آخرین وضعیت تصویب افزایش مستمری ها در هیئت دولت + مشمولان نهایی افزایش مستمری ها

آخرین وضعیت تصویب افزایش مستمری ها در هیئت دولت + مشمولان نهایی افزایش مستمری ها

روز جدید : تصویب افزایش مستمری بگیران در هیئت دولت هنوز قطعی نشده است. بازنشستگان امیدوارند روز چهارشنبه هفته جاری جلسه هیئت دولت تشکیل شود تا سازمان تامین اجتماعی بتواند مابه التفاوت مستمری ها را در اردیبهشت ماه پرداخت کند. در ادامه به بررسی آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان و مشمولان افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

این فعال کارگری بر لزوم تدوین آیین نامه دو ماده قانون کار و تعیین تکالیف قراردادهای کاری تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی مستمری بگیران، انتظار داریم افزایش مستمری روز چهارشنبه در هیئت دولت به تصویب برسد. این هفته “بیا تمام کنیم.

رحمت الله پورموسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ امنیت شغلی کارگران گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگران فرمودند قراردادهای موقت کار باعث ناامنی شغلی می شود و باید در نظر داشت که کارگران. در نظر داشته باشید که هر دو کارفرما می توانند انضباط کاری را در محیط کار ایجاد کنند، یعنی قرارداد دو طرفه است و حقوق طرفین باید رعایت شود، ضمن اینکه امنیت سرمایه گذاری و روابط کار و سرمایه را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه انعقاد قرارداد کار موقت برای کار طولانی مدت و دائم درست نیست، افزود: مفاد تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار در جلسه سه جانبه شورای عالی کار، کارفرمایان و کارفرمایان قابل تنظیم است. دولت: «برای ایجاد امنیت شغلی و سرمایه گذاری و نه شکستن انضباط کار و ایجاد پیوند عادلانه بین کار و سرمایه تلاش کنید.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: موضوع ساماندهی قراردادهای کار باید توسط وزارت کار انجام شود و ابتدا تدوین آئین نامه ها به صورت سه جانبه در شورای عالی کار منعقد شود و پس از نهایی شدن به مجلس رفته و ابلاغ شود.

پورموسی در عین حال خواستار شفاف سازی تکلیف بازنشستگان و مستمری بگیران بیمه شد و گفت: وضعیت مستمری بگیران و مستمری بگیران از سوی شورای دولت مشخص نشده و مستمری بگیران منتظر هستند. طبق ماده 96 قانون بیمه سلامت، برای افزایش حقوق بازنشستگان باید مصوبه هیات وزیران را داشته باشیم و مستمری بگیران طبق ماده 96 مشمول ماده 41 قانون بیمه شده اند.

وی ادامه داد: طبق قانون حداقل مستمری 57.4 درصد به اضافه 38 درصد سایر سطوح حقوقی و 500 هزار تن باید تصویب شود. با توجه به اینکه هیات مدیره سازمان نیز آن را تایید کرده و بودجه آن در اختیار سازمان قرار گرفته است، این تصمیم برای اجرا باید به تصویب هیات وزیران برسد.

بر اساس آخرین اخبار تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، به دلیل تاخیر اخیر دولت در امضای نهایی افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران بیمه و عدم افزایش حقوق در درآمد بازنشستگان، جلسه اینستاگرامی زنده به همت خانه کارگر ایران برگزار شد تصمیم افزایش مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی در هیئت دولت با حضور حسن صادقی اتخاذ شد.

در این جلسه حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران کانون کارگری) با اشاره به نحوه تصویب افزایش مستمری ها خاطرنشان کرد: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این خصوص پیشنهاد افزایش مستمری ها را تایید و ارائه کرد. آن را به کابینه اگرچه آقای موسوی، مدیرکل این سازمان و آقای عبدالملکی، وزیر کار نیز به شدت از افزایش حقوق بازنشستگان حمایت کردند، اما کابینه همچنان با این پیشنهاد مخالف است.

وی ادامه داد: از تعلل دولت در این زمینه تعجب می کنیم. اگر دولت تنها دو ماه پیش افزایش حقوق را تصویب می کرد، امروز مستمری بگیران و مستمری بگیران می توانستند قبل از گرانی های اخیر امرار معاش کنند. این در حالی است که دولت مدعی است افزایش حقوق بازنشستگان باعث افزایش تورم و بار مالی بر دوش دولت شده است. سوال ما این است که آیا افزایش جزئی حقوق بازنشستگان تورمی است یا اقدام یک شبه دولت که قیمت ها را یک شبه دو برابر و برای برخی کالاها 150 درصد افزایش قیمت داشته است؟ کدام یک از این راهکارها تورم زا هستند؟

صادقی تاکید کرد: افزایش درآمد بازنشستگان که قانونی است، تورم ایجاد نمی کند و پول ایجاد نمی کند. وی افزود: چند برابر شدن یارانه ها مستلزم چاپ پول پرقدرت است. ایجاد پول کلان و گذاشتن آن در اقتصاد بیمار ایران به معنای افزایش حقوق بازنشستگان نیست، بلکه طرح یارانه ساعتی که به نام جراحی معرفی کردند، پول کلانی است. برای جلب رضایت بازنشستگان ساعتی، دولت باید با مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس پیشنهاد هیات مدیره تامین اجتماعی موافقت کند تا 12 میلیون نفر در جامعه احساس راحتی کنند.

یکی از اعضای کمیته مرکزی خانه کارگر گفت: ما همیشه بر اساس منطق عمل کرده ایم و معتقدیم که منطق بهترین راه برای بیان و اظهار نظر است. گفتیم و پذیرفتیم که ستاد تامین اجتماعی و وزارت کار افزایش حداقل دستمزد را 57.4 درصد و 38 درصد به اضافه 515 هزار تن میانگین دستمزد را تصویب کردند، اما امروز مسئولان دیگر بدون اینکه ما را قانع کنند با این منطق مخالفت می کنند. مقاومت می کنند. هیأت دولت با فراهم آوردن زمینه برای نارضایتی بازنشستگان، اجرای مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را متوقف کرد.

وی با اشاره به برخی فراخوان های انحرافی در حوزه بازنشستگان افزود: دولت با یک تصمیم منطقی می تواند بخش زیادی از جمعیتی را که همراه نظام هستند نجات دهد. به جای تجمع در مقابل سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار که در کنار ما هستند، باید به مسئولان در این زمینه مراجعه کنیم. ما معتقدیم که باید با پشتکار حق را به دست آورد، اما این باید با منطق و شناخت علت اصلی انجام شود. سازمان بیمه خانه ماست و نباید جلوی خانه بیمه خود بایستیم. ما باید جمع شویم، اما این تجمعات باید در جایی باشد که مقصر و حرکت موثر باشد و آب به آسیاب بازنشستگی مخالفان نریزد.

صادقی با تاکید بر اینکه دولت بار مالی اجرای افزایش حقوق بازنشستگان قانونی را بر دوش نمی کشد، گفت: امیدواریم دولت با اصرار مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار موافقت کند و سپس 25 درصد تسهیلات را تامین کند. مانده 1400 معوقه است.» اجرایی شود، ما همچنان منتظر تصمیم دولت هستیم و انتظار داریم دولت در این زمینه کمک های لازم را انجام دهد.

رئیس اتحادیه ایثارگران با اشاره به توانایی دولت در پاسخگویی منفی به مطالبات قانونی بازنشستگان گفت: انتظار داریم دولت در این شرایط بحرانی افراد دیگری را به جمع مخالفان خود اضافه نکند. اخباری که داریم نشان می دهد که دولت تا پایان اردیبهشت مهلت خواسته است. ما اصرار داریم که تا پایان هفته تصمیم نهایی گرفته شود. با این حال اخبار ما خوش بینانه است و اخبار موثقی داریم که حاکی از آن است که کل کابینه مصمم به نگاه مثبت به افزایش حقوق بازنشستگان هستند، اما برخی صداها نسبت به این افزایش مشکوک هستند.

یکی از اعضای خانه کارگر جمهوری اسلامی که حداقل دستمزد را در قانون کار و تامین اجتماعی تعیین کرده است، گفت: کسانی که سه میلیون و 200 هزار تن درآمد خالص دارند حداقل دستمزد هستند. مشمولان افزایش حقوق 57.4 باید 3 میلیون و 200 هزار تن درآمد خالص داشته باشند و مزایا و سایر مبالغ فیش حقوقی لحاظ نشده است. هرکسی که بیش از این رقم درآمد خالص داشته باشد متوسط ​​دریافت‌کننده محسوب می‌شود و 38 درصد افزایش ثابت همراه با 515 هزار تن دارد. البته یکی از دعواهایی که ما هم داریم این است که چرا فردی که فقط 100 یا 200 هزار تن بیشتر از این مبلغ 3 میلیون و 200 هزار تنی دارد باز هم به طور متوسط ​​و 38 درصد افزایش حقوق داشته باشد. کسانی که حقوق 10 یا 20 روزه دریافت می کنند نیز 57.4 درصد افزایش دارند اما هنوز چیزی برای مزایای جانبی آنها و افزایش مزایای قانونی مشخص نشده است.

صادقی ادامه داد: مستمری بگیرانی که در سال 1400 بازنشسته شده اند مشمول تعدیل نخواهند شد. مزایای عائله مندی و فرزند در صورت استناد به مصوبه دولت تنها 10 درصد افزایش می یابد.

وی در پایان گفت: ما به دنبال گل آلود کردن آب و ماهیگیری از این آب نیستیم و در این شرایط حساس جامعه قصد نارضایتی نداریم و امیدواریم دولت نیز این موضوع را درک کند. دولت این افزایش قانونی را طبق قانون اجرا نمی کند، ما از همه امکانات استفاده می کنیم تا دولت را در این زمینه قانع کنیم. می دانیم که بعد از انقلاب هر دولتی در پرداخت تعهدات خود به سازمان تامین اجتماعی ضعیف بود و امسال دولت باید بودجه جاری را تعیین می کرد، اما در صورت افزایش مستمر دستمزدها، همه منابع قبلاً شناسایی شده است و دولت نباید مبلغ اضافی را نسبت به پیش بینی قبلی اختصاص دهد.

به گفته این فعال کارگری، پرداخت مابه التفاوت افزایش حقوق در خرداد ماه قابل بحث نیست اما با توجه به فضای حاکم بر جامعه و شرایط اقتصادی و معیشتی مستمری بگیران، پیش بینی می شود افزایش حقوق در اردیبهشت ماه در نظر گرفته شود. مصوب روز چهارشنبه تعیین و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید