هسته ای با ایران وارد فاز نهایی می شود. این برای جلوگیری از یک بحران جدید در خاورمیانه به پایان می رسد.

در دنیای رقابت ژئوپلیتیکی فزاینده برای اوکراین، تایوان و جاهای دیگر، قدرت‌های بزرگ حداقل توانسته‌اند در تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران همکاری کنند. پس از هشت دور مذاکره در وین، آیا آنها می توانند توافق هسته ای را که باراک اوباما در سال 2015 بر سر آن به اجماع رسید و سه سال بعد توسط دونالد ترامپ رها شد، احیا کنند؟ دور بعدی مذاکرات که قرار است این هفته آغاز شود، بسیار مهم به نظر می رسد.

یک منبع آگاه می گوید که مذاکره کنندگان هرگز تا این حد به پیشرفت نزدیک نبوده اند، اما در عین حال هرگز تا این حد به شکست نزدیک نشده اند. مقامات ایالات متحده به طور قابل توجهی از چشم انداز توافق خوشحال هستند. هفته گذشته آمریکا در اقدامی جدید از حسن نیت خود اعلام کرد که شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی می‌توانند بار دیگر از تحریم‌های آمریکا خارج شوند تا در برخی فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی در ایران شرکت کنند.

خطرات خرابکاری توسط برخی گروه ها نیز آشکار است. افراط گرایان ستیزه جو آمریکایی صدای مخالفت خود را بلند کرده اند. انصارالله حملات موشکی و پهپادی علیه امارات در یمن را تشدید کرده است. این امر منجر به استقرار یک ناو جنگی و جنگنده های پیشرفته آمریکایی نه تنها برای حفاظت از کشور، بلکه برای ارسال یک هشدار ضمنی به ایران شد. اسرائیل در حال انجام حملات نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است. همکاری امنیتی با کشورهای خلیج فارس در حال افزایش است.

برجام برنامه هسته ای ایران را به شدت محدود کرده و بازرسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را در ازای لغو بسیاری از تحریم ها تشدید کرده است. با این حال، اسرائیل و حتی برخی از دموکرات ها آن را محکوم کردند. برجام به ایران این امکان را داده است که در 15 سال آینده غنی سازی اورانیوم در مقیاس بزرگ را از سر بگیرد. برجام همچنین ایران را ملزم به توقف برنامه موشکی یا فعالیت های منطقه ای خود نکرد.

ترامپ که برجام را «بدترین توافق تاریخ» خوانده بود، تحت یک کمپین «فشار حداکثری» تحریم های سختی را اعمال کرد. در واکنش به این رویکرد، ایران به تدریج غنی سازی اورانیوم را تسریع کرده است. ایران مقداری اورانیوم را تا 60 درصد غنی کرده است.

ایران همچنین گاز هگزافلوراید اورانیوم غنی شده را به فلز اورانیوم تبدیل کرده است که احتمالاً در ساخت بمب اتمی از آن استفاده می شود و مانع از بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل شده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران تنها کشوری است که سلاح هسته‌ای ندارد و اورانیوم را تا این حد غنی می‌کند. وی افزود: «آنچه در اینجا دارید ایران است که در تمام جنبه های برنامه هسته ای خود رشد کرده است.

واقعیت این است که مدت زمان ساخت بمب اتمی ایران با توجه به مقدار مواد شکافت پذیر مورد نیاز آن به کمتر از یک ماه کاهش یافته است که بسیار کمتر از آنچه قبلا تصور می شد زمان توافق برجام است. البته زمانی که ایران برای قرار دادن کلاهک هسته ای روی یک موشک طول می کشد، ممکن است یک یا دو سال دیگر طول بکشد.

بنابراین، ایالات متحده اصرار دارد که مذاکرات به “پایان بازی” نزدیک می شود: اگر توافقی به زودی حاصل نشود، توافق قبلی ارزش خود را از دست خواهد داد. هرچه مذاکرات بیشتر ادامه یابد، محدودیت های برنامه ای ایران بر اساس «بندهای غروب آفتاب» برجام زودتر به پایان می رسد. راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده اذعان کرده است که زمان ساخت سلاح هسته‌ای کاهش یافته است و بازگشت به حالت عادی اگر نگوییم غیرممکن، ممکن است دشوار باشد.

و برای طرف ایرانی برجام ارزش خود را از دست می دهد. با توجه به اینکه جو بایدن ممکن است در سال 2025 مجدداً به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب نشود، هرگونه لغو تحریم های ایالات متحده احتمالاً موقتی خواهد بود. ترامپ ممکن است به کاخ سفید بازگردد.

در هر صورت، هر رئیس جمهور جمهوری خواه دیگری برای امتناع از توافق تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت. مذاکره‌کنندگان آمریکایی درخواست‌های ایران برای تضمین عدم اعمال مجدد تحریم‌ها را رد کرده‌اند. آنها می گویند بایدن نمی تواند جانشین خود را به توافق احتمالی هسته ای ملزم کند. بهترین کاری که او می تواند انجام دهد این است که قول دهد در صورت پایبندی ایران به برجام به برجام پایبند باشد.

آیا این اطمینان بخش خواهد بود؟ خوش بین ها احتمال یک معامله جدید را 75 درصد تخمین می زنند. این دستاورد بزرگی برای اقتصاد ایران در دوره نخست ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی خواهد بود. با این حال، بدبینان بیشتر احتمال دارد که شکست بخورند و معتقدند که ایران مزایای خود را ارائه می دهد، زیرا متقاعد شده است که ایالات متحده نمی خواهد از گزینه نظامی استفاده کند و جنگی را علیه ایران آغاز کند. در این میان، با توجه به اینکه ایران مستقیماً با آمریکا مذاکره نمی کند (در عوض ایران به طور غیرمستقیم از طریق دیپلمات های اروپایی، چینی و روسی مذاکره می کند)، احتمال سوء تفاهم زیاد است.

بایدن می گوید تا زمانی که اسرائیل مطمئن نشود اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد. بایدن می گوید ایران نباید بتواند به بمب اتمی دست یابد. در نتیجه او قول داد از برجام به توافقی «طولانی تر و قوی تر» با ایران دست یابد. در عین حال، دولت بایدن در بهترین حالت به توافقی کوتاه مدت و ضعیف تر از برجام خواهد رسید.

البته مقامات غربی نیز در صورت شکست مذاکرات خود را برای جایگزینی آماده می کنند. آنها بی سر و صدا در حال بحث در مورد اقدامات بعدی برای افزایش فشار اقتصادی و سیاسی بر ایران هستند. یکی از گزینه‌های کشورهای اروپایی (و احتمالاً بریتانیا) مکانیزمی است که از طریق آن می‌توان تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کرد و به عنوان یک گزینه به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شده است. این موارد تأثیر محدودی دارد و درگیری بین غرب و روسیه و چین را تشدید می کند. در این میان، غرب به سازش چین و روسیه برای افزایش تاثیر تحریم های اقتصادی بر ایران نیاز دارد.

روسیه و چین تاکنون به ایران کمک کرده اند تا به سمت توافق هسته ای جدید حرکت کند. برای مثال، در ماه دسامبر، دو طرف ایران را تحت فشار قرار دادند تا به همکاری محدود خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد تا از طرح این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کند. روابط چین و روسیه با ایران پیچیده است. روسیه به ایران تسلیحات و فناوری هسته ای می دهد.

چین بزرگترین خریدار نفت ایران است. به نظر می رسد روسیه و چین علاقه مند به استفاده از ایران به عنوان اهرمی علیه نفوذ آمریکا هستند. با این حال، نه روسیه و نه چین نمی خواهند ایران بر سلاح های هسته ای تمرکز کند. به نظر نمی رسد هر دو طرف بخواهند بحران جدید خلیج فارس به بی ثباتی ژئوپلیتیکی کمک کند.

طوفان بر فراز اوکراین می تواند بر چنین محاسباتی تأثیر بگذارد. برخی از دیپلمات ها امیدوارند که بحران اوکراین در واقع به توافق سرعت ببخشد، زیرا قدرت های بزرگ به دنبال رقابت در سایر نقاط جهان هستند. هفته گذشته روسیه و چین بیانیه مشترکی صادر کردند و ایالات متحده و متحدانش را به دلیل ایجاد و تشدید درگیری در سراسر جهان محکوم کردند. ایران می تواند به عنصر دیگری از رقابت غرب با روسیه و چین تبدیل شود. اگر این اتفاق بیفتد، یک بحران جدید در خاورمیانه به بحران بین روسیه و چین و غرب در اروپا و آسیا خواهد افزود.

دیدگاهتان را بنویسید