آسیب ها و مشکلات دائمی/ در صورت بی توجهی به توانایی فرد معلول


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914927

معلولان در ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند که از آن جمله می توان به مشکلات درون و برون شهری، کار، بیمه، تعاملات اجتماعی، زندگی شخصی، مشکلات مالی، مشکلات تحصیلی، مشکلات ورزشی و رفاهی و مشکلات ازدواج اشاره کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقمنشور سازمان ملل متحد روز معلولین را برخاسته از نیازهای افرادی می داند که علیرغم محدودیت های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از خدمات اجتماعی و رفاهی برخوردار شوند. بر اساس این منشور، صرف نظر از علت، کیفیت و شدت ناتوانی، از همان حقوق اولیه ای برخوردارند که سایر شهروندان هم سن و سال دارند. حق برخورداری از زندگی مطبوع و حتی عادی در رأس این حقوق است، حق بهره مندی از آموزش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی و سیاسی و حفظ کرامت انسانی افراد دارای معلولیت است. حق ذاتی .

معلول کسی است که به دلیل نقص جسمی یا روحی (مادرزادی یا غیر آن)، سلامت عمومی و توانایی کار خود را به مدت طولانی و قابل توجه آسیب دیده و به طور جزئی یا کامل قادر به رفع نیازهای یک فرد عادی نیست. زندگی فردی یا اجتماعی


مشکلات افراد دارای معلولیت در ایران

معلولان در ایران مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات داخلی و خارجی در شهر، مشکلات کاری، تعاملات اجتماعی، زندگی شخصی، مشکلات مالی، مشکلات تحصیلی، مشکلات ورزشی و رفاهی و مشکلات ازدواج دارند.

برای بررسی مشکلات افراد دارای معلولیت در خراسان جنوبی با تعدادی از این افراد گفت وگو کرده ایم.


کار و بیمه مهم ترین مشکلات افراد دارای معلولیت است

نسرین کاری از معلولان فعال رسانه ای خراسان جنوبی که معلولیت مادرزادی و در ناحیه ساق پا است در گفت و گو با هوارستان به بیان حجم زیاد مشکلات معلولان در سطح جامعه پرداخت و افزود: اما بیشترین برای ما مهم این است که مشکلات در حوزه شغل و بیمه است.

یک معلول بیرجندی بیان کرد: با توجه به اینکه سه درصد سهمیه استخدامی متعلق به معلولان است، این درصد در بحث استخدام لحاظ نمی شود و ادارات ضمن جذب نیرو در پست های مختلف از این سهمیه چشم پوشی می کنند.

کری در ادامه گفت: بهانه ای که از سوی دستگاه ها و ادارات اجرایی برای عدم بکارگیری معلولان ارائه می شود، عدم توانایی آنهاست در حالی که اصلاً اینطور نیست و معلولان بسیار مستعد هستند.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: برای کارهای خصوصی و غیردولتی صاحب کسب و کار خصوصی با وجود افراد توانمند هرگز معلول را استخدام نمی کند در حالی که ممکن است یک فرد معلول بسیار توانمند باشد.

این معلول گفت: یکی از مشکلات دیگر ما در حوزه ناسازگاری شهر، اماکن، ادارات و موسسات این است که تردد افراد معلول بسیار سخت است.

کری بیان کرد: خدماتی مانند دستگاه های خودپرداز به گونه ای در سطح شهر نصب شده است که امکان استفاده از آن برای افراد دارای معلولیت کوتاه قد و یا مشکل است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات معلولان و ویلچرها عدم استفاده از ناوگان اتوبوسرانی شهر است، البته تعداد محدودی اتوبوس جدید با ویلچر قابل تردد هستند که بسیار کم هستند و در همه مسیرهای شهری نیستند.

این معلول به مشکلات دیگر در حوزه معلولان اشاره کرد و گفت: نبود یا نبود امکانات ورزشی، اجتماعی و تفریحی مناسب برای معلولان در شهرستان بیرجند و شاید استان که نیازمند اداره کل ورزش است. ، جوانان و مراقبت های اجتماعی به این موضوع توجه کنند.

کری در خصوص مزایای از کارافتادگی گفت: اغلب مزایای از کارافتادگی اشتباه است و شامل افراد شاغل و افراد با درآمد نمی شود.

وی با بیان اینکه از دولت تقاضا دارم به اشتغال و تامین معلولان توجه جدی داشته باشد، تصریح کرد: بخشی دیگر از مشکلات معلولان که برخاسته از تصویر جامعه از ما است این است که خودشان را باور ندارند. و اعتماد به نفس ندارند اگر تغییر کند حتما بعد از شکوفایی استعدادهایش معلول می رود.

این معلول که یکی از افراد موفق است گفت: در زمینه تدریس دروس مقدماتی و پیشرفته کامپیوتر، فتوشاپ، تایپینگ، روزنامه نگاری و طراحی صفحه فعالیت می کنم و فعال اجتماعی و مدیر یک موسسه خیریه معلولین، زندانی را غیرعمد آزاد کن. جنایات

کاری خاطرنشان کرد: اگر به مشکلات معلولان رسیدگی کنیم می توانیم دست یاری قوی برای جامعه باشیم و اکنون نیز با وجود همه مشکلات در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کنیم.


مشکلات ناشنوایان دارای معلولیت

یکی از مادران بیرجندی که دو فرزند ناشنوا دارد در گفت و گو با هوارستان به موفقیت یکی از مادران بیرجندی به مشکلات ناشنوایان اشاره کرد و اظهار داشت: در نوبت ماندن برای کاشت حلزون، کمبود وقت یا زمان طولانی برای کاشت حلزون شنوایی. ترمیم ایمپلنت و پروتز، کمبود قطعات کاشت حلزون و افزایش قیمت تمام شده این قطعات یکی از مشکلات معلولان ناشنوا است.

وی افزود: از دیگر وسایلی که برای افراد ناشنوا و ناشنوا با سمعک و کاشت حلزون شنوایی وجود دارد، دستبند ویبره است که متاسفانه در کشور وجود ندارد و اصلا یافت نمی شود.

این مادر بیرجندی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات معلولان ناشنوا عدم امکان تماس تلفنی است، به عنوان مثال زمانی که ناشنوا نیاز به مراجعه به پزشک دارد و با توجه به اینکه سیستم نوبت دهی در درمانگاه ها تلفنی است، ناشنوا نمی تواند. برای گرفتن نوبت تلفنی بهتر است زمانی که یک ناشنوا برای درمان به کلینیک مراجعه می کند با کارت معلول برای او نوبت تعیین شود.

وی ادامه داد: یا مثلاً اگر برای زوج ناشنوا در خانه اتفاقی بیفتد که نیاز به آتش سوزی داشته باشد، 915 یا پلیس، نمی توانند تماس بگیرند و به مردم اطلاع دهند که اگر برای این مشکلات، از نوبت دکتر تا خیلی خوب است که موارد دیگر را در نظر بگیرند. مشکل در سامانه پیامکی و یا طراحی سامانه روی گوشی این افراد است و با تماس آتش نشانی، پلیس 110، اورژانس و کلینیک های پزشکی متوجه می شوند که تماس از سوی یک فرد ناشنوا است.

این مادر بیرجندی با بیان اینکه این موارد در جلسات سازگاری که در حوزه مراقبت اجتماعی و استان برگزار شده بارها مطرح شده است، افزود: اما تاکنون بازخورد و نتیجه ای نداشته است.

ساغید خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه و توجه کرد این است که انتظار می رود آزمایشگاه ها دارای تابلوهای تصویری برای چرخش و زمان چرخش افراد باشند که در صورت مراجعه ناشنوا به آزمایشگاه بدون همراه مشکل ساز خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ناشنوایان زمانی است که در ادارات و بانک ها حضور دارند چرا که معمولا کارمندان زبان اشاره را نمی فهمند و لازم است مترجم یا کارمند همان اداره آشنا به زبان اشاره در ادارات حضور داشته باشند. برای ارتباط با ناشنوا با مسئول مربوطه.

این مادر بیرجندی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ناشنوایان در روستاها به ویژه بیرجندی نبود مکان مناسب برای برگزاری جلسات این افراد است.


افراد دارای معلولیت در یک روز یا یک هفته ساخته نمی شوند

امیرحسین صادق پور یکی دیگر از معلولان خراسان جنوبی که گزارشگر توانیاب پایگاه خبری تحلیلی اخبار شرق ایران نیز می باشد در گفت و گو با خبرنگار خاورستان گفت: معلولیت جسمی من حرکت در سمت چپ بدن از نوع سی پی است.

وی با بیان اینکه معلولیتم مادرزادی است، افزود: حدود 12 سال است که به عنوان خبرنگار فعالیت می کنم و دارای مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه خراسان جنوبی و فوق لیسانس کامپیوتر هستم. من تنهایی درس میخونم

این خبرنگار توانمند به مشکلات افراد دارای معلولیت اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات معلولان به ویژه معلولان استفاده از ویلچر، مناسب نبودن برخی نقاط شهر و مراکز آموزشی از جمله دانشگاه ها است. .

صادق پور بیان کرد: در دانشگاه ها بیشتر کلاس ها در طبقات بالا برگزار می شود و به دلیل پله ها حرکت فرد روی ویلچر بسیار سخت است و همین مشکل باعث می شود که وی از ادامه تحصیل باز بماند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات معلولان به ویژه ناشنوایان عدم مناسب سازی در برنامه های صدا و سیما به ویژه در قسمت اخبار شبکه استانی است که مترجمی برای ناشنوایان وجود ندارد و این امر توجه ویژه ای را می طلبد. مقامات.

این توانمند گفت: تهیه گزارش با محوریت افراد دارای معلولیت و مشکلات آنها فقط برای هفته جهانی معلولان است در حالی که باید در طول سال به این موضوع پرداخته شود نه اینکه منحصرا برای هفته افراد دارای معلولیت به ما مراجعه شود.


بی توجهی ادارات از سهم 3 درصدی حق استخدام افراد دارای معلولیت

صادق پور به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سه درصد از حقوق استخدامی در ادارات مختص افراد دارای معلولیت است، اما به استثنای سازمان بهزیستی، سایر سازمان ها و نهادها توجه چندانی به این موضوع نداشته اند. در ادارات دیگر به ندرت شاهد کار افراد توانمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات اجتماعی، اوقات فراغت و ورزشی مکان خاصی برای افراد دارای معلولیت نداریم و در حوزه حمل و نقل نیز یک وانت سفارشی داشتیم که در آتش سوخت و اکنون داریم. یک ون سفارشی در شهر نداشته باشید. از شهردار و شورای شهر بیرجند می خواهم به این درخواست به حق ما معلولان توجه کنند و وانت مناسب دیگری در اختیار ما قرار دهند و فقط از نظر ورزشی سالن ورزشی 22 بهمن در محدوده بلوار صیاد شیرازی در نظر گرفته شده است. و دسترسی آسان برای افراد معلول وجود ندارد.

این معلول که با وجود معلولیت موفقیت های زیادی از جمله وبلاگ نویس موفق استانی، کسب رتبه در جشنواره رسانه ای ابوذر، وبلاگ نویس فعال در علم و نماز را به دست آورده است، گفت: معلولان افراد بسیار توانمندی هستند و لازم است رسانه ها، رادیو و تلویزیون این افراد را نمایندگی و توانمند سازند، زیرا ما معلولان زیادی داریم که موفق هستند اما دیده نمی شوند.

صادق پور گفت: برای گویندگی مسائل معلولان باید همه رسانه ها دست به دست هم بدهند و به صورت یکپارچه به موضوعات بپردازند تا چون یک دست صدا ندارد اقدام شود.

وی از راه اندازی و نگهداری سامانه مجازی ترحیم آی پورس که یک سامانه ملی و مذهبی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و درگذشتگان خراسان جنوبی به آدرس www.iporse.ir است خبر داد و افزود: این سایت در ایام زمان راه اندازی شد. از کرونا من آن را راه اندازی کردم و به صورت رایگان و مجازی کار می کند.

وی افزود: وی در پایان از خانواده، مدیر عامل خانه مطبوعات، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی اخبار شرق و اساتید دانشگاه که وی را تشویق و همراهی کردند تشکر کرد.

بر اساس این گزارش؛ مشکلات جامعه معلولان استان مشکلاتی نیست که قابل حل نباشد و با کمی توجه به نیازهای افراد دارای معلولیت، صرف وقت، هزینه و همفکری قابل حل باشد. بحث اشتغال 3 درصدی معلولان در قانون ذکر شده است و عدم توجه قانون شکنی است. مناسب سازی سطح شهری، ادارات، موسسات آموزشی و وسایل حمل و نقل با مساعدت نهادهای ذیربط و شهرداری قابل انجام است. همچنین ایجاد فضای ورزشی مناسب کافی نبود و نبود برخی تجهیزات برای معلولان قابل اجرا و امکان پذیر است به شرطی که مسئولان مربوطه به دغدغه های معلولان و نیز دغدغه های خودشان توجه کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید