آزمون دانش آموزان در ترم اول مدرسه چگونه است؟ کاهش 50 تا 70 درصدی آموزش علوم پایه در مدارس

ساعت: 12:24
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790279

در گفت و گو با معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛

معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش به تشریح نحوه برگزاری امتحانات در نیمسال اول پرداخت و گفت: ارزیابی فردی به مجوز مدرسه برای فعالیت تمام وقت بستگی دارد نه به روش تدریسی که دانش آموزان در طول سال دریافت می کنند. «از نظر حرفه ای، روش تدریس ربطی به روش ارزشیابی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا کمره ای در این خصوص گفت: با توجه به اینکه لازم بود کلیه مدارس از اولین خطر با رعایت ضوابط بهداشتی به صورت چهره به چهره فعالیت خود را آغاز کنند و فرض بر این است که مدارس در ایام امتحانات باز باشند، لذا این امر به صورت یکسان خواهد بود. ارزیابی حضوری دانش آموزان

وی افزود: در واقع ارزیابی حضوری به مجوز فعالیت های شخصی مدرسه بستگی دارد نه به روش آموزشی که دانش آموزان در طول سال دریافت کردند. از نظر حرفه ای روش تدریس هیچ ربطی به روش ارزشیابی ندارد.

کمره ای ادامه داد: البته با توجه به روش تدریس و احتمال شکست استراتژی مثلا در آموزش از راه دور، ممکن است ضریب سختی یا سادگی سوالات با تشخیص معلم در یک درس خاص متفاوت باشد اما در هر بر اساس قوانین قبل و حین امتحانات. «این جلسه آزاد است و دانش آموزان حق حضور دارند، دانش آموزان باید شخصاً ارزیابی شوند تا مدرسه و معلمان بتوانند با اطمینان بیشتری در مورد کیفیت یادگیری دانش آموزان قضاوت کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس گفت: به نظر ما ارزشیابی به منظور سنجش میزان یادگیری دانش آموزان و تصمیم گیری در مورد ادامه تحصیل و فراهم کردن فرصت های یادگیری بیشتر برای معلمان و در نتیجه ارزشیابی جزئی از تدریس انجام می شود. و یادگیری گفت: به نظر می رسد وابستگی روش امتحانی به حضور یا عدم حضور آموزش و پرورش ناشی از نگرانی برخی دانش آموزان از حجم یادگیری و گاه احساس عدم آمادگی برای سنجش قابل اعتماد شخص است.

وی افزود: متأسفانه اگر این ایمان ادامه پیدا کند و مدارس و خانواده ها به آنها کمک نکنند تا با این دغدغه کنار بیایند، عدم آمادگی روحی و رفتاری این دسته از دانش آموزان برای بازگشت به مدرسه و برخورداری از فرصت های یادگیری پایدار، دانش آموزان را از ما باز می دارد. از موقعیت‌های یادگیری مؤثرتر و این هرگز در حال حاضر و آینده برای دانش‌آموزان کشور ما سودی نخواهد داشت.

کمره ای تاکید کرد: دانش آموزان برای بهره مندی از یادگیری حضوری و یادگیری موثرتر باید هر چه سریعتر به آموزش حضوری بپیوندند تا معلمان بتوانند از طریق ارزشیابی تکوینی به یادگیری بیشتر آنها کمک کنند. بخشی از اختلال هستند جبران یادگیری دانش آموزان در 20 ماه گذشته. در غیر این صورت انباشته شدن اهداف آموزشی که محقق نشده اند، یادگیری دانش آموزان را برای همیشه تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه در آینده شاهد افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل خواهیم بود.

متأسفانه هنوز شدت پیامدهای این وقفه طولانی و این آشفتگی بزرگ بر جامعه و برخی خانواده ها، دانش آموزان و بعضاً بخش هایی از نظام آموزشی آشکار نشده و عمق این خلأ آموزشی آشکار نشده است. فرصت ها و حمایت های بیشتر برای سهولت حضور دانش آموزان در مدرسه.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نتایج ارزیابی های ماه گذشته به ما نشان می دهد که علیرغم نتایج بالای کسب شده در امتحانات غیرحضوری در دو سال اخیر، میزان یادگیری بسیاری از دانش آموزان در طول 20 – وقفه ماهانه وی گفت: در فعالیت های شخصی که در همه دروس به ویژه دروس علوم پایه به وجود آمده است، 50 تا 70 درصد کاهش داشته است. این مایه خرسندی نیست و باید عزم ملی و برنامه منسجمی در کشور برای ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان و جبران عقب ماندگی آنها وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید