آخرین گام های «ایران و عربستان» برای از سرگیری روابط؟!

آخرین گام های ایران و عربستان

روز جدید :سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه تایید کرد که رقبای منطقه ای ایران و عربستان سعودی پنجشنبه گذشته پنجمین دور مذاکرات را در بغداد برای عادی سازی روابط دوجانبه برگزار کردند که حاطب زاده آن را “بسیار مثبت” توصیف کرد. عربستان سعودی و ایران، دو قدرت منطقه‌ای، سال‌ها درگیر جنگ‌های نیابتی در منطقه بوده‌اند، اما دو کشور سال گذشته مذاکرات مستقیمی را برای کاهش تنش‌ها آغاز کردند.

رویترز در پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان نوشت: عربستان سعودی و ایران به عنوان دو قدرت منطقه ای سال ها درگیر جنگ های نیابتی در منطقه بودند، اما دو کشور سال گذشته مذاکرات مستقیم را برای تنش زدایی آغاز کردند.

با این حال، مذاکرات در ماه مارس بدون هیچ دلیل مشخصی متوقف شد و برخی گمانه زنی کردند که دلیل تعلیق، اعدام دسته جمعی بیش از 40 شیعه از ریاض بوده است.

حاتب زاده در نشست خبری هفتگی گفت: پنجمین دور مذاکرات عربستان و تهران در عراق برگزار شد و مذاکرات پیشرو و مثبت بود. روز یکشنبه، فواد حسین، وزیر خارجه عراق گفت که بغداد میزبان دور جدیدی از مذاکرات خواهد بود.

با توجه به ارزیابی مثبت از روند مذاکرات، احتمال دستیابی دو طرف برای عادی سازی روابط در سال جاری وجود دارد که با توجه به سکوت نشست وین، می تواند دستاورد مهمی برای دیپلماسی ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید