آسیب های تاج به کبد روز جدید

آسیب کبدی کرونر

روز جدید Quid 19 از زمان شیوع خود، زمانی که واکسن‌های مختلف تولید و به بازار عرضه شد، در طیف گسترده‌ای از امکانات علمی و تحقیقاتی درگیر بوده است و داده‌های زیادی تولید می‌کند. بر اساس این داده ها، محققان اثرات این بیماری را بر روی کبد بررسی کردند.

گسترش سندرم تنفسی حاد و شدید ناشی از ویروس کرونا 2 یا SARS-CoV-2 منجر به اپیدمی جهانی بیماری کووید شده است. آسیب منتشر ریه همراه با سندرم زجر تنفسی حاد، علت اصلی مرگ و میر در بیماری کووید 19 است. با این حال، اگرچه بیماری کووید-19 عمدتاً سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این عفونت ویروسی سایر قسمت های بدن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

به گفته محققان، حضور گسترده گیرنده اصلی ویروس در سلول‌ها، آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 یا ACE2، ممکن است نشان دهد که چگونه ویروس می‌تواند باعث ایجاد بیماری گسترده‌تری شود که درگیر ارگان‌هایی مانند روده، قلب، کلیه‌ها، پانکراس، کبد است. . این سیستم اسکلتی عضلانی خواهد بود. اهمیت بالینی درگیری کبد از زمان شیوع کووید-19 مورد مناقشه قرار گرفته است و پیشرفت های علمی در ماه های اخیر چندین موضوع کلیدی در مورد آسیب کبدی مرتبط با کووید-19 را روشن کرده است.

در همین راستا، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مطالعه‌ای به آسیب کبدی ناشی از بیماری کووید 19 اشاره کردند و نتایج آن در نامه‌ای به سردبیر فصلنامه پزشکی دریایی منتشر شد.

با توجه به نتایج این مطالعه، افزایش آنزیم های کبدی نشان دهنده آسیب کبدی در بیماران مبتلا به کووید-19 با بیماری مزمن و غیرمزمن کبدی بوده و شایع بوده است.

در واقع، آزمایشات بالینی اولیه افزایش قابل توجهی در آنزیم های کبدی مانند ALT و AST به دلیل عفونت کروناویروس گزارش کردند که نشان دهنده آسیب سلول های کبدی است.

به گفته حسین بنازاده باقی، محقق مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکارش. با این حال، به دلیل نقش عمده کبد در متابولیسم دارو، انعقاد، آلبومین و تولید معرف فاز حاد، اختلال عملکرد کبد ممکن است بر پاتوفیزیولوژی بیماری سیستمیک کووید-19 تأثیر بگذارد.

بر این اساس، برای ردیابی عوارض بالقوه درازمدت عفونت کووید 19، مانند فیبروز کبد، به مطالعات و پیگیری طولانی‌مدت نیاز است.

بنازاده باگی و همکارانش می‌گویند: «طیف آسیب کبدی در بیماری کووید ۱۹ ممکن است به دلیل عفونت مستقیم ویروس کرونا، دخالت غیرمستقیم در التهاب سیستمیک یا تغییرات هیپوکسیک باشد.» اما سؤالات اصلی همچنان باقی است و باید در مطالعات مختلف به آنها پاسخ داده شود».

به عنوان مثال، آنها سؤالات زیر را می پرسند: چه نوع سلول های کبدی به ویروس آلوده می شوند؟ کدام فرآیندهای مولکولی در اثر عفونت مختل می شوند؟ سهم واقعی اثرات سیتوپاتیک مستقیم، طوفان سیتوکین و هیپوکسی در اختلال عملکرد کبد چیست؟ آسیب کبدی با چه مکانیسمی باعث نارسایی تنفسی و مستعد ابتلا به بیماری شدید کووید 19 می شود؟

به گفته محققان، ایجاد یک مشارکت بین‌المللی برای جمع‌آوری گزارش‌های بالینی بیماران مبتلا به بیماری کبد در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، همراه با تحقیقات مولکولی مفید خواهد بود.

مجله پزشکی دریایی که این نتایج را منتشر می کند، متعلق به مرکز تحقیقات پزشکی دریایی است.

دیدگاهتان را بنویسید