آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده نتیجه یک رویکرد مستقیم است که دولت تخم‌های خود را در سبد غربی قرار می‌داد.

ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784380

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه رویکرد دولت اصلی باعث ایجاد ظرفیت برای کشور و آزادسازی منابع ارزی شده است، گفت: دولت نباید ارز پاشی کند تا نرخ ارز به صورت مصنوعی ثابت شود. .

جعفر گدیری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده گفت: این موضوع ناشی از رویکرد دولت سیزدهم است. چون دولت اصلی استفاده می کند و سوراخ می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در دولت قبل شاهد چنین اتفاقی نبودیم؟ وی افزود: سوال کاملا واضح است، در دولت روحانی و حتی مرد ظریفی که به عنوان مرد دیپلماسی معرفی شد، روحیه و انگیزه سفر و تعامل با کشورهای همسایه و دوست را نداشت.

این نماینده مجلس گفت: دولت قبل همه تخم‌هایش را در سبد غربی‌ها گذاشت و غربی‌ها جایی برای آقایان باقی نگذاشته‌اند. استفاده خارجی اما توجهی نکرد.

گادری افزود: بی توجهی دولت قبل به کشورهای همسایه و شرقی باعث بی توجهی غربی ها به دولت محلی روحانی شده است. چرا که احساس وابستگی به برجام و نیاز به آن باعث شد تا به این باور برسند که ما شدیدا به برجام نیاز داریم و هر کاری دلشان می خواهد بکنند.

وی گفت: دولت کل پس از روی کار آمدن به طور جدی اعلام کرده است که بدون توجه به نتیجه مذاکرات و برجام، نیازمند فعال سازی ظرفیت های داخلی و توجه به تولید و صنعتگران و جلساتی که با کارشناسان و معلمان در سال گذشته است، هستیم. زمینه های مختلف . . «تلاش برای اقدام برای حل مسائل با پیگیری مسائل.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: تعامل و ارتباط با کشورهای شرقی و همسایه این امکان را به دولت داده است که از این فرصت ها استفاده کرده و مشکلات منطقه را مدیریت کند. مثلاً اگر دولت روحانی بود، بحران آذربایجان می توانست برای ما مشکل ایجاد کند. اما دولت عمومی به راحتی با این موضوع برخورد کرده و نظر خود ما را دنبال می کند. در مسائل اقتصادی هم همین کار را کردند.

گادری افزود: اکنون که ارتباط با غربی ها وجود دارد این گونه نیست که غرب بتواند اراده خود را به ما تحمیل کند. این اقدامات باعث موفقیت دولت شده است و هر چه بیشتر دست به هر کاری بزند قطعا موفق تر خواهند بود و می توانند مشکلات کشور را حل کنند.

وی گفت: دولت اصلی با مذاکره و دیپلماسی به دنبال تامین منافع کشور به ویژه در حوزه اقتصادی است. ایشان در بحث دیپلماسی و مذاکرات و همچنین میدانی و در حوزه ها و بخشهای مختلف حضور دارند. اقدامات دولت در دیپلماسی نیز موفق بوده است. ما نباید بین دیپلماسی و عملیات میدانی دوگانگی ببینیم و این دو مکمل یکدیگر هستند و قابل تفکیک نیستند.

نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: حوزه دیپلماسی می تواند بر حوزه کاری و حوزه تاثیر بگذارد و حضور در میدان نیز بر دیپلماسی تاثیرگذار است.

گادری در خصوص گشایش های اقتصادی گفت: کشور ما ظرفیت های زیادی دارد. مثلا ما با ترکمنستان و کشورهای مختلف با عناوین مختلف روابط خود را قطع کرده ایم. به دلیل کمبود فضا برای همسایگان و کشورهای مختلف نتوانستیم از این امکانات استفاده کنیم. در حالی که از مردم یمن حمایت می کنیم، با عربستان سعودی نیز در حال مذاکره هستیم.

وی تاکید کرد: آنها نشان می دهند که ما ضمن اعتقاد و پیروی از مواضع و دیدگاه های قوی سیاسی خود، از فرصت های دیگری که وجود دارد نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنیم.

سخنگوی مجلس نمایندگان افزود: با توجه به تلاش‌های دولت عمومی می‌توان در آینده شاهد خبرهای خوب بیشتری برای کشور بود؛ گشایش روابط با کشورهای همسایه و بلوک شرق حتی حامیان آمریکا در منطقه را متوجه این موضوع کرده است. نمی توان روابط خود را با ایران قطع کرد و آن را نادیده گرفت. این به ایجاد حفره های جدید کمک می کند.

گادری گفت: در رابطه با آمریکا در زمینه صادرات نفت اقتدار نشان داده ایم و تاکید کرده ایم که اگر دریا برای ایران به دلیل بلاتکلیفی است، برای آمریکا و حامیانش نیز نامشخص است. اگر در معرض کشتی‌های ما که به ونزوئلا سفر می‌کنند؛ ما نیز در معرض کشتی های آنها خواهیم بود.

وی گفت: زمانی که ما این نافرمانی را انجام دادیم، باعث شد کشتی‌های ما بدون هیچ مشکلی به ونزوئلا بروند و مشکلات ما و متحدانمان را حل کند. همین که محصول را با اقتدار به لبنان صادر کردیم عظمت کشور و نظام را نشان دادیم.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طبیعی است که این اقدامات بر تعاملات با کشورهای همسایه و کشورهای مختلف تاثیر می گذارد. ما مطیع خواست غرب و آمریکا نیستیم و آنها نمی توانند برای ما تعیین تکلیف کنند.» این رویکرد رئیس دولت فرصت های جدیدی را برای کشور ایجاد کرد.

گادری در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده گفت: در چند ماهی که دولت اصلی روی کار آمد به اندازه سال گذشته ارز وارد کشور شده است و این می تواند هم نرخ ارز و هم بخشی از نیمه تمام را متعادل کند. سرمایه گذاری، پروژه های کلیدی و تکمیل و بهره برداری موثر.

وی توصیه کرد: دولت علاوه بر هدف گذاری بخش های مختلف و معیشت مردم در کوتاه مدت، نباید از سرمایه گذاری های بلندمدت و کلان غافل شود و باید هر دو را انجام دهیم.

این نماینده مجلس توضیح داد: دولت نباید ارز پاشی کند و منابع ارزی صرف فعالیت های روزمره و کاهش مصنوعی نرخ ارز نشود. باید با این ارزها عاقلانه برخورد کنیم تا بتوانیم افق بلندمدتی را برای کشور ترسیم کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید