آداب و رسوم طولانی ترین شب سال در دیار آفتاب


ساعت: 18:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1919007

یلدا در استان مرکزی که به «شب چله» یا «شو چله» معروف است. به جای یک شب، در سه شب با نام های «پیشانی بزرگ»، «پیشانی استیلی» و «پیشانی کوچک» برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ استان مرکزی که دارای تمدن هفت هزار ساله است مملو از آداب و رسوم و باورهای دینی و اجتماعی است. البته برخی از این آداب و رسوم در طول سالیان گذشته به فراموشی سپرده شده اند و برخی دیگر با تغییراتی همچنان زنده هستند.

یلدا یکی از آداب و رسومی است که از دیرباز در بسیاری از نقاط رواج داشته و امروزه نیز با تنوع در ایران جشن گرفته می شود.

یلدا در استان مرکزی که به «شب چله» یا «شو چله» معروف است. به جای یک شب، در سه شب با نام های «پیشانی بزرگ»، «پیشانی استیلی» و «پیشانی کوچک» برگزار می شود.

زیارت خانه سالمندان و تکریم آنها از آداب و رسوم زیبای مردم استان مرکزی در این شب است.

عصر هر خانواده یک سینی که معمولاً با هفت نوع غذا و تنقلات محلی مانند کشمش، نخود، تخمه و میوه مخصوصاً هندوانه و انار پر می شود، تهیه می کنند و به خانه بزرگان خانواده می روند. بازی ها این غذاها را می خورند و خوشبختانه سلامتی و در امان ماندن از نعمت های خداوند را به ارمغان می آورند.

با این حال، در بسیاری از مناطق روستایی و بافت‌های سنتی و محلی که کمتر درگیر تغییرات مدرن هستند و تحت تأثیر تغییرات مدرن قرار گرفته‌اند، معمولاً عصرانه گوسفندان قربانی در خانه بزرگ خانواده و گذراندن ساعات طولانی شب در اطراف صندلی‌های چوبی گره‌دار چاشنی این فال‌گیری است. حلقه ها کوزه شور، داستان سرایی و تکریم خویشاوندان است.

در مناطق روستایی استان مرکزی هنوز مرسوم است که خانواده داماد برای عروس هدیه می فرستند. این هدایا معمولاً روی میز تزئین شده چیده می شود و در کنار شام میوه و شیرینی نیز توسط یکی از اعضای خانواده و خانواده عروس برای عروس ارسال می شود و به منظور تکریم خانواده داماد هدایایی تقدیم می کنند که معمولاً دستکش است. یا جوراب پشمینه

یلدا در مناطق شهری استان مرکزی دستخوش تغییرات زیادی شده است و بیشتر به یک شب نشینی شیک و مد روز با تنقلات خوب تبدیل شده است، اما رنگ و طعم حافظ خوانی و شاهنامه خوانی، بازگویی داستان هایی از قرآن و روایات. هنوز هم بزرگان ادبی و مذهبی در این محیط ها زنده هستند.

اما در بسیاری از خانواده های اصیل اراکی و استان مرکزی، بزرگان خانواده با شور و اشتیاق خاصی داستان ها و قصه های محلی را برای نسل های جدید بیان می کنند که از آن جمله می توان به داستان علی به کوچ، تله به عنوان گنجینه گرانبها اشاره کرد. گرگ، ریزعلی، پیرزن، کوسه، شاه و دزد، هر کدام درس های ارزشمندی دارند.

شب یلدا به عنوان کهن ترین آیین ایرانیان، فرصت مغتنمی برای حفظ فرهنگ ملی ایران و تحمل سختی ها و سختی های زندگی روزمره است تا وحدت و همزیستی مسالمت آمیز بین افراد جامعه حاصل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید